Senaste nytt

Tips om speciell weekend i New York

Empire state på kvällen/natten är riktigt vackert, och lite romantiskt (man behöver inte åka ända upp, 86e våningen räcker väl). Top of the Rock på dagen är bästa utsikten i NY tycker jag. One World har ju en fantastisk utsikt men man kan ju inte vara ute och så ser man inte Central park. The Met Opera om man gillar opera naturligtvis, och det är väldigt vackert.

Kan inte rekommendera några restauranger i närheten av teatrarna, men nere i TriBeCa finns Lure Fishbar som är kanon, Wolfgang's steakhouse är ett bra steakhouse, lunch på the Boathouse i Central Park lite överprisat men otroligt bra miljö. Man kan hyra hojar rätt billigt också och cykla runt i parken, då ser man en hel del. Ett annat tips är en kanon takbar i Williamsburg på Whyte hotel där man ser Manhattan, och mitt emot ligger Brooklyn Lager om man gillar den ölen. Williamsburg är också trevligt att gå runt i, och gillar ni Ostron och sjömat så ät brunch på Maison Premiere.

På museifronten så är Guggenheims kul och överskådligt och man går igenom det på en dryg timme. MOMA och speciellt the Met tar avsevärt längre tid. National Museum of the American Indian nere i Financial District är häftigt men kanske liiite smalt ;-)

Om man är intresserad av USA eller har släkt som emigrerat så är ju Liberty Island museet väldigt bra, och så får man se frihetsgudinnan. Där kan man också söka bland alla som kommit dit om man vill kolla efter släktingar (kan man iofs göra på nätet också, men att sitta och göra det där de faktiskt var hundra år sedan är lite cool).

Och åk Uber, det tar rätt lång tid att gå upp och ner för Manhattan - vilket iofs är härligt, men det är lätt att tiden springer iväg.

Cheers,
/JC
 

Johanna

Medlem
Vad gillar ni att göra? Jag är i NY nu och har idag varit på Metropolitan Museum. På taket är det fantastisk utsikt och just nu en sommarutställning med ett hus som påminner om huset i Psyco. Sen kan man göra Central park samtidigt. Äta lunch i The Boat house. Eller bara köpa något och ha picnic som New Yorkborna. Jag brukar också alltid göra MOMA. Dom brukar alltid ha en fantastisk utställning. Sen finns alltid deras permanenta.Där kan man äta trevlig lunch på deras terass.
 

sembl

Medlem
Jag lämnar NYC om en stund efter en snabb brunch på gallow greens rooftop med ett trevligt liveband som spelade soul. På samma ställe finns det en pjäs/teater som är väldigt annorlunda som inte många känner till som heter sleep no more. Så det rekomenderas att boka bord till brunchen eller showen. Jag tror sätter nytt rekord i att vara här max 6-8 timmar varje gång. Är det inte möten så är det för att nattsudda med @agehall . Så fort jag är i london imorgon så ska jag skriva ner mina gömda pärlor förutom de klassiska måstena.
 

palmen

Moderator
@Ozz det finns en separat tråd om Hamburgare i New York, tror den täcker de flesta tänkbara möjligheter av burgare :).
 

Maja

Medlem
School of Rock var riktigt bra! Såg den i februari men fick biljetter via Rush tickets = att köa på morgonen. Men med så kort tid så skulle jag inte offra någon timme i kö (i mitt fall handlade det om att köa från kl 8 till 10 och då var jag först i kön, men gissar att det är lite annat läge i juni i jmf med februari hur många som orkar/vill stå ute och köa sett till väder och vind).

Köp med er mat från t.ex. Whole Foods vid Columbus Circle och slå er ner i Central Park och ät! Staten Island färjan t&r ger en glimt av nedre Manhattan och Frihetsgudinnan från vattnet.

Föredrar Top of the Rock före Empire State Building pga bättre utsikt över Central Park och att du även ser Empire State!

En Cronut från Dominique Ansels bakery, Dominique Ansel Bakery | New York (Soho) based bakery of Dominique Ansel, named one of the “Top 10 Pastry Chefs in the United States” by Dessert Professional Magazine. Winner of Time Out New York's Best Bakery 2012! är ett absolut måste i min bok! Försök förboka (Cronut® | Preorder Cronuts from Dominique Ansel Bakery hemifrån så ni slipper ödsla tid på att köa!

Ha en fantastisk weekend i NYC! :)
 

mash

Medlem
Om man uppskattar stand-up så kan jag varmt rekommendera ett besök på Comedy Cellar i east village, ofta riktigt bra komiker som kör i mysiga källarlokaler med tegelväggar och bra dricka-service direkt till borden där man sitter. Behöver dock bokas några dagar i förväg, speciellt för helgdagar.
 

ulagun

Medlem
Hilton Times Square är ett bra val. Skrivit förut att Doubbletree Times square anser jag vara snäppet bättre. Finns även antal enklare men prisvärda Hilton Garden, men kanske inte för att fira 50-årsdag. Viktigast undvik Hilton New York, då kan ni lika gärna boka sunkigt youth hostel.
Under tre års besök har vi förgäves försökt boka musicalen Mormons". Alltid fullbokad efter alla år.
Någon här på BC som sett den?
Avslutningsvis om ni väljer Hilton times square och gillar blues R&B, soul, 60-70tals rock så är Muddy Waters Bluesclub rakt över gatan rätt ställe
 
Toppen