Senaste nytt

Tips och råd gällande vaccination

Yden

Medlem
Hej forumet,

Jag och min familj älskar att resa och vi reser i snitt minst ett par gånger om året.
Många av våra resor har blivit till USA och Karibien. Jag och min fru är sedan många år tillbaka vaccinerade mot hepatit A men inte B. Vår dotter på 8 år har än så länge inte blivit vaccinerad och nu är det inte lång tid tills dess att vi ska åka till Hawaii.

Min fråga till er andra är hur ni har valt att göra när det gäller vaccination mot hepatit A och B för er och era familjemedlemmar
.
Har ni vaccinerat er eller känner ni att det inte behövs?

Alla svar uppskattas!

MVH
Dan
 
Hej forumet,

Jag och min familj älskar att resa och vi reser i snitt minst ett par gånger om året.
Många av våra resor har blivit till USA och Karibien. Jag och min fru är sedan många år tillbaka vaccinerade mot hepatit A men inte B. Vår dotter på 8 år har än så länge inte blivit vaccinerad och nu är det inte lång tid tills dess att vi ska åka till Hawaii.

Min fråga till er andra är hur ni har valt att göra när det gäller vaccination mot hepatit A och B för er och era familjemedlemmar
.
Har ni vaccinerat er eller känner ni att det inte behövs?

Alla svar uppskattas!

MVH
Dan
Ja, självklart är vi alla vaccinerade mot hepatit A och B. Två vuxna och två barn, ett tre år och ett sex år.

Nyfiken på varför du ens funderar på att inte vaccinera dottern?
 

Yden

Medlem
Främst för att vi inte har varit med henne i risk-länder men det (risken för att vi kommer att besöka ett sånt land) kommer nog att ändras i takt med att hon blir äldre.
 
Främst för att vi inte har varit med henne i risk-länder men det (risken för att vi kommer att besöka ett sånt land) kommer nog att ändras i takt med att hon blir äldre.
Hepatit A kan du väl få i de flesta länder, även i USA och Sverige. Åker du inte högriskländer är kanske hepatit B inte helt nödvändigt. Dock är det en del av vaccinationsprogrammet i Skåne tex.

Skall jag vara ärlig förstår jag inte frågan, kostar några hundra och är ett bra skydd, så varför inte?
 

Yden

Medlem
Ja, jag håller med dig men innan vi springer iväg till vaccinationscentralen så ville jag stämma av här på forumet.
Frågar man vaccinationscentralen så kommer dom ju självklart säga att man ska göra det men jag vill även ha en "opartisk" åsikt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Viking75

Medlem
Ja, jag håller med dig men innan vi springer iväg till vaccinationscentralen så ville jag stämma av här på forumet.
Frågar man vaccinationscentralen så kommer dom ju självklart säga att man ska göra det men jag vill även ha en "opartisk" åsikt.
Mitt opartiska råd är att boka in hela familjen för rådgivning hos en vaccinationscentral.
 
Absolut att man ska vaccineras sig. Efter 4 veckor ta man booster dos ger 1 år skydd 3:er dosen ta från 9-12 månader ge 25-30 år immunitet. Så kör!
 

agehall

Medlem
Frågar man vaccinationscentralen så kommer dom ju självklart säga att man ska göra det men jag vill även ha en "opartisk" åsikt.

Tro mig - en vaccinationscentral kommer inte att försöka pracka på dig en massa saker i onödan. Jag har försökt få dem att ge mig allt som går men tre olika har vägrat och mer eller mindre krävde att jag skulle specificera exakt resplan för att få vacciner.

Hepatit A&B, stelkramp och helst rabies skulle jag säga är ett krav om man ska ut och resa.
 

Yden

Medlem
Tro mig - en vaccinationscentral kommer inte att försöka pracka på dig en massa saker i onödan. Jag har försökt få dem att ge mig allt som går men tre olika har vägrat och mer eller mindre krävde att jag skulle specificera exakt resplan för att få vacciner.

Hepatit A&B, stelkramp och helst rabies skulle jag säga är ett krav om man ska ut och resa.

Precis hemkommen från vaccinationscentralen och fullt "utrustade".
Du har helt rätt Agehall - de "prackar" inte på dig en massa onödiga vaccinationer utan vill verkligen veta hur man ska resa osv.
 

Johan Gott

Medlem
Vi ska resa till Uruguay. Vad jag förstår kräver gränsmyndigheterna där att man kan visa upp bevis på vaccination mot gula febern om man besökt Brasilien. Vi har en stop over i Sao Paulo på ca 35 timmar och kommer bara vara i stadsmiljö. Sao Paulo är inget ett riskområde för sjukdomen men jag antar att gränskontrollen i Uruguay inte bryr sig om det när de upptäcker att vi har en Brasiliansk stämpel i passet. (Vi ska även besöka Chile och Argentina men dessa länder verkar inte vara med på Uruguays kravlista). Finns det någon som kan bekräfta att jag måste ta en spruta?
 
Toppen