Senaste nytt

Tips för visum till Burma?

Jacob

Medlem
Ja vilket trassel!

Har alltid använt Myanmars ambassad i Berlin för Visa. Handläggningstiden har aldrig överstigit 10 dagar. Så sent som i år tog det fem dagar. Upplever det som mycket smidigt och säkert.
Deras hemsida var också den mest prydliga och seriösa jag sett av någon jag tittat på. Problemet är att med alla klämdagar, nyår mm har jag inte 10 arbetsdagar innan avresa, dock hyfsat gott om tid innan själva inresan. Hade inte väntat mig att det här skulle vara så trassligt och omständigt.

Att söka Visa i Bangkok är däremot jag mer tveksam till. Det har hänt att ambassaden där vägrat personer Visa pga att man bara har rätt att utfärda ett visst antal/dag. Kanske har det ändrats det senaste året, mycket förändras snabbt Myanmar i dessa dagar.
Annars är detta det alternativ det lutar mot eftersom jag ändå kommer ha en heldag i Bangkok. Läste också om begränsningarna per dag, får väl köa upp klockan 8 på morgonen så man är först in.

För ytterligare information och ansökan se Myanmar Visa Online Service - Visa On Arrival and eVisa Travel Information on Burma

Verkar vara det smidigaste men också dyraste alternativet.
Hittade detta inlägg på Flyertalk som bekräftar att det åtminstone är ett legitimt alternativ. Men de tar 100 USD för jobbet. Verkar som de ordnar med den inbjudan man behöver för "visa on arrival", sedan blir man mött på flygplatsen av visumpersonal och får hjälp vid separat disk. Låter dyrt och omständigt men verkar funka i alla fall.

Så om du inte är kvinna bör du kunna få visa on arrival för transit. :p
Hade egentligen tänkt att ta en heldag i Rangoon, när man ändå gör sig besväret att ta sig dit, men i brist på annat är transitvisum ett alternativ. Bara det inte blir trassel vid incheckningen i så fall. Jag har haft min beskära del av diskussioner vid incheckningen för motsvarande visum i Kina.
 

Jacob

Medlem
Annars får man väl ta en tur förbi Guangzhou eller Siam Reap. Det här blir bara lustigare och lustigare... :)

Visa Issuance:
- Only if arriving at Yangon (RGN) on Myanmar Airways International flight 8M 402 from Siem Reap (REP) or flight 8M 712 from Guangzhou (CAN), holders of normal passports can obtain a visa on arrival for a max. stay of 28 days,
provided:
- traveling as a tourist.
- staying in licensed, government registered accommodation or if staying with family/friends, address must be submitted; and
- being able to prove sufficient funds of USD 300.- (per person) or USD 600.- (per family); and
- holding two 4x6cm photos.
Fee: varies according to type of stay. Children aged under 7 years are exempt from fee.
 

Jacob

Medlem
Och jag kan nu ta och ge en uppdatering och svar på min egen fråga.

Skippade allt med London och Berlin, dyra konsulärtjänster, visa on arrival och konstiga transfers via Siam Reap och Guangzhou och satsade sista krutet på ambassaden i Bangkok istället, dagen före avresa med is i magen. Det hela fungerade bra, med undantag för att allt väntande och åkande fram och tillbaka till ambassaden tog upp en skaplig del av dagen.

Myanmars ambassad i Bangkok ligger fem minuter från Surasak Skytrain station med ingång till visumavdelningen från en tvärgata. Visumavdelningen öppnade 9.00 så var där redan 8.10 men fann trots detta en kö på nästan 30 meter längs med trottoaren utanför, de första hade kommit redan vid 7-tiden. Ansökningsblanketter kunde man i förtid få via en kopieringsbutik (!) på gatan som även kunde hjälpa till att ta kopia på passet (krav för ansökan).

Det går att få visumet klart samma dag mot en extra avgift och under förutsättning att man har en bekräftad biljett dagen efter, något de är strikta med och kontrollerar. Jag fick godkänt på handläggning samma dag mot en total kostnad av knappt 1300 Bath med hämtning av passet mellan 15.30 och 16.30. Förutom två sega köer på morgonen till två olika luckor och en seg kö på eftermiddagen för hämtning av passet var processen ganska okomplicerad.

Men en lustig upplevelse helt klart.

IMG_9014.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Om du inte vill stå i kön, kan du också anlita thailändsk resebyrå som sköter visumansökan.
Man kan få Myanmar visumet dagen efter och efter kl. 17 när man lämnar visumansökan till resebyrån senast kl.17.
 

Jacob

Medlem
Om du inte vill stå i kön, kan du också anlita thailändsk resebyrå som sköter visumansökan.
Man kan få Myanmar visumet dagen efter och efter kl. 17 när man lämnar visumansökan till resebyrån senast kl.17.
Tyvärr fanns inte den tiden, och ville verkligen vara säker på att allt gick igenom med bästa möjliga förutsättningar. Tjejen före i kön skulle med ett flyg samma dag klockan 19 till Rangoon, hon var riktigt nervös. Det var nog en och annan som trott att det hela skulle varit lite enklare.
 
Skönt att det löste sig med visumet, min erfarenhet är att om man bara har lite tålamod löser sig det mesta. Men det är ett oerhört fyrkantigt system och väldigt mycket "by the book".

Nu blir det lite OT här, men ändå.
Din historia återupplivar lite gamla minnen för mig, då Afrika-resan 2010 innebar närmast oändligt med timmar av bänksittande utanför ambassader för min del, både i Sverige och på plats. Blev några vändor till Sudans ambassad här i Stockholm innan ansökan blev godkänd, men min upplevelse var att det blev enklare när vi befann oss i något grannland. Vi sökte visum till Syrien i Turkiet och Etiopien i Sudan. Det sistnämnda var enklare än Syrien, där behövde vi rekommendationsbrev från svenska konsulatet i Istanbul.

Men det var sällan några problem, förutom den eviga väntan då. Där det gick körde vi dock "visa on arrival" vid gränspasseringen, gick ofta både snabbare och smidigare. Vi behövde ju ändå vänta så länge när bilarna skulle förtullas etc. Men allt är ju relativt. I Burundi fick vi vänta på en kö som ännu inte fanns och in i Kongo ville de ha 300 dollar - per person! Tålamod, tålamod och lite kontakter löste det också, till slut. Inte alla som kokat svenskt perkulator-kaffe i ingenmansland mellan Burundi och Kongo, ändå! :)
 
Toppen