Senaste nytt

Tips för visum till Burma?

Jeg bemærkede lige at Danmark var med på listen også - endda på listen over de lande der var med fra start. :D
- Kan være man snart skal kigge i den retning af Asien.
 

taxvalp

Medlem
Uppdatering efter hemkomst: E-visum fungerar som förväntat utmärkt för svenskar. Verkar också gå att köpa visum på plats vid ankomst.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Har rest ett tiotal gånger till Burma det senaste året och vill instämma med tidigare inlägg här som avråder från Visa On Arrival. Trots att det är väletablerat och fungerar bra på plats i Yangon finns det gott om flygbolag som vägrar släppa dig ombord på planet utan ett färdigt visum i passet eller en utskrift på beviljat E-visum. Det hände mig i fjol med Qatar från Arlanda och jag fick boka om flighten till dagen därpå och ordna E-visum undertiden.
 

Göran C

Medlem
Jag är i Burma varje år för att leda gruppresor. Visa on arrival som de hade för några år sedan även för turistvisum avskaffades efter bara ett år i samband med det valet. Nu finns bara Visa on arrival för affärsvisa med de särskilda krav som är kopplat till det. E-visum fungerar utmärkt och går snabbt och enkelt att få via nätet. Man skriver ut det själv att tar med till inresekollen på flygplatsen då de stämplar in passet. Annars är det en snabb affär att fixa visum på Burmas ambassad i Bangkok. Antingen får man det då dagen därpå eller mot en mindre tilläggsavgift samma eftermiddag efter att ha ansökt på morgonen. Kolla dock att ambassaden inte är stängd då de har stängt både vid thailändska som burmesiska helgdagar.
 

cikada

Medlem
Förefaller som om ambassaden i Berlin inte längre utfärdar Visa för Svenskar. Försöker man mejla dem står det att Sverige är blockerat! Troligen ganska nytt, så sent som i februari gick det bra. Återstår då enbart e-visa via ambassaden i London. Någon som har annan information? Skall dit igen efter nyår.
 

cikada

Medlem
Envisas med att återigen peka på deras e-visa att söka på nätet och få i mailen. Ansökan på Request Rejected Har just fixat ett sådant igen. Sökte en söndag eftermiddag och hade det i min mail på måndagen. Snabbt och enkelt men dyrare än på plats i Bangkok när jag fixat det så.

Ja, det är ju det smidigaste. Har i alla år, senast i januari i år, använt mig av Ambassaden i Berlin, utan att reflektera över något annat. Vanans makt... Nu får det bli e-visa i fortsättningen, betydligt smidigare och enklare. Behöver två visa då jag tvingas lämna landet under en vecka för att sedan återvända men det ser inte utan att vara några problem (det gäller turistvisum).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

cikada

Medlem
Envisas med att återigen peka på deras e-visa att söka på nätet och få i mailen. Ansökan på Request Rejected Har just fixat ett sådant igen. Sökte en söndag eftermiddag och hade det i min mail på måndagen. Snabbt och enkelt men dyrare än på plats i Bangkok när jag fixat det så.

Fixa sig snabbt med e-visa, smidigt! På "approval letter" står att visat gäller i 28 dagar (OK) men upphör den 19 mars (dvs tre månader efter att jag fick det). Är det ""visa approval letter" som upphör att gälla då? Om så, får jag visa för 28 dagar om jag reser in ex.vis den1 mars? Tidigare har man alltid angett in/utresedatum men den möjligheten fanns inte nu med e-visa Jag kommer troligen att resa ut efter den 19 mars nämligen.
 

Göran C

Medlem
Det är ditt visa approval som gäller i tre månader och inresan måste ske inom den tiden. Sedan får du alltså 28 dagars visum från och med då.
 

Göran C

Medlem
Förlåt ev. otydlighet Cikada - tidig morgon i Bangkok efter ankomst. Det du anger är ok. Inresa ska ske inom 3 månader från datering av approval letter. Då får du i immigrationen själva visumet som från och med den dagen gäller i 28 dagar. Din resplan ska därför funka.
 
Toppen