Senaste nytt

Tips inför rundresa i Colombia

Jag tänkte ta en 2-veckorssemester i Columbia och resa runt lite där under september/oktober. Jag kan väldigt lite om landet och söker lite allmänna tips. Låter det bra att jag spenderar 2-4 dagar vardera i Bogota, Medellin, Cali och Cartagena eller ska jag välja något annat? Det verkar dyrt att flyga inrikes, finns det något mer prisvärt sätt att ta sig runt , t ex nattåg? Är det något man inte "får" missa när man är där? Hur reser man dit billigast? Förr brukade det finnas biljetter till Columbia för runt 5000 SEK om man positionerade sig till Spanien/Portugal, men så verkar det inte vara längre. Andra tips?
 

Jönsson

Medlem
Jag tänkte ta en 2-veckorssemester i Columbia och resa runt lite där under september/oktober. Jag kan väldigt lite om landet och söker lite allmänna tips. Låter det bra att jag spenderar 2-4 dagar vardera i Bogota, Medellin, Cali och Cartagena eller ska jag välja något annat? Det verkar dyrt att flyga inrikes, finns det något mer prisvärt sätt att ta sig runt , t ex nattåg? Är det något man inte "får" missa när man är där? Hur reser man dit billigast? Förr brukade det finnas biljetter till Columbia för runt 5000 SEK om man positionerade sig till Spanien/Portugal, men så verkar det inte vara längre. Andra tips?
Det är inte Colombia du ska åka till då? Kan vara rätt avgörande. ;)
 

Jönsson

Medlem
Även om det har blivit säkrare så skulle jag kanske inte råda någon som inte kan landet att ge sig ut på egen hand allt för mycket. Det finns vissa risker om man säger så. Fast undviker man de södra delarna så går det nog bra. Råder dig i alla fall att läsa på om säkerhetsläget innan du bestämmer något.
 

Agö

Medlem
Jag har en kompis som rest i Colombia de senaste månaderna. Hon snackar sig extremt varm om Medellin.
 
Jag reste runt solo i Colombia 3v i mars. Rutten jag körde var:
Bogota -> Armenia med buss (fina vyer, speciellt när man börjar komma in i kafferegionen)
Armenia -> Pereira med buss (ännu mer kaffeprovning...)
Pereira -> Medellin med buss (riktigt bergigt och fantastisk utsikt om molnen inte är för låga)
Medellin -> Barranquilla med Avianca
Barranquilla -> Santa Marta med buss
Santa Marta -> Cartagena med buss
Cartagena -> Bogota med Avianca

Hade först tänkt att besöka Cali också men avstod efter att ha efterforskat säkerhetsläget. I efterhand när jag pratat med folk som varit i Cali tror jag dock inte att det hade varit några problem och många verkar gilla staden, speciellt de som kan dansa salsa.
Passagerartåg finns det i princip inte alls i Colombia även om det verkar börja byggas lite framtida linjer i norra delarna av landet och järnvägar som tidigare använts för frakt har i princip förfallit helt. Dock fungerar bussarna relativt bra även om man måste kolla upp vilket bolag som gäller för den aktuella sträckan. Jag hade förbokat det mesta på Busbud - The Best Way to Book Bus Tickets men det verkade inte vara några problem att köpa biljetter direkt på busstationerna heller och det finns i realiteten mycket fler avgångar/alternativ än vad man hittar på webben. Vissa avråder från att resa på natten då överfallsrisken i utsatta delar av landet är högre då och själv åkte jag endast på dagtid.

Nästa gång jag gör en liknande resa i Colombia kommer jag att besöka Medellin (som var min favorit), antagligen Cali (om jag lär mig att kontrollera mina fötter något bättre), återbesök i kafferegionen, göra mer dykning på nordkusten men skippar Cartagena (som är alldeles för turistigt för mig)
 
Toppen