Senaste nytt

Tips för att maximera kreditkortsförmåner

Thornado

Medlem
Är Platinum bättre att använda för utländsk valuta, tänker om avgifter, växlingskurser osv bättre än ett Elite?

Jag har inte kollat på detta i detalj, men har trott att "Amex som Amex" att valutapåslag och kurser borde vara desamma för alla Amexkort. Någon annan kanske kan bekräfta (eller dementera) detta.
 

DrKlas

Medlem
Beroende på hur hög spend du har (antagligen rätt så hög eftersom du redan triggat 3 vouchers) och hur mycket av den som är i annan valuta än SEK så kan det eventuellt vara värt att skaffa ett Amex Platinum också.
Med nya Amex Platinum (kreditkortsvarianten) så får du ju 3 MR-poäng per krona spenderad i utländsk valuta.
Normal växlingskurs är 1 EB-poäng per 11 MR-poäng, dvs 3/11 = 0.27 EB-poäng per krona spenderad i utländsk valuta (att jämföra med 0.2 poäng per krona på Amex Lite).
Jag har förstått att det ett par gånger per år brukar finnas kampanjer som ger 20% fler poäng vid växling, så om vi antar att sådana kampanjer kommer att fortsätta komma och att du inte har någon brådska med att få poängen till Eurobonus så blir kursen på Amex Platinum istället 0.327 EB-poäng per krona spenderad i utländsk valuta.

Amex Platinum har en årskostnad på 6000 SEK, så om vi räknar med den vanligaste värderingen på Eurobonuspoäng på 10 öre per poäng så behöver du spendera motsvarande 183333 SEK i utländsk valuta på ditt Platinum innan du går jämnt upp.

Så för att göra det enkelt så kan vi väl säga att om du tror att du kommer att spendera minst motsvarande 200kSEK under resten av året i utländsk valuta så är det värt att skaffa ett Amex Platinum.

(Den verkliga summan är antagligen lägre då du nu kan få de tre första månaderna gratis, då det har rapporterats att du eventuellt kan få värvningspoäng för Platinum trots att du redan har ett annat Amex, samt att du kan äta några räkmackor under året som också har ett visst värde.)

Men nu tog du ju inte hänsyn till att han annars hade fått poäng med sitt Elite-kort för de utländska köpen. Mer rättvist tycker jag är att räkna med 0,127 extra EB-poäng per krona (jämfört med Elite-kortet) och då krävs köp för ca 500 000 SEK i utländsk valuta innan Platinum går jämt upp. Utöver det finns det givetvis andra fördelar med ett Platinum-kort.
 

Thornado

Medlem
Men nu tog du ju inte hänsyn till att han annars hade fått poäng med sitt Elite-kort för de utländska köpen. Mer rättvist tycker jag är att räkna med 0,127 extra EB-poäng per krona (jämfört med Elite-kortet) och då krävs köp för ca 500 000 SEK i utländsk valuta innan Platinum går jämt upp. Utöver det finns det givetvis andra fördelar med ett Platinum-kort.

Eh, ja, du har ju självklart rätt. Det var så jag tänkte först, men sen gjorde jag inte så när jag räknade.
 
Toppen