Senaste nytt

Tips för bonusresa till Söderhavet med American Airlines Advantage

charmkurs

Medlem
Har letat nu och hittat en del tillgänglighet i bissniss till t ex SYD och vidare till NAN, via Qantas hemsida. Däremot går det inte att söka på Vava'u (VAV) eller Nukuʻalofa (TBU). Vet någon var man kan söka tillgänglighet, har letat på BA och QF:s sidor hittills för tillgång på Fiji Airways, samt på AA:s egen sida? Eller är destinationerna så svåra att hitta som awards att de mest liknar enhörningar ur sagorna?

Har även hittat platser i biz från Sverige till AKL. Om jag skulle köra det alternativet till Cooköarna, är det någon som vet hur svårt/lätt det är att hitta awards med Eurobonuspoäng?

En sista fråga: Det finns platser i F med CX på flera av de datum jag kan tänka mig. Men från BKK finns även platser i Qatars F till t ex Paris. Hur ska man värdera upplevelserna, QR med ett byte eller CX nonstop hela vägen till Europa?
Tacksam för input!
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Med KVS tool så går det att söka NAN-TBU, men inte till VAV (QF sökning på KVS). Det borde innebära att du kan ta dig till TBU i alla fall. Endast tisdag + torsdag (och lördag 5 nov). Ring AA och kolla!
Byte vs nonstop - beror ju helt på vad du känner för. Du kan ta direktflyg (till EU) med CX eller MH, eller kort CX + MH, eller kort CX + 2 st QR... Eller från MNL 2 x CX + 2 x QR...
Obs! Ingen caviar på QRs morgonflyg från BKK (och DOH antar jag). Mycket viktigt ;)
Hmm...undrar hur telefonköerna kommer vara på måndag?! :eek:
 

charmkurs

Medlem
Stort tack @MartinH! Jag har tänkt att ringa redan nu i kväll för att slänga in det jag har, som det ser ut är det dygnet runt-öppet på svenska numret, men jag hoppas att jag får ihop det före måndag! När jag bokade i mars förra året före sammanslagningen var det sista dagen och hutlösa telefonköer.
Bara under dagen nu ser det ut som om det har gått åt en del awards i F enligt BA:s hemsida, så jag ska vara snabb.
Tack också för tipset om kaviaren. Har dock en känsla av att jag helst myser ombord på en lång flight med både äta och sova hellre än ett byte...
 

charmkurs

Medlem
Tack för tipset @lillemannen! Jag avslutade precis ett samtal med Fiji och har fått mina bokningar on hold nu. En hel del tycks ha bokats under dagen av det jag såg tidigare. Det är alltid lätt rörigt med alla papper med alternativ om något inte skulle funka, men det blev i C med Qatar via DOH till PER och sen vidare därifrån till AKL med Qantas. Hemresan blev i F med Cathay Pacific från DPS via HKG till MPX och vidare med BA via LHR till Stockholm. (OT:Läste just tråden om förkortningar, sorry...)

Trevliga tjejen (med pejl som det verkade) som bokade ville att jag skulle åka till Fiji, såklart. Med det fanns inga awardplatser till Tonga, man kommer till Fiji men inte längre. Kanske inte konstigt eftersom det bara går ett par flyg i veckan från SYD. De datum jag ville flyga hade de inte ens något till NAN.
Så jag tänker att jag kan använda lite EB poäng och leta awardplatser till Cooköarna eller något, eller helt enkelt köpa biljetter för att till slut hamna i SYD fvb till DPS.

En sak som hon sa, så här i sluttampen innan de ändrar uttagstabellerna: Alla bokningar som placeras on hold senast 21 mars kan biljetteras fram till och med 24 mars. Jag vet inte om jag vågar lita på det, vad tror ni? Troligen ringer jag och kollar om alternativet SYD-NAN fungerar nu varje dag...

Tack alla ni som svarat! Det blir nog bra det här.
 

tomle

Medlem
Tack för tipset @lillemannen! Jag avslutade precis ett samtal med Fiji och har fått mina bokningar on hold nu. En hel del tycks ha bokats under dagen av det jag såg tidigare. Det är alltid lätt rörigt med alla papper med alternativ om något inte skulle funka, men det blev i C med Qatar via DOH till PER och sen vidare därifrån till AKL med Qantas. Hemresan blev i F med Cathay Pacific från DPS via HKG till MPX och vidare med BA via LHR till Stockholm. (OT:Läste just tråden om förkortningar, sorry...)

Trevliga tjejen (med pejl som det verkade) som bokade ville att jag skulle åka till Fiji, såklart. Med det fanns inga awardplatser till Tonga, man kommer till Fiji men inte längre. Kanske inte konstigt eftersom det bara går ett par flyg i veckan från SYD. De datum jag ville flyga hade de inte ens något till NAN.
Så jag tänker att jag kan använda lite EB poäng och leta awardplatser till Cooköarna eller något, eller helt enkelt köpa biljetter för att till slut hamna i SYD fvb till DPS.

