Senaste nytt

Tips o råd till en resa till Kanada med poäng

Hejsan. Skulle vilja ha hjälp o tips från er . Jag har planer på att åka till kanada13 - 19 juli. Har hittat flyg från Rom till Toronto tur o retur för cirka 5600 kr o sen fixa nåt billigt flyg från Göteborg till Rom tur o retur.Jag har kollat runt på google flights på olika alternativ.
Men är även inne på att använda mina 82000 eurobonus poäng jag har ( sen går 12000 poäng ut den 30 juni ) . Har kollat på sas hemsida för va en resa skulle kosta med star aliance till kanada om jag tolkar den rätt 50000 i buisness klass Sen om jag inte har tillräckligt med poäng till tur o retur så skulle änvända poängen till enkel resa o köpa mig retur resa .Som sagt sitter inte inne på den kundskapen som ni har så vore tacksam för tips.

Varifrån vill du börja din resa ? Rom
var är din destination ? Toronto
när vill behöver du resa ut ?13 juli
när vill / behöver du komma hem ? 19 juli
hur mångs personer som skall resa ? 1 pers
i vilken kabin klass buisness
med vilket flygbolag vill du flyga med ? Star aliance
vad är din budget ? Mellan 6000 kr till 8000 kr
vad är viktigaste för dig ? Att komma fram , inte för många byten , slippa mellanlanda i usa
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hej Tobias, om du söker så hittar du en "söka flygbiljett mall" om du fyller i den så är det lättare för folk att hjälpa dig... sitter i mobilen så jag kan inte länka den nu
 

MartinH

Medlem
Såvida du inte har nåt i Rom att göra så låter det där onödigt krångligt. Verkar ju finnas biljetter från GOT för under 5000 kr.
Använd dina poäng och flyg med SAS Plus till Chicago för 80000 poäng istället.
 

palmen

Moderator
Hejsan. Skulle vilja ha hjälp o tips från er . Jag har planer på att åka till kanada13 - 19 juli. Har hittat flyg från Rom till Toronto tur o retur för cirka 5600 kr o sen fixa nåt billigt flyg från Göteborg till Rom tur o retur.Jag har kollat runt på google flights på olika alternativ.
Men är även inne på att använda mina 82000 eurobonus poäng jag har ( sen går 12000 poäng ut den 30 juni ) . Har kollat på sas hemsida för va en resa skulle kosta med star aliance till kanada om jag tolkar den rätt 50000 i buisness klass Sen om jag inte har tillräckligt med poäng till tur o retur så skulle änvända poängen till enkel resa o köpa mig retur resa .Som sagt sitter inte inne på den kundskapen som ni har så vore tacksam för tips.

Varifrån vill du börja din resa ? Rom
var är din destination ? Toronto
när vill behöver du resa ut ?13 juli
när vill / behöver du komma hem ? 19 juli
hur mångs personer som skall resa ? 1 pers
i vilken kabin klass buisness
med vilket flygbolag vill du flyga med ? Star aliance
vad är din budget ? Mellan 6000 kr till 8000 kr
vad är viktigaste för dig ? Att komma fram , inte för många byten , slippa mellanlanda i usa
Tur och retur till Nordamerika kostar 70k i economy, 110k i business.
Det låter väldigt dyrt med de priser du hittat från Italien och det tillkommer dessutom en resa dit tur och retur. Är på mobilen nu så kan inte titta på några resor förrän lite senare.
 

palmen

Moderator
Sökte på dina datum på google flights och fick fram följande från Göteborg

upload_2017-1-23_20-15-24.png


Går man vidare till Air France bokning på detta så är priset kvar. Känns som ett betydligt bättre alternativ än att åka från Rom om du inte ska dit av andra anledningar.
 
Hej @Tobias Berglund

För att försöka strukturera upp din frågeställning och för att kunna hjälpa dig har jag några frågor och funderingar:
-Du skriver att du vill åka business. Är det skatter och avgifter som avser din budget på mellan 6 000 kr och 8 000 kr, eller avser detta en köpebiljett?
-Du skriver också om Rom, Italien. Har du något besök att göra där? Det finns resor i ekonomiklass för ungefär samma pengar direkt från Göteborg så därav frågan.
-Om du bara vill boka ena vägen med bonuspoäng, tänk då på att köpa en enkelbiljett oftast är dyrare än att köpa en tur och returbiljett.

Det jag hade gjort om jag var du, och om jag gissar rätt i hur du vill resa (det är lite oklart), är att boka en resa från Göteborg till Kanada där resan över Altanten flygs med SAS. Sedan kan du försöka använda poängen till att uppgradera dig. Det är inte garanterat att det går att uppgradera, men det är värt ett försök. Det blir dock ett byte i USA med denna lösningen. Kan det vara ett alternativ tro?
 
Sökte på dina datum på google flights och fick fram följande från Göteborg

Visa bifogad bild 60719

Går man vidare till Air France bokning på detta så är priset kvar. Känns som ett betydligt bättre alternativ än att åka från Rom om du inte ska dit av andra anledningar.

Hejsan . Ja det priset ser mycket bättre ut o även bättre att flyga från göteborg. Kollade nyss då hade det stigit ordentligt ... får kolla vidare
 
Hej @Tobias Berglund

För att försöka strukturera upp din frågeställning och för att kunna hjälpa dig har jag några frågor och funderingar:
-Du skriver att du vill åka business. Är det skatter och avgifter som avser din budget på mellan 6 000 kr och 8 000 kr, eller avser detta en köpebiljett?
-Du skriver också om Rom, Italien. Har du något besök att göra där? Det finns resor i ekonomiklass för ungefär samma pengar direkt från Göteborg så därav frågan.
-Om du bara vill boka ena vägen med bonuspoäng, tänk då på att köpa en enkelbiljett oftast är dyrare än att köpa en tur och returbiljett.

Det jag hade gjort om jag var du, och om jag gissar rätt i hur du vill resa (det är lite oklart), är att boka en resa från Göteborg till Kanada där resan över Altanten flygs med SAS. Sedan kan du försöka använda poängen till att uppgradera dig. Det är inte garanterat att det går att uppgradera, men det är värt ett försök. Det blir dock ett byte i USA med denna lösningen. Kan det vara ett alternativ tro?

Tänkte kanske om man kunde använda sina euro bonuspoäng för tex en resa med buisness class men det var bara en tanke från min sida. Kollade runt på olika alternativ från olika flygplaster men såg sen att det blev samma summa hur jag än vände o vred.... såg på british airways från göteborg till toronto för cirka 7800 kr för några dar sen.
 
Toppen