Senaste nytt

Tips på boende och sevärdheter på Okinawa?

jimmy_h

Medlem
Bumpar den här tråden igen. Söker tips på bra hotel, tips på vad man ska göra/se och vilka öar man ska besöka
 

pitch

Medlem
Jag tycker definitivt att du ska åka ut så långt ut du kommer åt nåt håll och bo en natt eller ett par på nån liten ö, i alla fall. Exakt vilken spelar nog inte så stor roll, men säg Zamami kanske för en nära Naha? Eller Iriomote för nån lite längre bort, den har jag velat åka till länge (men skit kommer alltid ivägen, morr).

Annars så... Så mycket sevärdheter i sig vet jag inte om det finns, egentligen. Det är klart, att åka och titta på slottet i Naha är väl nästan obligatoriskt, men så himla kul är faktiskt inte det nybygget. Hyra bil och åka runt dom norra delarna av huvudön ska visst vara trevligt som attans. Inget jag har provat, men många andra verkar ha gillat det.

Dom har rätt schysst musiktradition där, så försök leta upp några ställen med bra live-musik i Naha. (Eller andra ställen, för den delen.)

Till sist, lyssna inte på Homer, Awamori är jättegott. Efter ett par stycken. Eller ganska många, egentligen ;)
Häll det inte i kaffet bara, det blir faktiskt ännu värre än vanlig kask.
 

Homer

Medlem

pitch

Medlem
Habu är ju knappast utrotningshotade eller så, men nog tycker jag dom kan vara väl taskiga mot sina huggormar där på öarna. Stoppa dom i sprit och låta dom göra fåniga shower för turister, stackarna. Dom är väl knappt giftiga ens, så dom kan liksom inte ge tillbaka heller.
 

Homer

Medlem
En vanlig tullsnok (ho ho!) lär ju inte kunna avgöra exakt vilken sorts orm det är i flaskan
dessutom är ju alla sorters ormar fridlysta i Sverige.
Habu är väl både giftig och aggresiv.
 
Vafalls? Awamori är ju en av mina favoriter bland världens fulsprit. Roligt också att den blir starkare ju längre ut i ökedjan du kommer. Det krävs lite tillvänjning för att dricka den fisljummen mitt i högsommaren, men det går.

Rävgift? Fulsprit?? Testa den här nästa gång. Kiku no Tsuyu ("dagg - eller tårar - från en krysantemum"), 40%, lagrad i fem år. Ganska mjuk och fin vill jag tycka. 1,8 liter för 210 spänn på Amazon i Japan. Fisljummen är den kanske ingen höjdare, men med lite is blir det gott och kanske en gnutta vatten för den som tycker 40% är starkt. Finns även att få i övriga delar av landet om man går på rätt ställen. Passar utmärkt till grillat fläsk och grillad kyckling, till exempel.

Detta är alltså en sorts vodka som är gjord på thailändskt ris. Drycken kom tydligen ursprungligen till Okinawa från Thailand. Uppe på Japans huvudöar gör man vodka i huvudsak på vete, bovete, sötpotatis och japanskt ris.

Generellt - och som Homer antyder - så blir spriten kraftigare ju längre söderut man kommer i öriket. Här i Tokyo-trakten är den mesta vodkan utspädd till 20-25% redan från början och de flesta späder sedan ut den ganska kraftigt med vatten, sodavatten, olika tesorter, mm.

awamori-5year.jpg
 
Toppen