Senaste nytt

Tips om taxiresa i Kina

emiland

Medlem
Har haftmina incidenter genom åren. Den mest minnesvärda var i Peking när jag skulle till Himmelska fridens torg. Först så körde han till någon skum bakgata o släppte mig där. De får ju inte sstanna varsomhelst. Seda så stod det vips andra siffror på taxametern.
Han fick vad han skulle haft o inte ett riskorn extra varpå han på sedvanligt kinesiskt maner började gorma på kinesiska.
Jag gick och han kom efter viftande o vevande varpå jag gormade tillbaka på svenska. 30 meter bort kommer då tre av stadens väktare i full mundering. De fattar ju uppenbarligen vad som diskuterats då taxikillen säkerligen redogjort för äventyret i detalj viftarbort mig och ägnar sedan sin dyrbara tid att skrika tillbaka. Case closed.

Numera pekar jagbara på mätaren så sätts den igång.
De senaste två åren har det bara hänt en gång att jag vid första rödljus helt sonika gått ur bilen, öppnat passagerardörren o satt igång taxametern.
 

jumbooze

Medlem
Denna tråd påminner mig om en incident i Peking då jag och 4 kompisar skulle åka cykeltaxi.
För att inte bli blåst så gjorde vi upp priset innan vi åkte, typ från Silk market till Himmelska fridens torg.
Jag var övertydlig, per VAGN inte per PERSON.
Men surprise när vi väl kom fram så uppstod diskussion, det hela slutade med att jag hade folksamling kring mig där jag stod och skrek och de två cykelchaufförerna stod och skrek.
Till slut så kom jag undan genom att involvera folkhopen, jag frågade de som stod närmast och de höll med mig varpå hopen skrek och vi gick därifrån :D Kaos på Himmelska fridens torg.
 
Toppen