Senaste nytt

Tips på bra hotel i Amsterdam ?

JonW

Medlem
När jag bodde i Amsterdam fanns det en japansk restaurang på Okura (som sig bör) Tror inte att det är den som JonW rekommenderar men är inte säker. Den hade/har en stjärna i michelin. Mkt bra.
Du gissar rätt, har svårt att tro man kan döpa en japansk restaurant till Ciel Bleu.... Den japanska heter Yamazato.
Ciel Bleu har hela två stjärnor.
F ö vill jag påstå att just Holland har lite inflation i M-stjärnor. Har varit på en hel hög enstjärniga som jag vill påstå inte skulle vara i närheten av "svensk" Michelin-standard.
Michelininspektörerna borde ju inte bry sig om sådant, men det är svårt att inte misstänka att frikostigheten hänger ihop med den allmänt låga matstandarden i landet.
 
Jag har bott i Amsterdam och har nog en del tips. Men jag vill gärna veta vad du gillar. Vad gillar du för krogar? Vad gillar du för mat? Vilka veckodagar ska du vara där? Återkom med lite mer info så ska jag kunna ge något tips i alla fall:)

jag gillar mat..och jag kommer vara där Torsdag-Fredag så en stackars natt i vad jag hört fantastisk stad så mycket jobb och förhoppingsvis en del fritid också.

Hur funkar det generellt med transporter inom och utanför Amsterdam, jag funderar nämligen på hyrbil, är det ett dumt beslut tro om mna väljer ett hotel inom kanal området el city kärnan ?
För kunden jag ska besöka ligger 1 timme ca ut från city mot hamnen till.

Tacksam för alla tips på amsterdam på max 10 timmar :)
 
När vi är i Amsterdam bor vi på Pulitzer: Hotel Pulitzer Amsterdam | Official Website | Best Deals Guaranteed

Kul, roligt, inte ett rum likt ett annat, stor frukostbuffé, bra restaurang, centralt - och består av ett antal sammanbyggda kanalhus så det smälter verkligen in i miljön... har egen båt, som kan bokas, för kanalturer (minibar ombord). Pittorekest och fem stjärnor ...

I närheten finns några bra ställen. Hotellet ligger i ett område som kallas för "nio-gatorna", en slags sammanslutning av affärer, kaféer, restauranger, etc. Ett lokalt litet community ... sträcker sig över de tre kanalerna genom tre parallellgator, därav namnet 3 x 3 -> 9.

P.S. En gång fick vi ett rum som krävde att vi gick över taken för att komma till rummet ..!. ja, det var en gång med räcke och så, men kul! Vid det senaste tilfället fick vi ett rum en halvtrappa ned, med en liten terass och grind ut mot innergårdens trägård.

trist att dom är fullbokade i veckan..

får kolla vidare på bra hotell
 

JonW

Medlem
jag gillar mat..och jag kommer vara där Torsdag-Fredag så en stackars natt i vad jag hört fantastisk stad så mycket jobb och förhoppingsvis en del fritid också.

Hur funkar det generellt med transporter inom och utanför Amsterdam, jag funderar nämligen på hyrbil, är det ett dumt beslut tro om mna väljer ett hotel inom kanal området el city kärnan ?
För kunden jag ska besöka ligger 1 timme ca ut från city mot hamnen till.

Tacksam för alla tips på amsterdam på max 10 timmar :)
Amsterdam är definitivt ingen bilvänlig stad, så ska du bo inom Grachtengordel (kanalringen) med omnejd så rekommenderar jag definitivt att välja ett hotell med parkering. Annars blir det ungefär som att parkera i Gamla Stan.
Det är också rätt bökigt att ta sig därifrån upp mot norr.
Inne i stan fungerar spårvagn rätt hyfsat.
Bor kunden en timme norrut så skulle jag nog kolla på tåg, förbindelserna är ofta mycket bra.
Kom till sist också ihåg att Amsterdam har närmast kroniskt underskott på hotell vilket slår igenom på både priser o standard.
Många höstveckor när det går någon stor mässa på RAI är det ofta helt fullbokat långt i förväg...
 
Amsterdam är definitivt ingen bilvänlig stad, så ska du bo inom Grachtengordel (kanalringen) med omnejd så rekommenderar jag definitivt att välja ett hotell med parkering. Annars blir det ungefär som att parkera i Gamla Stan.
Det är också rätt bökigt att ta sig därifrån upp mot norr.
Inne i stan fungerar spårvagn rätt hyfsat.
Bor kunden en timme norrut så skulle jag nog kolla på tåg, förbindelserna är ofta mycket bra.
Kom till sist också ihåg att Amsterdam har närmast kroniskt underskott på hotell vilket slår igenom på både priser o standard.
Många höstveckor när det går någon stor mässa på RAI är det ofta helt fullbokat långt i förväg...

okay bra att veta.

Ska undersöka hotellen och se hur man tar sig till kund..skyr tåg och liknande som pesten så taxi el hyrbil får det bli.
 

SvartMjolk

Medlem
jag gillar mat..och jag kommer vara där Torsdag-Fredag så en stackars natt i vad jag hört fantastisk stad så mycket jobb och förhoppingsvis en del fritid också.

