Senaste nytt

[Tips] Kolla hotellpriser innan ni bokar en billig flygbiljett spontant

Dr. Miles

Expert
Ibland hittar man extrem billig biljett (t ex mistake fare) och man gör en spontanbokning av resan till ett annat land.
Men det kanske pågår någon mässa eller konferens, eller infaller någon helg i det landet under perioden du besöker.
Då kan det bli mycket dyr affär totalt sett även om du skulle få en billig biljett dit.

Därför tipsar jag:
  • Kolla hotellpriser i området innan du bokar någon biljett spontant.
  • Kolla det landets almanacka. Många länder har nationella / religiösa helger som inte finns i Sverige.
  • Googla kommande mässor / konferenser i den staden.
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Händer titt som tätt att man bokar någon semester på tid som verkar perfekt hemma men råkar vara helgdag i destinationslandet eller närliggande region, vilket leder till absurda hotellpriser.

En annan variant är att man måste på något litet jobbarrangemang som råkar ske på samma ställe som en extremt stor internationell mässa... Leder också till kul situation med hotell. Det är i dessa situationer man älskar poängnätter eller hyrbilar!
 

Thornado

Medlem
Eller så reser man runt litegrann. :) I augusti förra året hade jag en resa bokad ARN-LAX//SFO-CPH-ARN. Bokades på en F&F-kampanj så väldigt billig och den var från början bokad som en jobbresa i trakterna kring San Francisco (tror att det blev mycket billigare att boka utresan till LAX än SFO, så hade tänkte boka fulflyg separat därimellan). Planerna i jobbet ändrades dock, så jag fick konvertera den till en semester (finns ju värre saker än en vecka i Kalifornien). Hade tänkt hälsa på en kompis en natt i LA och sen åka upp till SF för resten av tiden, men det var sjukt höga hotellpriser.
Så det blev istället:
En natt i LA hos en kompis
Flyg till Vegas, sov två nätter där
Flyg från Vegas till Seattle (ny stad att besöka) och hälsa på ett par kompisar där en natt
Flyg till San Francisco och ta sista två nätterna där innan hemfärd.

Blev några extra flygresor, men kombinationen av billiga hotellnätter i Vegas och gratis övernattning i Seattle gjorde att det ändå blev betydligt billigare än att ta hela veckan i San Francisco.
 

pep

Medlem
Er ikke helt enig (bortset fra meget store "events"): Hvis man booker hotellet først er billetten måske væk når man endelig når dertil? Jeg er begyndt at bruge Airbnb. F.eks var jeg 9 dage i Manila og boede for det halve af ingenting (12 usd/nat) blot 400 meter hvor jeg skulle arbejde. Delte lejlighed med en ung IT-gut, der tilfældigvis arbejdede i Asien Devl. Bank HQ - samme sted, som dér hvor jeg også skulle. Andre gange, f.eks. i Budapest, lader jeg min bagage stå et par timer på et hotel eller i en locker, mens jeg går ud og leder efter noget bedre eller billigere i nærheden. Kommer så tilbage og henter baggagen.
 

Dr. Miles

Expert
Eller så reser man runt litegrann. :)
Beroende på hur man reser runt och var, kan det också bli dyrt.

T ex runt 1 maj är det en stor helg både i Japan, Sydkorea och Kina.
Då kan det bli dyrt att köpa flyg-/tågbiljetter för att förflytta sig inom/till/från området.


Er ikke helt enig (bortset fra meget store "events"): Hvis man booker hotellet først er billetten måske væk når man endelig når dertil? Jeg er begyndt at bruge Airbnb. F.eks var jeg 9 dage i Manila og boede for det halve af ingenting (12 usd/nat) blot 400 meter hvor jeg skulle arbejde. Delte lejlighed med en ung IT-gut, der tilfældigvis arbejdede i Asien Devl. Bank HQ - samme sted, som dér hvor jeg også skulle. Andre gange, f.eks. i Budapest, lader jeg min bagage stå et par timer på et hotel eller i en locker, mens jeg går ud og leder efter noget bedre eller billigere i nærheden. Kommer så tilbage og henter baggagen.
Det finns också städer som inte påverkas av mässor / konferenser markant. T ex Tokyo och Bangkok.
De städerna finns ett stort urval av hotell i olika prisklasser så det går att hitta billigt hotell även under en pågående mässa.

Jag har dock inte bott på "fina" hotell i de städerna under mässperioderna, därför kan det hända att prisutveckling på t ex Hilton och InterContinental ser annorlunda ut.
 

chazzie

Medlem
Lite beroende på var man åker så kan man möjligen söka sig till andra destinationer i närheten, eller en bit bort, men det är absolut ett relevant test man ska göra innan man klickar på "slutför bokning" =}
 

mtlmr

Medlem
Höll på att spontanboka Bryssel till första maj, tänkte ta oss ner till Brugge.

Som tur är, kollade jag hotellbeståndet först - kunde inte hitta ett ledigt boende inom en mil från Brugge, det blev en annan destination..
 
Toppen