Senaste nytt

Tips på att betala lokalbefolkningens priser istället för turistpriser

NyfikenGrau

Medlem
Tips angående Petra, som tagits upp i ett par inlägg i tråden:

Inträdet är betydligt lägre om man övernattar i Petra än bara åker dit över dagen (vill minnas 50 istf 90 euro eller liknande). Detta är det dock aldrig någon som kontrollerar, så säg bara något hotell (om de ens frågar).
...

Kundkort på affärer i t.ex. Sydafrika ger stora rabatter på redan låga priser, blev medlem hos Woolworth (deras sydafrikanska kedja motsvarar ungefär Åhlens) genom att plita ner valfri adress (som inte kollades det minsta) och handlade därefter allt med 20 % rabatt.
 

rvarttinen

Medlem
Anti-lokalbefolknings priser; Macy's i San Francisico brukar säga till en att skaffa deras Tax-free kort för turister så läggs ingen VAT (moms) på i kassan när du köper något. Brukar betyda en tur till deras kundtjänst så ordnar de kortet under tiden du väntar. Bra om du planerar att handla en del, men inte orkar ta dig hela vägen till outlet:en i Gilroy ...
Momsen, VAT, i San Francisico county är 8,75%, 8% i övriga Kalifornien.
 

agehall

Medlem
Anti-lokalbefolknings priser; Macy's i San Francisico brukar säga till en att skaffa deras Tax-free kort för turister så läggs ingen VAT (moms) på i kassan när du köper något. Brukar betyda en tur till deras kundtjänst så ordnar de kortet under tiden du väntar. Bra om du planerar att handla en del, men inte orkar ta dig hela vägen till outlet:en i Gilroy ...
Momsen, VAT, i San Francisico county är 8,75%, 8% i övriga Kalifornien.

Sorry, det där är helt fel. USA har ingen VAT - om de hade det hade man kunnat få tillbaka den när man lämnar landet. Däremot har de sales tax vilket är något helt annat.

Det Macy's har (och som finns på alla Macy's, oavsett delstat) är ett rabattkort för utlänningar som gör att man får runt 10% rabatt ojmr.

I Louisiana har man, som enda delstat, en regel som säger att folk som inte är bosatta där kan få tillbaka sales tax genom att ta alla sina kvitton och gå till kundtjänst. Där visar man sedan upp sitt pass och sina kvitton och får en näve dollar tillbaka.
 

rvarttinen

Medlem
Sorry, det där är helt fel. USA har ingen VAT - om de hade det hade man kunnat få tillbaka den när man lämnar landet. Däremot har de sales tax vilket är något helt annat.

Det Macy's har (och som finns på alla Macy's, oavsett delstat) är ett rabattkort för utlänningar som gör att man får runt 10% rabatt ojmr.

I Louisiana har man, som enda delstat, en regel som säger att folk som inte är bosatta där kan få tillbaka sales tax genom att ta alla sina kvitton och gå till kundtjänst. Där visar man sedan upp sitt pass och sina kvitton och får en näve dollar tillbaka.

Ok - sales tax. På Macy's kallade de det för VAT ... så jag gick på det. Och, jag har bara erfarenhet av detta från SF. Men, bra att du påpekar att det faktiskt gäller alla Macy's oavsett delstat. Andra kan säkert dra nytta av detta upplägg. Tyckte det var bra av dem att påtala fördelen för mig som turist.
 

johhenrik

Medlem
Ok - sales tax. På Macy's kallade de det för VAT ... så jag gick på det. Och, jag har bara erfarenhet av detta från SF. Men, bra att du påpekar att det faktiskt gäller alla Macy's oavsett delstat. Andra kan säkert dra nytta av detta upplägg. Tyckte det var bra av dem att påtala fördelen för mig som turist.

Jag har gjort det på Macy's vid några tillfällen i USA. Man måste ha med sig sitt pass för att få rabatten. Iaf var det så för några år sen.
 

agehall

Medlem
Korrekt. Tror att ett svenskt körkort också funkar, men jag har alltid kört med passet för att vara på säkra sidan.
 

Valley

Medlem
Detta låter intressant, kom gärna med några konkreta exempel.

Utifrån egen erfarenhet (fast det nu var en hel del år sedan det användes flitigt) tillämpade jag hyrbilsbokning hos Hertz genom bokning med lokala Hertzkontoren. Främst bokning via e-Mail. Var inte ovanligt med mer än 50% lägre pris.
Körde samma sak för ett tag sedan i Finland. Denna gång var det Sixt och bokning via lokal hemsida. ca 400,- mot normalt 900,-

Hotell i forna öst har också gett stora prisskillnader om man haft tillgång till språkkunnig person.
 
Toppen