Senaste nytt

Tips för Star Alliance Mileage Run från Göteborg

johanf

Medlem
Hej BC,

Med mellan 70-120 resdagar de senaste 4 åren känner jag mig rätt hemma på flygplatser runt om i Europa/Mellanöstern. Däremot har jag aldrig lyckats skrapa ihop annat än EBS pga "för billiga" biljetter (dvs intjäningsprocent) och endast resande ut mån hem fre. Har mest flygit LH/OS/LX/TK, och därför inte kunnat kvalificera mig med antalet flighter heller.

Med nya reglerna är jag dock endast 9570 poäng ifrån EBG med en kvalificeringsperiod som slutar sista Juli, en chans jag såklart inte vill missa. :)

Trots mycket resande i arbetet är jag helt rudis på detta med att leta upp billiga biljetter som ger mycket EB-poäng. Därför vänder jag mig till den enorma kunskap som finns kollektivt här på BC.se!

Jag är alltså på jakt efter en resa i valfri klass som utgår ifrån GOT valfri helg under juni-juli. Jag vet inte vad för budget man behöver räkna med för att få ihop 9570 EB-poäng, så där lämnar jag rätt öppet. Jag har hittat lite trådar om EB-MRs här på BC, men de flesta utgår tyvärr från ARN.

Tacksam för alla eventuella tips och råd!
 

Palazzi

Medlem
Många kombinationer till USA ger bra poäng, då såväl SAS som United ger 100% i ekonomi till Eurobonus nu :). Dock vet jag inte om det finns några fynd att göra innan slutet av Juli.

GOT-CPH-NYC , kanske vidare till LAX också...

GOT-CPH-AGP/MAD ger även det bra med poäng :)

Även Estonian Air ger nu 100% till EBB i alla bokningsklasser, men de flyger bara från OSL, CPH & ARN i Skandinavien.

Här har du fler tips:
http://www.businessclass.se/flygbil...is-gillot-st-denis-reunion-star-alliance.html
 
Last edited:

tomle

Medlem
Det är tyvärr inte lätt att hitta en billig långresa under semestertider, här kommer dock ett förslag.
En modig man skulle kunna få 10.000 poäng på att göra följande resa till Kina på en helg för 6300:
Kod:
Gothenburg (GOT) to Beijing (PEK) - Sat, Jul 7 	
SAS 	Gothenburg (GOT) to Copenhagen (CPH) - Sat, Jul 7
SAS 1439 	Dep: 6:30AM 	Arr: 7:20AM 	0h 50m 	Airbus A319 	Economy (W) 	 
	Layover in CPH 		13h 40m 	 
 
SAS 	Copenhagen (CPH) to Beijing (PEK) - Sat, Jul 7
SAS 995 	Dep: 9:00PM 	Arr: 11:55AM 	8h 55m 	Airbus A340 	Economy (W) 	
 
		Sun, Jul 8 		 
 
Beijing (PEK) to Gothenburg (GOT) - Sun, Jul 8 	
SAS 	Beijing (PEK) to Copenhagen (CPH) - Sun, Jul 8
SAS 996 	Dep: 2:55PM 	Arr: 6:40PM 	9h 45m 	Airbus A340 	Economy (K) 	
 
	Layover in CPH 		2h 25m 	 
 
SAS 	Copenhagen (CPH) to Gothenburg (GOT) - Sun, Jul 8
SAS 446 	Dep: 9:05PM 	Arr: 9:50PM 	0h 45m 	MD-80 	Economy (K) 	 
				 
Cost per passenger (including taxes & fees) 	6,299.00 	
Total cost for 1 passenger 	6,299.00

Du verkar inte behöva visum enligt:
http://www.visaforchina.org/STH_EN/visainstruction/249820.shtml skrev:
(4) Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

Om du vågar dig på resan, skriv gärna en liten reseberättelse :)
 

Ricci

Medlem
Jag och min fru bokade i helgen CPH-ZRH-BOS i C-klass (bokningsklass P) för 11800DKK / PP i juli månad.
Så det finns möjligheter fortfarande att hitta bra resor , men de är svåra att hitta i semestertider...
 

mry

Medlem
17 enkelresor inom Skandinavien ger det tillräckligt med poäng. got-arn går att flyga för strax under 500 kr så ska du åka en längre sträcka för samma antal poäng så får det inte överskrida 8500 kr...

kanske ta en GOT-OSL-CPH-ARN-OSL-CPH-...-GOT med en övernattning på park inn/radisson så man får extrapoängen?
 
Last edited:

johanf

Medlem
Det ramlade in lite sena poäng från en TK-flight, så nu saknas det endast 8170 poäng. Saknar fortfarande två TK-flighter, de tar tid på sig..

Några pocketböcker och en GOT-OSL-CPH-ARN-turné med övernattning kanske vore något. Klart intressant alternativ, även om det känns som att gnugga väl mycket flygsäte. ;) Det alternativet verkar lättare än att hitta "billig" biljett på en längre sträcka iaf.

Jag återkommer i frågan, tack för alla tips så länge!
 

johanf

Medlem
Jag borde nog ha bokat när jag startade tråden för att få bra priser på en norden-runt-turné. Nu ser det lite mörkt ut att nå guld innan Juli är över.

Nåja, nu när jag utgår ifrån GOT ser jag ju ändå till att vara där så kort inpå avgång som möjligt. Det är loungeaccess vid alla byten i FRA/MUC/VIE/osv som hade varit trevligt. :)
 

johanf

Medlem
Det blir till slut en trip ARN-CPH-BCN och tillbaka samma väg nästa vecka, när jag ändå är uppe i mellansverige på semester. 8650 poäng för 5878kr får det vara värt med såhär kort varsel.
 
Toppen