Senaste nytt

[Tips] Hur man söker SAS Plus / SAS Plus Saver platser i kalendervy

Dr. Miles

Expert
SAS har lågpriskalender men den gäller endast för SAS Go (den visar också SAS Plus om SAS Plus är billigare än SAS Go, men då vet man inte innan man klickar på enskilt datum).

Några medlemmar undrade om hur man söker SAS Plus / SAS Plus Saver platser på ett överskådligt sätt.
Jag postade detta i SAS 1.000.000 Billiga resor (boka senast 10 januari 2017) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor tråden men det är kanske bäst att ha det som en separat tråd för framtida bruk.


SAS Plus Saver:

Billigaste SAS Plus Saver priset heter ASOSAVER för enkelresa, ASRSAVER för tur & retur

Vänligen gå till ITA Matrix webbsida och söka med
  • "/f sk..ASOSAVER" (enkelresa)
  • "/f sk..ASRSAVER" (tur & retur)
kommandot i Advanced routing codes fältet, sedan välj "See calendar of lowest fares".
Då bör ni kunna söka tillgänglighet i kalendervy.


Sökningstips:

Screenshot20170102 06 SK.png


Resultat:

Screenshot20170102 07 SK.png



SAS Plus (ej SAS Plus Saver):

Billigaste SAS Plus standardpriser heter ASEOWY för enkelresa, ASERTY för tur & retur för resor inom Norden / Europa.


Samma knep fungerar även för SAS Plus priser.
Om ni söker enkelresa, använd "/f sk..ASEOWY" kommandot.
Om ni söker en tur & retur resa, använd "/f sk..ASERTY" kommandot.

Observera att de SAS Plus priserna är inte billigare under pågående 1.000.000 billiga biljetter kampanj.
Det är SAS normala priser för SAS Plus.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fantastisk info! :)

Är PlusSaver-koderna möjligen knutna till Sverige på något sätt (typ bokstavskombination)? Bara gissning från min sida då det funkar från ARN och GOT, men inte från CPH eller TXL? (har kollat på SAS sida att Plus Saver finns från alla fyra, givet samma tidsperiod)

edit: Jaha, jag ska prova ändra farebasis, kanske är A som är specifikt för Sverige!
edit2: Nä det verkar inte funka heller..hm, konstigt.
 

Dr. Miles

Expert
Fantastisk info! :)

Är PlusSaver-koderna möjligen knutna till Sverige på något sätt (typ bokstavskombination)? Bara gissning från min sida då det funkar från ARN och GOT, men inte från CPH eller TXL? (har kollat på SAS sida att Plus Saver finns från alla fyra, givet samma tidsperiod)

edit: Jaha, jag ska prova ändra farebasis, kanske är A som är specifikt för Sverige!
edit2: Nä det verkar inte funka heller..hm, konstigt.
För SAS Plus Saver:

Från Danmark är Fare basis: ADOSAVER (enkelresa), ADRSAVER (tur & retur).

Från Norge är Fare basis: ANOSAVER (enkelresa), ANRSAVER (tur & retur).

Från Europa (utanför Danmark, Norge, Sverige) är Fare basis: AEOSAVER (enkelresa), AERSAVER (tur & retur).
 

Dr. Miles

Expert
För SAS Plus (ej SAS Plus Saver):

Från Danmark är Fare basis: ADKOWY (enkelresa), ADKRTY (tur & retur).

Från Finland är Fare basis: AFIOWY (enkelresa), AFIRTY (tur & retur).

Från Norge är Fare basis: ANOOWY (enkelresa), ANORTY (tur & retur).

Från andra länder i Europa ändra xx till landets domänkod.

Fare basis: AxxOWY (enkelresa), AxxRTY (tur & retur).

T ex från Tyskland:
Fare basis: ADEOWY (enkelresa), ADERTY (tur & retur).
 

Dr. Miles

Expert
Observera att ITA Matrix visar ibland phantom availability. Detta beror cache från tidigare sync.

Därför använd detta som referens.
(Så är det med SAS egen lågpriskalender också i och för sig)
 

olo

Medlem
Tack, @Dr. Miles! Görbra! :) Men jag fick lite funderingar på detta. Har försökt labba lite med ITA Matrix, men blir inte riktigt klokt.
Billigaste SAS Plus standardpriser heter ASEOWY för enkelresa, ASERTY för tur & retur för resor inom Norden / Europa.
Fare basis: AxxOWY (enkelresa), AxxRTY (tur & retur).
Innebär detta om jag ex. köper en t&r mellan Sverige och Tyskland att jag bokar den i ASERTY, men om jag köper det som två enkelbiljetter så blir det, ASEOWY på Svergie - Tyskland och ADEOWY för returen - eller spelar Point of sale någon roll här?

Genom att ändra första bokstaven i Fare basis:en, kan ni också söka andra SAS Plus / SAS Plus Saver priser inom Norden / Europa.
Går det att söka på 2 olika fares, ex. ASERTY och PSERTY samtidigt?
Innebär en t&r-fare, som ASERTY att det finns A i båda vägar? Om det finns A ena vägen och P andra, blir det en kombination av ASERTY och PSERTY då, eller går det som enkelpris?

Kan jag även söka på fares för både t&r och enkelbiljetter på samma gång? Ibland är enkelbiljett + enkelbiljett billigare än 1 t&r med SAS, eller behöver jag göra det som två separata sökningar?
 
Toppen