Senaste nytt

[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa

nota bene

Medlem
Hur går det med denna?
 

Attachments

  • ita bog.jpg
    ita bog.jpg
    88,4 KB · Visningar: 347

nota bene

Medlem
1939 SEK är ett belopp jag skulle vara nöjd med. SK YQ skall aldrig debiteras på en EB-award. Hur det är med övriga SK-relaterade avgifter (Svenska/Danska och del av Engelska) är något mer oklart, och alla avgifter som rör AUA/BOG måste naturligtvis betalas.
 

Viking75

Medlem
Skriver av mig lite.. Det är tydligen svårt med beräkning av skatter!
I morgon kommer jag troligtvis få ett slutgiltigt svar från SAS och förhoppningsvis Tallinn som inte kommer fram till samma pris.

Dessa 3 belopp har jag fått på "buffen" idag.

863:- per person (vilket stämde väl överens med priset jag betalat för samma bokning tidigare)
1495 :- per person (biljetterat pris)(dock inte vad jag betalat i verkligheten
2227:- per person är vad jag betalat för tillfället. (+ 150:- per person i ändringsavgift vilket i sig är helt korrekt)

I morgon skall jag ta tag i detta. Jag har inte själv "förhandlat" fram dessa priser utan har stått vid sidlinjen när SAS support och Tallinn går loss på varandra. Just nu håller jag på SAS "big time"

Ni behöver inte svara det löser sig! men jag är riktigt trött på att det strular.
 

Viking75

Medlem
Slutbud.

Priset blev 1495:- person + 150 i ombokningsavgift. Jag kommer få tillbaka tidigare inbetalningar så att detta blir slutgiltigt pris.:)

Nästa år spelar jag nog bokningsspelet igen när mina vouchers kommer och hoppas att landa resan under tusenlappen..;)
 

Axelzon

Medlem
Någon som vet ifall det finns ett verktyg som räknar ut skatter och avgifter (så man får en känsla för kostnaden innan man börjar boka), eller ännu bättre: Kan ge lite detaljer om vad kostnaden normalt ligga på när man bokar First Class Europa - Asien med Luftahansa eller Thai, Singapore (om de sist nämnda släppt några biljetter alltså)?

Har bara bokat Business Class innan och det kostar ju en del (2015 var senast: Thai CPH-JAKARTA-CPH: Gick loss på EBP 140 000/SEK 4 700)
 
Någon som vet ifall det finns ett verktyg som räknar ut skatter och avgifter (så man får en känsla för kostnaden innan man börjar boka), eller ännu bättre: Kan ge lite detaljer om vad kostnaden normalt ligga på när man bokar First Class Europa - Asien med Luftahansa eller Thai, Singapore (om de sist nämnda släppt några biljetter alltså)?

Har bara bokat Business Class innan och det kostar ju en del (2015 var senast: Thai CPH-JAKARTA-CPH: Gick loss på EBP 140 000/SEK 4 700)
Förhoppningsvis så innehåller SAS nya webbsida detta verktyg.
 

Gus

Medlem
Jag försöker lära mig detta hur man räknar ut skatter på en bonusresa. Jag vill resa mellan Cancun och Miami enkelresa i ekonomi med BA-avios. Enligt ITA Matrix så trodde jag att avgifterna skulle bli 563 kr per person? Men avgifterna blir i slutändan bara 383 kr per person. Det som fattas är "Mexican Value Added Tax (XO)" och "US International Arrival Tax (US)". Behöver man inte betala dessa när man bokar med Ba-avios?
 

Attachments

  • ba skatter.PNG
    ba skatter.PNG
    297,8 KB · Visningar: 294
  • ita skatter.PNG
    ita skatter.PNG
    354,8 KB · Visningar: 284
Toppen