Senaste nytt

Tips på bra hotell för en weekend i Lissabon?

Var du/ni nere vid dock side (hamnområdet)? Bland de coolaste ställena jag besökt i Europa. Fullmatat med trevliga serveringar, karaokebarer m.m.

Läste lite olika tips om ställena där nere och var i närheten på dagen så jag såg dem ligga där på rad, men var aldrig där sen på kvällen. Fick en känsla på något sätt att de gjorde sig bättre kring sommarmånaderna än en dag i början av februari?
Vi var dock på Lux som också ligger lite bort från stan så att säga, cool inredning och kändes väldigt hypeat, men kan personligen tycka inredningen gjorde att man tappade "känslan" lite för att vara en nattklubb.

Var även inne på Silk som ligger i stan, riktigt fint ställe om man vill ta en drink med bra utsikt (6:e våningen eller nåt).
 
Spenderat en knapp vecka i Lissabon. Mycket jobb, men även kultur & nöjen.

- Rekommenderar verkligen fado. Stämningsfullt, lidelsefullt men samtidigt en avslappnande miljö.

- Sintra. Bör ses. Häftiga gamla slott med tinnar och torn.

- Åk taxi. Billigt och om ni har tur får ni en riktigt bra guidad tur på köpet.

- Sväng in på någon av alla portvinsställen och kör en spontan provning. Mycket billigt och bra.

- Boka bord på José Avillez Mini Bar Teatro. Bra avsmakningsmeny & kul upplevelse. Han har ju flera andra restauranger i staden också, bland annat med Michelinstjärnor.

För att återkoppla till trådens ämne så är jag lite tveksam till Marriot. Framförallt på grund av det trådlösa nätverket som var under all kritik och kanske också för den uteblivna AC:n i vissa konferenssalar. Läget är också lite off och inte mitt i smeten. Det var cirka 10 minuters promenad till tunnelbanestationen Sete Rios.
Frukostbuffén var dock mycket bra, framförallt kocken som styrde omelett med valfria ingredienser (bl.a. Fetaost) på beställning.
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Har besökt Lissabon ett antal gånger som turist och funnit att det är trevligare att bo ute i Estoril/Cascais än inne i Lissabon. Tåget in till Lissabon tar ca halv timme och går ofta, även taxi är överkomligt.
Vår favorit i Cascais är Hotel Bahia, absolut inte för rummen utan för läget. Boka rum mot havet/stranden är en förutsättning. Dessutom soldäck samt pool på taket. Prisvärt.
Bjöd barnbarn med resp. föräldrar i maj (10 pers) . Samtliga var överens att det var "toppen". Gott om smågator med mysiga krogar och barer.
Någon kilometer längs kusten mot Guincho finns en välkänd och utmärkt och prisvärd skaldjursrestaurang. Boca de Inferno (boka bord ett måste)
Instämmer med de som rekommenderar en dag i Sintra. Så annorlunda än kusten.
 

Palazzi

Medlem
Väcker denna tråd.

Jag ska på möte i Lissabon i början av November. Jag kan tänka mig att det finns mycket trevligt att göra på vår/sommar/tidig höst, men kombinationen atlant och November (iofs början av månaden) övertygar mig inte riktigt.
Någon som kan precisera exakt hur förfärligt kyligt/blåsigt det är, och gärna ge mig några värmande tips om vad jag ska göra om kvällarna :)

Ska jag låta årstiden påverka hotellval? Känns inte som strandnära hotell är en vinst angiven månad (?) Öppnat något nytt intressant hotell?
Relativt okänslig på prisfronten denna gång :)
 

Moco

Medlem
Four Seasons och Sheraton ligger bra till inne i stan. Intercontinental (öppnade förra året) i Estoril 20 min utanför stan om du hellre vill vakna upp till ljuv utsikt och promenera längs stranden på morgonen. Det är inte så farligt vädermässigt. Lite regn kanske, men ingen vrålkyla.
 

Palazzi

Medlem
Tack för bra tips!! :)

Får fundera på tipsen eller Sofitel. Har 40% rea på deras private sale i 4d till...
Är en jättemässa på gång given vecka, så är lite mer fullt än vanligt.
 

Per N

Medlem
Cervejaria Ramiro är ett givet restaurangval för mig i Lissabon. Stökigt och livat på ett härligt sätt. Pata negra, skaldjur och iskall öl kan man aldrig få för mycket av :)
 

Jonas C

Medlem
Har bott på Radisson många gånger, trevligt hotell. Lite långt från centrum dock, men nära till metron och bussar.

Kan dock varmt rekommendera Lisbon Serviced Apartments i Baixa där vi bodde en natt 2012. Riktigt fin lägenhet i centrala Lissabon, topprenoverat och bra utsikt. Lyckades få den för 500kr per natt då vi bokade dagen innan, men normalt ligger priserna på cirka 1000-1500 per natt vilket är helt rimligt med tanke på vad man får.
 

Palazzi

Medlem
Glömde återkoppla: Var på plats i Lissabon förra veckan och hade tur med 20C värme (iofs hade det varit 30 veckan innan).
För första gången, i jobbet, valde jag att ta Airbnb!

70.000 mässbesökare om dagen och jag misstänkte att det skulle vara livat om nätterna i centrum. Hyrde ett nyrenoverat hus på 4 våningar och 9 sovrum (till ingen nytta, men det fanns dåligt med ettor..) I Cascais och vaknade med soluppgång över Atlanten. Hyrbilen till mässan på 35-40min varje morgon - kanonlösning.

Resan T/R i kombination SAS/Lufthansa/TAP. Inte helt oväntat erbjöd SAS PLUS mindre än ekonomiklass i alternativen, men påväg hem fick jag den bästa crew jag stött på sedan jag började resa - helt fantastisk!

Trots mina norskitalienska rötter blev lockelsen stor när vi fick erbjudande om att skapa lokalkontor i Porto.... Inte nappat ännu, men heller inte avfärdat det :cool:
 
Toppen