Senaste nytt

Tips för visum till Burma?

Dr. Miles

Expert
Tjejen före i kön skulle med ett flyg samma dag klockan 19 till Rangoon, hon var riktigt nervös. Det var nog en och annan som trott att det hela skulle varit lite enklare.
Det är två sidor av en mynt.
Mynamars folk måste gå genom enorm byråkratiapparat när de ansöker Schengen visum eller visum i andra länder i väst.
 

johan_fbg

Medlem
Flög med Air Mandalay förra veckan och enligt deras inflight-tidning kan numera alla från länder utan "diplomatiska förbindelser" med Burma ansöka om Visa-on-arrival på RGN.
 

agneso

Ny medlem
Ping cikada, hur gör du då? Jag ska åka om en månad & tänkte posta pass & ansökan till ambassaden i Berlin denna veckan, så vill gärna höra alla detaljer om proceduren! Vad fick du göra för att få tillbaka passet, skicka med tyska frimärken..? Någon annan som har ansökt om visum via post?
 

Nemo

Medlem
Ping cikada, hur gör du då? Jag ska åka om en månad & tänkte posta pass & ansökan till ambassaden i Berlin denna veckan, så vill gärna höra alla detaljer om proceduren! Vad fick du göra för att få tillbaka passet, skicka med tyska frimärken..? Någon annan som har ansökt om visum via post?

Dec 2012. Har alltid använt Myanmars ambassad i Berlin för Visa. Handläggningstiden har aldrig överstigit 10 dagar. Så sent som i år tog det fem dagar. Upplever det som mycket smidigt och säkert.
Att söka Visa i Bangkok är däremot jag mer tveksam till. Det har hänt att ambassaden där vägrat personer Visa pga att man bara har rätt att utfärda ett visst antal/dag. Kanske har det ändrats det senaste året, mycket förändras snabbt Myanmar i dessa dagar.
Rekommenderar således förbehållslöst Ambassaden i Berlin.
Välkommen till BusinessClass, agneso!

Du kan hitta info på Reseinformation Myanmar | SwedenAbroad där det bland annat står

In- och utresebestämmelser
Sedan den 1 juni 2012 är det möjligt för svenska medborgare att ansöka online om "Pre-arranged Visa-on-arrival" för flygplatserna Yangon, Mandalay och Nay Pyi Taw. För ytterligare information och ansökan se Myanmar Visa Online Service - Visa On Arrival and eVisa Travel Information on Burma

Visumansökan kan även fortsättningsvis ske via burmesiska ambassader, tex:
Myanmar Embassy (i Storbritannien)
19 A Charles Street
London W1J 5DX
Telephone: +44 (0)207 629 6966
Email: melodon@btconnect.com
Myanmar Embassy London


Kan vara värt att hålla sig uppdaterad på säkerhetsläget också, men det kanske du redan har.
 

agneso

Ny medlem
Tack för ditt svar! Jag har också hittat den sidan, men jag ringde svenska ambassaden i Bangkok och de avrådde ganska bestämt från att försöka med VOA, så jag tänkte satsa på att söka hos någon av de burmesiska ambassaderna i Europa. Undrade därför främst över praktikaliteterna med att söka via ambassad, t ex i London eller Berlin om någon har erfarenhet av det.
 

Jacob

Medlem
Tack för ditt svar! Jag har också hittat den sidan, men jag ringde svenska ambassaden i Bangkok och de avrådde ganska bestämt från att försöka med VOA, så jag tänkte satsa på att söka hos någon av de burmesiska ambassaderna i Europa. Undrade därför främst över praktikaliteterna med att söka via ambassad, t ex i London eller Berlin om någon har erfarenhet av det.
Välkommen agneso!

Jag betvivlar egentligen inte att visa on arrival fungerar, men en betydligt större risk är att man blir stoppad vid incheckningen på avgångsflygplatsen för att incheckningsagenten inte känner sig övertygad om att det är ett godkänt inresesätt. Flygbolagen kan åka på böter om de skickar iväg passagerare utan giltiga inresehandlingar till destinationen.
 

cikada

Medlem
Ping cikada, hur gör du då? Jag ska åka om en månad & tänkte posta pass & ansökan till ambassaden i Berlin denna veckan, så vill gärna höra alla detaljer om proceduren! Vad fick du göra för att få tillbaka passet, skicka med tyska frimärken..? Någon annan som har ansökt om visum via post?
Jag lägger i €-sedlar som täcker kostnaden för visum och porto. Aldrig några problem, oftast snabb behandling (1 vecka - 10-dagar). Ansökningsblanketten har du ju på ambassadens hemsida, foto skickar du med. Rekommenderar inte VOA, är mycket smidigare med visa från ambassaden.
 

Gus

Medlem
Det går att få visumet klart samma dag mot en extra avgift och under förutsättning att man har en bekräftad biljett dagen efter, något de är strikta med och kontrollerar. Jag fick godkänt på handläggning samma dag mot en total kostnad av knappt 1300 Bath med hämtning av passet mellan 15.30 och 16.30.

Det står finns knapphändig information om detta på Burmas ambassads Bangkokhemsida. På de står det bara "processing time: two working days". Men jag har läst bloggar och det verkar som att man fortfarande kan få visumet klart samma dag. Någon annan som vet om detta fortfarande gäller?
 

AlexS

Medlem
Det står finns knapphändig information om detta på Burmas ambassads Bangkokhemsida. På de står det bara "processing time: two working days". Men jag har läst bloggar och det verkar som att man fortfarande kan få visumet klart samma dag. Någon annan som vet om detta fortfarande gäller?

Som tidigare nämnts går det att få visum samma dag. Vet inte vad kostnaden för "express" turistvisum är, ett business-visa "express" kostade mig 2114 THB för 7 veckor sedan. Borde vara samma eller något billigare för turistvisum kan man tycka.

Har du alla papper, foton, biljetter och det inte dyker upp några konstigheter har du ditt visum klart på eftermiddagen.

Kan bekräfta att Thai Airways undersökte mitt visum noggrant vid incheckning... skulle f.n. avråda från Visa on arrival.

Sitter f.n. och jobbar I norra Burma, konstigt land, men kul! :)
 

taxvalp

Medlem
Uppdatering: Sedan oktober 2014 är Sverige nu med på listan över länder vars medborgare kan ansöka om e-visum online före avfärd. Myanmar eVisa (Official Government Website)

Är lite sugen på att testa strandlivet i Ngapali i vinter. Hilton öppnar f ö en resort där i januari (eller tar snarare över en befintlig sådan, såvitt jag förstår). Någon som har erfarenhet av Burmas stränder?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen