Senaste nytt

Tips inför besök Champagne i höst

Här är en utmärkt sida om man planerar ett besök
Wine tourism in Champagne region oenotourisme vititourism. Cellar visits and tastings

Här finns info. om vilka producenter som tar emot besök, öppettider, vilka språk som talas
länkar till deras hemsidor osv.

34 champagnehus
http://www.champagne.fr/en/discovering-champagne-region/tourism/cellar-visits-tastings/houses?page=1

384 producenter
http://www.champagne.fr/en/discover...tourism/cellar-visits-tastings/growers?page=2

Det här är ingen oupptäckt, udda region dit få andra turister beger sig
om någon trodde det.

Gissar att det är mycket få svenskar som tror att det är en oupptäckt, udda region efter Juhlins alla böcker och definitivt med tanke på hur många som rullar runt därnere ;) tänkte det kunde vara intressant med personliga tips eftersom det finns så sanslöst mycket att välja på. Lite nål i höstack helt enkelt.

Några tips till när jag kollade lite på listan i @Homer inlägg
Canard-Duchene, i närheten av Reims, och Duval-Leroy i Vertus var helt ok men inget att skriva hem om, på Mailly (i Mailly, det är ett kooperativ), som var kanon och med ett rätt fint showroom med lite utsikt (om jag inte kommer ihåg fel), hittade vi en strålande La Terre som vi efter hårda förhandlingar lyckades få ner priset på ordentligt - den var 4 SEK billigare än bolaget visade det sig - enda gången jag slagit dem, men det var inte riktigt värt det...:p

Billecart-Salmon, Roederer och Pol Roger får ni gärna hojta till om ni kommer in på...:D

Och om ni använder listan ovan, så är ett tips att söka utifrån byarna, t.ex Ambonnay, Ay och Bouzy och planera åkandet (eller cyklandet) lite efter det.
 

Buffy

Medlem
Jag kollar.
5-6 dagar räcker. Området är inte extremt stort även om det finns många intressanta att besöka.
 
Wow vilken respons, tack för alla tips
Vi blir 4 vuxna slutet september.
Börjar undra om 5-6 dagar räcker till?
Skulle avråda från September, om det inte är i månadsskiftena. Risken är att alla är ute och plockar druvor. Det var lite tidigt förra året, men här datumen för de olika byarna och druvorna 2015 http://www.champagne.fr/assets/files/actualites/dates_de_vendanges.pdf.

För 5-6 dagar så skulle jag definitivt rekommendera några nätter i Reims, Katedralen är vacker och det finns en rätt ok vinshop med glas (med snygga coupeglas om man gillar dem), ishinkar och annat på högra sidan (inte den mitt emot) och man kan sippa lite skumpa på fiken. Glöm inte att köpa en ishink av nåt märke ni faller för (jag har gått över till plast för att det kondenserar mindre även om metall är snyggare), och lite champagnekorkar bör ni fråga om ni kan få när ni handlar. Glas och förkläden kan man få ibland också. De lite bättre ställena har oftast lite kul give-aways för de som köper några lådor. Men ducka kakorna, de är ingen hit ;-)

Och kanske ta en natt eller två på Les Crayeres om ni vill slå på stort. Åka upp till Hautvilliers och titta på klostret, gå runt i Epernay, Chalons-en-Champagne, Troyes och kanske Verdun (om man är lagd åt det hållet ;-)).
 

Frigidus

Medlem
Tänkte bidra med mina tips men ser att @Christiansson gjort ett utmärkt jobb.

Paul Dethune är definitivt värt ett besök. Liten odlare med fantastisk Champagne. Att bara få träffa frispråkiga Sophie är värt besöket.

Rekommenderar även Wilmart, Legras&Haas och Paul Bara. Sedan har vi självklart mytomspunna Selosse. Ät gärna en lunch hos dom och dricka deras Champagne till. Fantastisk restaurang kombinerat med ett mindre hotell. Tyvärr är det lika omöjligt att köpa deras champagne på plats som att hitta den någon annanstans.

Vi besökte mest odlare som importeras till Sverige av Franska Vinlistan. Rekommenderas varmt om ni önska beställa hem champagne och andra viner.
 
Tänkte bidra med mina tips men ser att @Christiansson gjort ett utmärkt jobb.

Paul Dethune är definitivt värt ett besök. Liten odlare med fantastisk Champagne. Att bara få träffa frispråkiga Sophie är värt besöket.
Tack! Sophie är rolig, sista gången jag pratade med henne så ondgjorde hon sig över att fransmän inte begriper Champagne "de bara går in på supermarche och tar det billigaste..." :p Och när jag sa att jag ville köpa några extra lådor utöver vad vi gjort upp skakade Pierre vilt på huvudet och viftade avvärjande med händerna åt henne medans hon totalt ignorerade honom och sa att naturligtvis ska ni få det...:D de har betydligt större efterfrågan än de kan leverera.
 
Toppen