Senaste nytt

[Tips] First Class awards med Thai Airways Bangkok - Seoul / Tokyo

wifferdille

Medlem
För de som är på jakt efter att maximera antal First Class-segment i en bokning med Eurobonus-poäng så kan jag tipsa om att det nu verkar gå att boka in sig på First Class med Thai Airways mellan Bangkok och Seoul opererad av Boeing 747-400. Enligt bifogad nyhet nedan så verkar det som att Thai avser att fortsätta trafikera denna med just 747:an även efter den 26:e mars. Detta kan vara ett alternativ till att köra Singapore Airlines Business Class mellan Singapore och Seoul där målet är att köra Asiana Airlines First Class på A380 mellan Seoul och Frankfurt.

Thai Airways får ju för sig att göra "equiment change" med jämna mellanrum så det kan vara bra att hålla på koll på Flightradar24 eller dylig tjänst inför avresan. Där kan man också hålla span på vilken utav de två olika kabiner på 747:an som man får. Ca hälften av deras 747:eek:r har ju gamla kabinen (10 säten i First Class) och den andra hälften har en ny, uppfräschad kabin (9 säten i First Class) som mer liknar den på deras A380. Se vidare här:

***

Review: Thai Airways International First Class, Bangkok to Sydney | Miles Down Under

"Old: Total of 10 seats (HS-TGO, HS-TGP, HS-TGR, HS-TGT, HS-TGW and HS-TGX)"
"New: Total of 9 seats (HS-TGA, HS-TGB, HS-TGF, HS-TGG, HS-TGY and HS-TGZ)"

***

Avseende Bangkok - Tokyo så utökar Thai sin service med två avgångar dagligen (mellan 26:e mars och 30:e juni) med A380 som torde öka chanserna för att hitta First Class awards.


***

Thai Airways International this week made additional service adjustment for summer 2017 operation to Japan and Korea, with a number of aircraft changes. Planned aircraft changes as follow.

Bangkok – Osaka Kansai TG622/623 777-300ER replaces 747-400 in May and July 2017
Bangkok – Seoul Incheon
TG658/659 747-400 continues operating on/after 26MAR17, 1 daily
TG657/656 777-300 replaces A330-300 from 26MAR17, 1 daily

Bangkok – Tokyo Narita TG640/641 26MAR17 – 30JUN17 A380 replaces A330-300 (Overall Tokyo Narita A380 service increases to 2 daily)

***
 

ahh

Medlem
Stort tack för att du delade med dig! Fick nu till ändring av sommarens Baliresa från ekonomi till business Bali till Bangkok och first Bangkok till Seoul. Av någon anledning innebar det även en återbetalning av skatter och avgifter med 90 kr..
 
Ser på flyghistoriken på TG658 att de den senaste tiden kört med en två-klass 777. Var det tänkt att ha ett uppehåll med 747 ett tag innan den sätts in igen. Vill ju inte ändra min bokning i första klass BKK-CDG till via ICN och förlora första klass-sträckan (vill prova Thais F) inför min third first (men den första på 33 år, då de två första sträckorna skedde när jag var mindre än två månader).
 

wifferdille

Medlem
Ser på flyghistoriken på TG658 att de den senaste tiden kört med en två-klass 777. Var det tänkt att ha ett uppehåll med 747 ett tag innan den sätts in igen. Vill ju inte ändra min bokning i första klass BKK-CDG till via ICN och förlora första klass-sträckan (vill prova Thais F) inför min third first (men den första på 33 år, då de två första sträckorna skedde när jag var mindre än två månader).

När jag söker på olika avgångar i mars på TG658 så ser det onekligen ut som att den planeras att opereras av en 773 (dvs två-klass). Detta är i linje med flyghistoriken på Flightradar24.com och får tolkas som att Thai Airways har gjort en equipment change. Enligt tidigare inlägg på Businessclass.se så verkar equipment change på Thai Airways vara en relativt vanlig företeelse åtminstone på deras regionala rutter inom Asien. Avgångar i april ser fortfarande ut att planeras med 747 (dvs tre-klass), men detta kan ändras.

Om du vill prova Thai Airways så är väl troligtvis det säkraste att ligga kvar med bokningen BKK (Bangkok) - CDG (Paris), istället för att boka om till BKK (Bangkok) - ICN (Seoul), för att därifrån resa vidare med Asiana Airlines. Ett alternativ värt att utforska kan vara att leta efter BKK (Bangkok) - NRT (Tokyo) som körs med A380 på Thai Airways. Från HND (Tokyo) - FRA (Frankfurt) kan man därefter flyga med antingen Lufthansa eller All Nippon Airways, samt hitta lämpligt anslutningsflyg FRA (Frankfurt) - CDG (Paris), om det är till Paris du behöver åka.
 

palmen

Moderator
Idag ändrades min flight till en Boeing 777 utan First på sträckan Bangkok-Seoul.
Bokade av detta och via Tokyo istället där F-platsen fanns kvar.

Kan vara värt för er andra som tänkt åka denna sträcka att dubbelkolla om ni fått en ändring. Fick själv ändringen på mail för 1h sedan. Överallt på nätet står det dock att det är en 747 men när de ska boka står det 777.
 
Toppen