Senaste nytt

Tips för Roadtrip sydöstra Australien och mitten av ingenstans!

Voyageur

Medlem
Philip Island är definitivt värt ett besök, om du bilar kustvägen SYD-MEL.

Gå på en AFL-match i Melbourne! Collingwood har oftast mest folk på matcherna. AFL är snudd på religion i Victoria och Australiensarna är mer än glada över att få förklara reglerna (vilka inte alls är speciellt svåra).

Passa på att gå ut och dricka öl i Alice-Springs, helt klart underskattat (låt inte de fåtal alkoholiserade aboriginerna på gatan skrämma dig, de kan verka obehagliga men är allt som oftast mycket trevliga).

Kör in och besök ett aboriginal community.

Några dagar i Alice Springs är för mycket, en dag och kväll räcker.

Kata Tjuta är värt ett besök i anslutning till Uluru, och känner du dig i bra form kan du klättra upp och få grym utsikt över Uluru (men visa ställen kan vara no-fall-zones).

Det får i värsta fall bli 2 dagars häng vid poolen i Alice springs och det kan man överleva! Vet du var man enklast kan besöka ett aboriginal Community runt Alice eller Uluru?

Kata tjuta är ett måste. Har bil de två dagarna i Uluru så det kan lätt fixas.
 

Voyageur

Medlem
Som du skriver, från Melbourne så kan jag starkt rekommendera just kuststräckan som kallas Great ocean road. Det tar ett tag att köra hela så försök kolla innan vilken exakt väg ni ska ta då det är lätt att köra fel och missa en del av sträckan. Se till att ha en övernattning i en av de små byarna längs kusten, exempelvis Port Campbell. På vägen finns det ställen där vilda Koalor och Papegojor ofta håller till precis vid vägen, så sök runt lite på nätet och försök hitta vart dom brukar hålla till, jag kan tyvärr inte minnas det.

Om jag får se en Koala björn länga vägen är halva min resa gjord!! Synd att de har en förmåga att i värsta fall riva ut ögonen på dig så att närma de görs med försiktighet!

Finns det några schyssta vinerier längs great ocean road?
 

Voyageur

Medlem
Canberra är en av de trevligare huvudstäder jag besökt, rekommenderar särskilt besök på war memorial som är oerhört ambitiöst utformat. Ta gärna en gratis rundvandring på gamla parlamentet också. För att förstå mer om varför staden ser ut som den gör med dess broar, gator och vatten rekommenderar jag att du läser på lite om stadens historia - intressant. Jag hade förvisso blivit avrådd från att åka dit och hade låga förväntningar, kanske därför jag blev så positivt överraskad. Kommer åka tillbaka dit igen.

Samma här då! Inga förväntningar alls. Men man måste ju se en av världens konstigaste huvudstäder. Bokat en natt på Mercure Braddon som ser ut som ett mysigt farm inn. Får prova igenom de lokala vinerierna där!
 

Flying P

Medlem
För vingårdar rekommenderas Hunter Valley norr om Sydney mot Newcastle och sedan lite inåt landet. Nära mellan gårdar med hög kvalitet samt vackert landskap.
 

Kricka

Medlem
Det finns vingårdar även runt Canberra i det s.k. cold wine district men kanske
inga vingårdar som är kända i Sverige. Om man har någon lite udda böjelse,
som t.ex. skidåkning, så finns det ett par skidorter inte så långt från Canberra.
Kanske inte så avancerade men mest för att kunna säga att man "been there,
done that" ? Jag skulle absolut satsa på ett besök på War Memorial i Canberra !
Har du intresse för rymden så finns en av NASAs Tracking Stations strax utanför
stan (Tidbinbilla) som kan vara värd ett besök.

Canberra Deep Space Communication Complex - NASA's Deep Space Network
 

Sofia

Medlem
Låter spännande! Tyvärr åkte jag sträckan Cairns-Sydney fram och tillbaka så jag kan inte bidra med något.
Dock hoppas jag, som de flesta andra, på en fräsig reserapport ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Har nästan exakt samma typ av resa i tankarna inför (vår) vintern 16/17, men har förstått att Uluru/Red Centre gör sig bättre under australisk vinter, inte pga hetta utan mer pga enorma mängder envisa flugor under oktober-maj - håller ni Australienexperter med om det?
 

ACervin

Medlem
Flugorna brukar kallas för "sticky flies" dvs även om man viftar så sitter de rackarna kvar. Väldigt irriterande och kan driva en tokig. Uluru är fortfarande på min lista, så kan inte riktigt svara på när flugorna är färre men vintern låter som en bra tid.
 
Toppen