En sak som hon sa, så här i sluttampen innan de ändrar uttagstabellerna: Alla bokningar som placeras on hold senast 21 mars kan biljetteras fram till och med 24 mars. Jag vet inte om jag vågar lita på det, vad tror ni? Troligen ringer jag och kollar om alternativet SYD-NAN fungerar nu varje dag...

Tack alla ni som svarat! Det blir nog bra det här.
Tacksam om du skulle kunna skicka ditt rutt med datum i PM eller så om du vill, sliter med att hitta en liknande award fast i C bägge vägar. Varken QF eller BA visar några awards tillgängliga till t.ex. SYD eller Perth. Tänker mig att ARN-DOH-PER/SYD/MEL-AKL-NAN vore fint på vägen ut och sen NAN-AKL/SYD-HKG-LHR-ARN skulle sitta fint på vägen tillbaka men hittar inte mycket :(
 

tomle

Medlem
Ok har hittat platser:
ARN(QR)-DOH(QR)-BKK(CX)-HKG(CX)-MEL(FJ)-NAN
NAN(FJ)-SYD(CX)-HKG(CX)-CDG(BA)-LHR(BA)-ARN

Problemet är att han inte kan boka in sista leg MEL-NAN på FJ, "I can see that FJ is an allowed carrier but the system says no"

Någon som lyckats få in så många legs på en bokning?
Eller behöver jag splitta på två awards?

Edit: Verkar som om att jag inte kan ha fem legs, datorn sa 87 500 miles för ARN-DOH-BKK-HKG-MEL-NAN men det borde ha varit 60 000. Letade förgäves efter en itinerary med 4 legs men inget än så länge, fortsätter att leta...
Edit 2: Eller så får man inte flyga via Asia till Pacific... Finns typ inget kvar med QR till Australien. QF kanske eller BA...
 
Last edited:

charmkurs

Medlem
Jag såg i American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråden här på forumet att vissa fått igenom bokningar med fem segment, men AA kanske har stramat upp det? Min möjliga routing ARN-DOH-ADL-SYD hade visserligen redan fyra segment och agenten sa att det var okej att fortsätta till NAN, men så fanns det inga lediga platser den dagen, så datorn kanske aldrig hann protestera? Så nu blev det till AKL i stället och det är okej, även om det inte gick att boka vidare till RAR ens med Jetstar.

I går ringde jag för att biljettera allt. Samtliga agenter jag haft på tråden har hittills svarat att alla biljetter som är on hold per den 21 mars behöver biljetteras först den 24 mars 23.59, men jag tyckte att det var läge att göra klart. Agenten sa att det kunde ta upp till 48 timmar.

Någon som har en aning om hur fort/sakta det rullar på AA nu? De lär ju ha en viss anstormning dessa dagar. Har fått mejl i dag men biljetterna är fortfarande på hold sen jag lämnade alla kreditkortsuppgifter i går kväll.

Apropå Fiji berättade den sista agenten att hon ville att så många som möjligt skulle åka till Fiji - alla turister behövs efter cyklonen. Hennes by på ön hon kommer ifrån var helt jämnad med marken. Stackars människor! Jag fick nästan dåligt samvete att jag inte åker dit utan till Rarotonga. Men när vi närmar oss resan i slutet av året och jag vet mer var landet ligger kanske man kan börja en ny jakt på lediga platser och förlänga resan.
 

charmkurs

Medlem
Jag postar i min gamla tråd:

Jag snickrar vidare på min bonusresa till Söderhavet och på grund av ändrade planer försöker jag komma in på BA:a hemsida för att se tillgänglighet, men det verkar som om den ligger nere, har testat med olika webbläsare.

Jag har en bokning med AAdvantage som jag funderar på att ändra om jag kan få till det:

Behöver ta mig DOH-SYD ev via något och vara framme i SYD åtminstone vid 18-tiden den 5 november, är det tidigare samma dag går det bra.
Finns tillgänglighet med QF 568 4 nov 23.05 PER-SYD i C-klass? (Har redan QR902 i C DOH-PER).

Alternativt är om det skulle ha dykt upp något me QR908 direkt DOH-SYD?

Och hur var den nu med AAdvantage - fick man ändra routing utan att behöva betala enligt de nya tabellerna?
Är det någon snäll själ som kan se tillgänglighet? Har en bokning ut från SYD on hold med NZ/Eurobonus till i morgon kl 15...
 

agehall

Medlem
Finns platser i business 3 november från DOH med lite olika varianter på anslutning till SYD, men inga direktflighter.
 
Toppen