Senaste nytt

Tips om taxiresa i Kina

A380*G

Medlem
Ljusgröna är tipset jag har ang. taxi i Shanghai. Vet inte hur ofta jag har blivit blåst i taxi där, säkert minst en gång per resa - men de ljusgröna ska vara mest ärliga. :)

Hade ett Maglevtaxiäventyr sist. Taxi 1 fast pris 500, jag bara skrattade utan att ens stiga in, taxi 2 sätter mig bak och han säger 300. Jag säger att vi kan ringa hotellet så han hittar - då säger han åt mig att gå ur. Taxi 3 säger taxameter, jag säger ok och sen tar han mig på sightseeing. Slutsumma 200 istället för typ 120. Att de orkar. ;)

Beklagar mig på hotellet vid incheckning, de frågar om jag vill anmäla. Jag säger såklart nej, vem orkar det för inte ens 100 kr. ;)

Tack för bra tips om restaurang! Ska prova på nästa resa, bodde på Indigo (på the Bund men lite "off") sist men överväger InterConti i French Cons på nästa resa. Det tråkiga är att vi har mycket bra avtal med Okura Garden Hotel så till slut blir det kanske där man bor med sina hårda sängar. ;)

De enda taxibilar du normalt sett behöver undvika är mörkröda Huyndai. Bott i Shanghai i över 18 månader plus frekventa tjänsteresor hit fem år innan dess och inte blivit blåst en enda gång. Av alla kollegor som är här har bara en blivit blåst en gång som jag är medveten om så måla inte upp en onödigt negativ bild av taxibilar i Shanghai, det hör till ovanligheterna att de blåser folk.

120 från Maglev till "city" låter dyrt, ca 60 RMB brukar det vara till Peoples Square, något lägre till Pudongsidan av The Bund.

Okura Garden har suveränt läge även om deras sängar kanske är hårda! ;)
Jag bor bara 10 min från Okura Garden, och passerar varje dag till kontoret.
 

Patrick

Medlem
Du har helt rätt, blåsning är fel uttryck då det rör sig om någon felsväng eller extra varv runt kvarteret. 10-20 rmb mer än brukligt typ. :)

Kul att du bor där! Jag gillar staden skarpt! Är du bekant med asmallworld? De har haft torsdags aw sedan 2008 och jag har lyckats pricka både det första i 2008 och 5-årsfirandet i år. Väldigt trevliga träffar med en skön blandning folk.
 
Har aldrig blivit blåst i Kina, tror det har något med att göra att jag är en halvmeter längre än dem?

Hur som helst så minns jag min första taxiresa i Kina. Jag hade enbart HKD i kontanter, det tog 45 min förklarande vart vi skulle (därefter alltid en lapp medtagen...), körde fel, passerade 14 trafikolyckor på vägen. När jag kom fram var stället lunchstängt. Med lunchstängt menas igenombommat och alla hade gått hem o ätit. Fick sitta på en pinnstol högst upp i ett hus som stank hundskit i 38 graders värme innan alla kom tillbaka. När vi äntligen sågs så fattade leverantören knappt vad jag sade. Det visade sig att det skriftliga hade de skött genom Google Translate.

Inte en av de mest produktiva arbetsdagarna :)
 

ESSA

Medlem
Ang taxi i Peking.

Jag reste till Beijing första gången 2006. Sedan dess har det nog blivit 9 resor varav "en" när jag bodde och pluggade Mandarin på Tsinghua University där.

Kan säga att få tag på en taxi blivit enormt mycket svårare genom åren. Man ska definitivt undvika turiststråken och gärna promenera bort en bit för att lättare hugga en bil.

Kan vara bra att se till att man ser och kanske t.o.m. fotograferar ID-kortet som SKA sitta på instrumentbrädan. Det brukar skrämma dem till att köra på "meter".
Jag tror dock att de flesta här inne bor på finare hotell och är man mista tveksam frågar man personalen ute vid entrén om priset är rimligt från där man åkt ifrån.

Trots att jag kan tillräckligt med Mandarin för att visa att jag VET det rimliga priset försöker de blåsa mig.
En resa från flygplatsen in till Sanlitun-området kanske går på 86 Rmb inklusive de 10 Rmb för Expressway.

Det brukar stå klisterlappar med information på engelska om hur resan ska debiteras olika tider på dygnet. Vi pratar aldrig över 100 inom stan. Orilmlig. Om du inte hyrt bilen i timmar och kört runt...

