Senaste nytt

Tips i Sydafrika

Johanna

Medlem
hej, ska till Sydafrika över påsken. Nu sitter jag och nu sitter jag och planerar.

Jag vill till Kruger på safari. Räcker det med 3 nätter eller bör jag välja 4 nätter?

Landar och åker från Kapstaden. Vad finns det att göra där? Vad finns det att göra kring Johannesburg? Försöker få ihop en bra logistik här. Vingårdar, några särskilda eller kan man åka till vilken som helst?
 

MrDollar

Medlem
Tror det finns en tråd angående just Sydafrika och bland annat Krugerparken.

Kan inte länka nu dock men sök så bör du hitta någon. Ligger under delforumet Resmål.
 

Johanna

Medlem
Tror det finns en tråd angående just Sydafrika och bland annat Krugerparken.

Kan inte länka nu dock men sök så bör du hitta någon. Ligger under delforumet Resmål.
Jag har verkligen försökt söka både på safari och Sydafrika på olika sätt men hittar inte. Jag har generellt svårt att hitta via sökfunktionen. Måste göra något fel. Tar gärna emot länktips
 

STO-ARN

Medlem
hej, ska till Sydafrika över påsken. Nu sitter jag och nu sitter jag och planerar.

Jag vill till Kruger på safari. Räcker det med 3 nätter eller bör jag välja 4 nätter?

Har besökt Krugerparken två gånger - Dock flera decennier sedan, så inga färska info. Tror just påsk med många besökare från Europa, så blir det, lätt fullbokat. Var där under Påsken och när det blev kvällsmörker, så blev det näst-in-till nattsvart. Tog mig två timmar att lokalisera min logikvarter, pga att alla tält och byggnader såg likadana ut, utan ficklampa - Ta med stark ficklampa...! Välj definitivt 4 nätter...
 

adhoc76

Medlem
Sydafrika upplevs bäst med bil. Så om någon i sällskapet kan tänka sig att köra (vänstertrafik) @Johanna så får ni en fantastisk upplevelse. Kapstaden är fint, men klaras av på ett par dagar. Därefter rekommenderar jag att lägga några dagar längs Garden Route med stopp längs vägen. Vindistriken kan man börja med längs resan om man startar i Kapstaden. Stellenbosch, Paarl och Franschoek är några av "distrikten" och det finns en uppsjö av vingårdar och lika många anordande turer. Det finns ett fantastiskt utbud av fina, mindre hotell - bara att välja och vraka. Johannesburg är mer intressant än "trevligt" tycker jag.
 
Last edited:

Per N

Medlem
Vi var till Sydafrika i påskas, Kapstaden, Stellenbosch och Krugerparken. Vi hade 3 nätter på Idube Game Reserve vilket räckte alldeles utmärkt.
 

JohnR

Medlem
Hyr en bil och åk förbi Misty cliffs och Chapman peak road.
Godahoppsudden
Pingviner på Boulders Beach
Åk ner till Hermanus och ät lunch och kolla på valar.

Givetvis vinprovning. Gillar man skumpa så kanske JC Le Roux kan vara något. Annars finns det ju annat att sörpla på.
 
Toppen