Senaste nytt

Tips för visum till Burma?

Jacob

Medlem
Jag var en av de som gav mig på att boka en Rangoon-biljett. Nu är det dags att försöka realisera planerna.

Vad som borde vara en bagatell i sammanhanget har dock visat sig vara riktigt knepigt - att få ett visum till Myanmar. Efter timmar av läsande är det här vad jag kommit fram till:

-Myanmar har inga ambassader i Sverige eller Skandinavien. Berlin och London är närmast. Berlin skriver om "processing time of 4 weeks" för visum på sin hemsida. Londons hemsida fungerar inte alls men det pratas på andra sidor om att man kan fixa visum på tre arbetsdagar genom att skicka passet med rekommenderat brev. Dock vet jag inte om jag vill göra det när jag inte ens vet om tidsramen stämmer.

-Visa on arrival verkar lite finnas eller inte finnas beroende på var man läser. Finns en officiell e-visa on arrival-sida men där måste man ha lösenord.

-Finns ett antal consular services sidor där man kan fylla i ett formulär, skicka över dokument så ska man tydligen få hjälp på plats (förstås mot en hyfsad avgift) genom ett pre-arranged visa. Men vet inte hur seriöst och pålitligt det faktiskt är, om det ens fungerar.

-Sista alternativet verkar vara att lägga in en dag i Bangkok och lösa visum på ambassaden där. Går tydligen att få same-day visa mot en expressavgift om man kan ange giltigt skäl (typ bokad flygbiljett nästa dag). Det verkar inte vara några större problem, men känns fånigt att en så uppenbar sak som ett turistvisum inte skulle gå att ordna i förväg.

Någon som har några andra idéer eller erfarenheter?
 

Albin

Medlem
Lite info från Timatic, vet inte om det är till någon större hjälp.
Transit visum kan fås på plats, står inget om turist visum.

Kod:
National Sweden (SE)            /Embarkation Sweden (SE)
Destination Myanmar (MM)        

[Visa Information - Destination] Myanmar (MM)

[Information For Normal Passports]
Passport required.
- Passports and/or passport replacing documents must be valid
  for at least 6 months from date of arrival.

Visa required.

Visa Issuance:
- Holders of a Letter of Approval issued by the Ministry of
  Travel and Tourism can obtain a visa on arrival,
  provided:[[TIDFT/MM/VI/IS/ID44710]]
- Holders of passports issued by Sweden can obtain a (transit)
  visa on arrival at Yangon (RGN),
  provided:[[TIDFT/MM/VI/IS/ID47969]] 
Minors:
- Minors holding own passports must present documents proving
  relationship with accompanying parent/legal guardian. 
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,
  all minors who are nationals of Sweden will be expected to
  hold their own passport or National ID Card (where
  applicable) when departing from Bulgaria, Cyprus, Romania or
  a Schengen Member State [[TIRGL/SCHN]]. 
Additional Information:
- A tourist visa is only valid for a maximum period of 28
  days. Applications for extensions are not possible once in
  Myanmar. However, a fine of USD 3.- per day overstayed, can
  be paid at Immigration upon departure.
Warning:
- Visitors not holding confirmed return/onward tickets could
  be refused entry. 



[Health Information] Myanmar (MM)

Vaccination against yellow fever required if arriving within 6
days after leaving or transiting countries with risk of yellow
fever transmission [[TIRGL/YFIN]].

Exempt from Yellow Fever vaccination:
- Passengers transiting countries with risk of yellow fever
  transmission provided not leaving the transit areas.
Warning:
- Nationals or permanent residents of Myanmar leaving for a
  destination situated in a country with risk of yellow fever
  transmission must hold a yellow fever vaccination
  certificate. 
Recommended:
- Malaria prophylaxis. Malaria risk - mainly in the malignant
  (P. falciparum) form - exists commonly below 1000 m.,
  excluding the main urban areas of Yangon and Mandalay. Risk
  is highest in remote rural, hilly and forest areas. P.
  falciparum resistant to chloroquine and
  sulfadoxine-pyrimethamine reported. Mefloquine resistance
  reported in Kayin State and the eastern part of Shan State.
  P. vivax resistance to chloroquine reported. Human P.
  knowlesi infection reported.
  Recommended prevention: IV. 

CHECK [[TINEWS/N1]] - CHINA (PEOPLE'S REP.): 72-HOUR VISA-FREE
TRANSIT AT BEIJING AND SHANGHAI

28 Dec 2012 / 09:40 [UTC]
 

johan_fbg

Medlem
Visum till Burma

Är också på jakt efter visum till Burma och läste följande information på den svenska ambassaden i Bangkoks hemsida:

Sedan den 1 juni 2012 är det möjligt för svenska medborgare att ansöka online om "Pre-arranged Visa-on-arrival" för flygplatserna Yangon, Mandalay och Nay Pyi Taw.

För ytterligare information och ansökan se www.myanmarvisa.com

Verkar vara det smidigaste men också dyraste alternativet.
 

Jacob

Medlem
För ytterligare information och ansökan se Myanmar Visa Online Service - Visa On Arrival and eVisa Travel Information on Burma

Verkar vara det smidigaste men också dyraste alternativet.
Där har jag också varit inne och läst, men när jag börjar syna det ordentligt verkar det som "visa on arrival" är för business visum (inte turistvisum) och ställer krav på saker jag inte har:

The applicant shall -

have the letter of invitation from the sponsoring company in the event of first trip of business study.
(Stay cannot be extended.)

be required to produce copies of company registration/business license/ evidence of permission to do business issued by the ministries concerned together with the application if he is working in Myanmar.

fully mention the name of the factory, location, the sponsor and the position he holds if he is doing business with business visa.

produce letter of invitation by the ministries concerned if he is going to attend meetings, workshops, events and ceremonies.


Längst ner står "Tourists can still apply visa online by filling online form". Länken fungerar dock inte.
 

johan_fbg

Medlem
Längst ner står "Tourists can still apply visa online by filling online form". Länken fungerar dock inte.

När jag klickar på den länken kommer jag till ansökningen lite högre upp på sidan. Om jag tolkar det rätt behöver inte turister bry sig om det som står ovanför ansökningsfälten.

Så här ser det ut för mig: http://www.myanmarvisa.com/index.htm#applicationform
 

Roger J

Medlem
Om man ska skicka iväg sitt pass till en ambassad kan man ansöka hos Polisen om ett extra pass. Man får uppge att man behöver två pass på grund av sitt resemönster och visumansökningar så går det bra.
 

cikada

Medlem
Har alltid använt Myanmars ambassad i Berlin för Visa. Handläggningstiden har aldrig överstigit 10 dagar. Så sent som i år tog det fem dagar. Upplever det som mycket smidigt och säkert.

Att söka Visa i Bangkok är däremot jag mer tveksam till. Det har hänt att ambassaden där vägrat personer Visa pga att man bara har rätt att utfärda ett visst antal/dag. Kanske har det ändrats det senaste året, mycket förändras snabbt Myanmar i dessa dagar.

Rekommenderar således förbehållslöst Ambassaden i Berlin.
 
Last edited:
Toppen