Senaste nytt

Tips om speciell weekend i New York

Ozz

Medlem
Nu har jag efter mycket velande fram och tillbaka bestämt mig för var vi skall fira min kära frus 50-årsdag. Då vi har lite begränsad tid i början av juni som vi kan vara borta så var det bara aktuellt med en långweekend. Jag hittade bra priser till New York i Plus idag (hoppas få igenom billiga bud till C) så blir det en torsdag-måndag i början av juni till NYC.

För oss är det faktiskt första gången i New York och visst har jag rekat en del och planerat löst i huvudet vad vi skall göra. Men med tanke på den korta tiden (4 dygn) vi är där så känns det som att jag vill planera dagarna lite extra.

Boende har jag funderat på Waldorf Astoria och/eller Hilton Time Square, vill gärna bo på Hilton men är även öppen för andra förslag. Jag har också funderat på att boka School of Rock på Broadway klockan 14 på hennes födelsedag innan födelsedagsmiddagen...

Jag vore oerhört tacksam för några "must to do-tips" och även om dessa skall förbokas innan för bra plats/slippa lång kö etc. Jag vore också mycket tacksam för tips på bra restauranger, både på födelsedagen men även de andra kvällarna. Tips på grymma barer/rockklubbar som vi inte får missa mottages också mycket tacksamt.

Torsdag: Landar kl. 14.55
Fredag:
Lördag: Broadway kl 14.00, middag på ??? klockan 20.00
Söndag:
Måndag: Lyfter hemåt kl 17.20

Tusen tack på förhand!
 

AABack2ARN

Medlem
Mitt tips är snarast att inte planera in för mycket. Njut av staden genom att gå omkring och insupa pulsen. Däremot är det vettigt att boka middagar då det har en tendens att vara ganska fullsatt på restauranger och avstånden är lite större än vad man tror.

Vilken typ av mat önskas förslag på?
 

Teddulin

Medlem
Ultimat val av resmål enligt mig! Älskar NYC och längtar alltid tillbaka. Du kommer säkert få massvis med bra tips här av personer som har varit där bra fler gånger än mig (5 gånger). För det första; ta med sköna skor för så mycket som man går i NYC gör i alla fall inte jag någon annanstans. När det gäller restauranger finns det ju såklart hur mycket som helst att välja på. Jag vill gärna rekommendera Spice Market Spice Market Restaurant New York | Spice Market Restaurant London | Spice Market Restaurant Doha | Culinary Concepts | Jean- Georges Vongerichten Kör en avsmakningsmeny till lunch där och ni blir inte besvikna (prisvärt, fräscht och gott). En annan sak som jag tycker ni bör göra är att ta en helikoptertour runt Manhattan. Det är enkelt att boka hemifrån men annars hjälper hotellet till att fixa det på plats. Som sagt; du kommer nog få många bra tips. Trevlig resa!
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

Ozz

Medlem
Wow, vilket engagemang en lördagkväll, jag är överväldigad :)
Vilken typ av mat önskas förslag på?
Bra restauranger utan strikt klädkod skulle jag vilja säga, skön intim laid back stämning, gärna italiensk men även burgarhak av bättre sort gillas. Födelsedagsmiddagen skulle varit kul att käka på nåt riktigt bra ställe och jag skulle kunna tänka mig att ha skjorta dagen till ära. Skall självklart kolla tråden med restaurangtips som du nämnde ovan. Bokade resan för några timmar sedan och har inte hunnit så långt än.
En annan sak som jag tycker ni bör göra är att ta en helikoptertour runt Manhattan. Det är enkelt att boka hemifrån men annars hjälper hotellet till att fixa det på plats. Som sagt; du kommer nog få många bra tips. Trevlig resa!
Kollade faktiskt helikopterturer för en stund sedan via Viator. Skall man boka via en sån typ av sida eller finns det nån generalregel var man bokar den typen av aktiviteter? Har även kollat in en kvällskryssning med middag med eget VIP-bord, undra om det är nåt att ha...?

Tusen tack för alla bra tips hittils :)
 

AABack2ARN

Medlem
Burgaren på "The Spotted Pig" (The Spotted Pig är riktigt bra och prisvärd. Där går det inte att boka bord. Ingen klädkod dock ganska trångt om saligheten.

Man kan även ta båt över till Hoboken och äta på The Chart House - enastående utsikt över Manhattan. Bra mat. Billigare än på Manhattan. Skön italiensk stämning? Nja det är i alla fall en hel del personer med italienskt ursprung och en del har mer pengar än smak... Men det är roligt att titta på dem ;) Skjorta är dock ett krav där.

Smith & Wollenskys tror jag har bra burgare. De har åtminstone jäkligt bra kött och de ställena brukar ha bra burgare också. Men miljön är nog inte så väldigt laidback skulle jag säga.
 
Toppen