Tips
Be någon kines skriva ner det kinesiska namnet på destinationen på kinesiska (Fråga gärna vad de tror en taxiresa borde gå på)
Be chauffören köra på "meter" innan du kliver in i bilen
Kontrollera om ID-kortet sitter där det ska
Meddelar chauffören ett orlimligt pris, kliv ur och försök ta hjälp av personal om sådan finns.
Tänk på också att ifall du lämnar ifrån dig 100Rmb-sedar och ni blir oense och får tillbaka dem - Kontrollera äktheten!
Det är ett vanligt sätt för dem att blåsa turister. 100Rmb-sedeln är idag den högsta valören. Framöver kommer 200Rmb.
 
Nu var det i och för sig ett halvår sedan jag var där, men varför den negativa bilden? Det har hänt mig en gång att chauffören ville ha fastpris istället för att slå på taxametern, då var det bara att gå ut. En gång blev jag blåst på 10 RBM från flygplatsen. Jag har såklart varit med om felkörningar till kontor och fabriker, men aldrig något medvetet. Det viktigaste tipset här är ju att ha med det kinesiska namnet på en lapp. Ett telefonnummer till kollega / hotell är inte heller helt fel, så att chauffören kan få hjälp.

En sak som har ändrats väldigt mycket de senaste åren är dock tillgängligheten på taxibilar. Jag har fått stå ute i minusgrader och Sibirien-vind i 1.5 timmar. Taxi-priserna har inte följt inflationen och således har fler och fler råd att åka taxi.
 

ESSA

Medlem
Oftast går det fortare och säkrare att ta tunnelbanan. Om klockan inte är för mycket förstås så att den hunnit stänga. Det finns mycket tålamod att spara genom att ta den. Och pengar också om man är intresserad av det. 2Rmb över hela Beijing.
 

Dr. Miles

Expert
En sak som har ändrats väldigt mycket de senaste åren är dock tillgängligheten på taxibilar. Jag har fått stå ute i minusgrader och Sibirien-vind i 1.5 timmar. Taxi-priserna har inte följt inflationen och således har fler och fler råd att åka taxi.
Ja, speciellt när man reser från förort till stan. Närmast omöjligt att få tag i taxi. Jag har börjat åka buss på vissa sträckor.

Oftast går det fortare och säkrare att ta tunnelbanan. Om klockan inte är för mycket förstås så att den hunnit stänga. Det finns mycket tålamod att spara genom att ta den. Och pengar också om man är intresserad av det. 2Rmb över hela Beijing.
Detta fungerar där det finns tunnelbana linjer och när man inte har kabinväska/resväska med sig.
Det finns sällan rulltrappor eller hiss hela vägen och under rusningstid är det i stort sett omöjligt att ta med sig kabinväska/resväska till vagnen.
 

ski

Medlem
Nyss hemkommen från Beijing. Var där även förra året. En hel del chaufförer stod utanför turistmarknaderna och sevärdheterna och "raggade" kunder med fast pris på mellan 100-140 RMB för resor som sedan kostade 35-40 med mätare. Fick dock en liten blåsning när vi tog en ricksha/tuk tuk eller vad "plåtlådorna" kallas. Moppar med låda där man sitter i. Frågade dumt nog inte om priset för en sträcka som skulle kostat ca 35. Vi fick en underhållande åktur på cykelbanor, övergångsställen och mot trafiken. Framme så skulle han ha 180 RMB. När jag protesterade så halade han fram ett "id-kort" där det stod pris 180 RMB eller 30 USD. Förmodligen hemmagjort. Vi satte detta på blåskontot men det var ju en upplevelse att åka den lådan. Någon som vet vad de skall ta betalt?
 

ski

Medlem
LOL, det är nog svårt för folk att inse hur ofta det faktiskt händer. :) Första ggn tänkte jag "jösses". Nu efter att ha rest till Shanghai regelbundet under ett par års tid, så har man blivit lite mer fatalistisk när man åker taxi. Min taxichaufför hem inatt från en klubb satt o somna och tog stoooora svängar. Skönt det inte var någon trafik.
En chaufför vi åkte med kunde inte läsa visitkortet och pekade att han ville låna mina glasögon ;) Med dem kunde han läsa... Men han såg ju oss när vi vinkade in honom...
 
Toppen