Hur funkar det generellt med transporter inom och utanför Amsterdam, jag funderar nämligen på hyrbil, är det ett dumt beslut tro om mna väljer ett hotel inom kanal området el city kärnan ?
För kunden jag ska besöka ligger 1 timme ca ut från city mot hamnen till.

Tacksam för alla tips på amsterdam på max 10 timmar :)

Ok, då har du en middag på dig. Jag har hört från mina vänner som bor kvar i Amsterdam att Moeders (Mammorna) ska vara väldigt bra. Jag har tyvärr inte ätit där själv då det var fullbokat senaste helgen jag var nere. Du kan läsa lite om dem på engelska här: Restaurant Moeders The history of restaurant Moeders in Amsterdam, the Netherlands.

Jag har även hört mycket gott om Vlaming eten VLAMING eten & drinken / Brasserie VLAMING

Vill du testa något annorlunda kan du testa pannkakshuset nära Anna Frank-museet. Lite turistigt, men även många Amsterdambor hittar dit. Tänkt dig en pannkaka men med pizzafyllning (minus tomatsåsen då...). The Pancake Bakery Pannekoeken en Uitsmijters Amsterdam, pancakes, lunch, diner, kindermenu's, restaurant, kinderpartijtjes.

För öl skulle jag sikta in mig på Arendsnest eller TOURS. | Brouwerij 't IJ. Det första alternativet är en bar med mycket god öl att testa, det andra är ett mikrobryggeri. Det är tyvärr inte öppet lika ofta som vanliga pubbar, men väl värt ett besök om det passar in i schemat. 4,50 euro för rundtur och två öl... iaf sist jag var där. Det är ett tips till alla. Skippa Heineken och sikta in er på Het IJ istället.

Bil skulle jag undvika, precis som du blivit tipsad om innan. Ta tåget in till stan från Schiphol, det är snabbast, men glöm inte att checka biljetten i en av de små gula stämpelmaskinerna. Annars blir det böter om det kommer en kontrollant. Även om du inte gillar tåg så skulle jag ändå rekommendera att åka tåg till din kund. Väldigt smidigt i Holland och jag har ofta haft vagnen för mig själv (inte flygtåget då).
 

SvartMjolk

Medlem
jag gillar mat..och jag kommer vara där Torsdag-Fredag så en stackars natt i vad jag hört fantastisk stad så mycket jobb och förhoppingsvis en del fritid också.

Hur funkar det generellt med transporter inom och utanför Amsterdam, jag funderar nämligen på hyrbil, är det ett dumt beslut tro om mna väljer ett hotel inom kanal området el city kärnan ?
För kunden jag ska besöka ligger 1 timme ca ut från city mot hamnen till.

Tacksam för alla tips på amsterdam på max 10 timmar :)

Ok, då har du en middag på dig. Jag har hört från mina vänner som bor kvar i Amsterdam att Moeders (Mammorna) ska vara väldigt bra. Jag har tyvärr inte ätit där själv då det var fullbokat senaste helgen jag var nere. Du kan läsa lite om dem på engelska här: Restaurant Moeders The history of restaurant Moeders in Amsterdam, the Netherlands.

Jag har även hört mycket gott om Vlaming eten VLAMING eten & drinken / Brasserie VLAMING

Vill du testa något annorlunda kan du testa pannkakshuset nära Anna Frank-museet. Lite turistigt, men även många Amsterdambor hittar dit. Tänkt dig en pannkaka men med pizzafyllning (minus tomatsåsen då...). The Pancake Bakery Pannekoeken en Uitsmijters Amsterdam, pancakes, lunch, diner, kindermenu's, restaurant, kinderpartijtjes.

För öl skulle jag sikta in mig på Arendsnest eller TOURS. | Brouwerij 't IJ. Det första alternativet är en bar med mycket god öl att testa, det andra är ett mikrobryggeri. Det är tyvärr inte öppet lika ofta som vanliga pubbar, men väl värt ett besök om det passar in i schemat. 4,50 euro för rundtur och två öl... iaf sist jag var där. Det är ett tips till alla. Skippa Heineken och sikta in er på Het IJ istället.

Bil skulle jag undvika, precis som du blivit tipsad om innan. Ta tåget in till stan från Schiphol, det är snabbast, men glöm inte att checka biljetten i en av de små gula stämpelmaskinerna. Annars blir det böter om det kommer en kontrollant. Även om du inte gillar tåg så skulle jag ändå rekommendera att åka tåg till din kund. Väldigt smidigt i Holland och jag har ofta haft vagnen för mig själv (inte flygtåget då).
 

JonW

Medlem
Har aldrig checkat engångsbiljetter och ingen kontrollant har klagat.
Jag har tolkat det som att de gula maskinerna bara är för flerresorskort o dyl.
 

SvartMjolk

Medlem
Har aldrig checkat engångsbiljetter och ingen kontrollant har klagat.
Jag har tolkat det som att de gula maskinerna bara är för flerresorskort o dyl.

Jag vet flera som åkt dit, så du har haft tur eller så har de varit snälla:) Det står ingen tid på biljetterna vilket gör att du i så fall skulle kunna använda samma biljett varje gång du åker.
 
Toppen