Senaste nytt

Tips om resa med mest status miles?

Mica

Ny medlem
Hej
För att återkvalificera mig för Senator-status hos Lufthansa miles&more behöver jag samla in 33´000 status miles innan årsskiftet. Har någon ett bra tips om flyg för att maximera poäng och samla in det som behövs med en flygning (t/r)?
Tycker det har blivit svårare att förstå vad exakt jag behöver boka, eftersom den nya appen där man ska räkna ut miles funkar dåligt (varannan gång jag använder den säger den att den har tekniskt fel) och så måste man ju redan veta exakt vilken typ av biljett man har köpt och hur mycket surcharges etc är, svårt att veta det innan man ens bokat.
Tack !
 

Senator

Moderator
Eftersom det är Status och inte Award miles du är ute efter spelar nya uträkningen mindre roll, eftersom Status Miles fortfarande delas ut på samma sätt. ARN-LAX med Star Alliance JV till runt 24.000kr
4 segment i Europa (exempel: ARN-ZRH-MUC retur) detta ger 4 x 1.250 miles + 25% = 6.250 miles
Sen åker du VIE/ZRH/FRA/MUC//BRU till BOS/IAD/EWR/JFK ca 4.000 miles x 150% + 25% = 7.000 poäng x 2 = 14.000 miles
EWR-LAX är 2.454 miles x 150% + 25% x 2 är ca 8.500 miles
Så detta blir ca 30.000 miles. Köp en United A-klass mellan LAX och t.ex. Denver som ger 325% av distans

Det eller kanske Austrian ARN-LIS med 6 segment i D-klass
ARN-VIE-MUC-LIS blir 15.000 miles. Gör det två gånger, samt någon rolig annan resa

Eller..
LX/LH First till Singapore via HKG där du flyger SQ First mellan HKG-SIN. Kostar 40.000kr.
 

Mica

Ny medlem
Tack @Senator, bra tips! Hade inte riktigt fattat att status miles fortfarande är samma som innan, tyckte det har givit mindre än förr. Men man lär sig alltid något nytt.
Gillar verkligen iden med Lissabon! Och Singapore first, den hade jag själv också funderat på.
 

Senator

Moderator
Jag testar lite olika varianter för tillfälle för att undvika nya uträkningen av Award Miles. Bokat på Swiss ticket stock 724 men med ett United och ett Air Canada segment. Jag tror det räcker för att ställa till det för uträkningen att den blir som tidigare.

Nu är det lite OT i din fråga. D-klass med OS, LX och LH till ATH, NCE, LIS, OTP, BCN, eller MAD ger bra utväxling. Hamnar runt 6.500-7.000kr med 15.000 status miles och 6 segment. Jag har köpt just ARN-LIS då åkte jag ARN-VIE-ZRH-LIS-MUC-VIE-ARN
 

Vixit

Medlem
Vill du göra det enkelt för dig: Stockholm-Singapore via endera FRA/MUC/ZRH ger dig 36,000 statuspoäng i Business D, eftersom du får 25% extra i Executive Bonus när du redan är SEN. Finns exempelvis kring allhelgona för 27,500 kr. Business D är Flex, så hittar du nåt roligare är det ju bara att avboka och få pengarna tillbaka :)
 
Toppen