[Tips] Bra sätt att göra av med Avios

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Dr. Miles, 6 Maj 2013.

  1. Flyttat från tråden http://www.businessclass.se/flygbiljetter/10751-star-alliance-oneworld-skyteam.html

    Du kan flyga med Cathay Pacific inom Asien och t ex enkelresa mellan Hong Kong och Tokyo Haneda i First class kostar bara 30.000 avios + 282 SEK.
    Flygtiden mellan Hong Kong och Tokyo är 4 timmar 20 min.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Screenshot20130506_1.png

    Om du inte åker till Asien hållet kan du också flyga mellan New York JFK-Vancouver med Cathay Pacific.
    Det kostar 37.500 avios + 340 SEK i First class på en 5 timmar 50 minuters flight.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Screenshot20130506_2.png
     
    Last edited: 6 Maj 2013
    5 personer gillar detta.
  2. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Japp det kan man - måste bara börja med att ta mig till Asien/USA först....

    Jag bor i Stockholm (än så länge, Oslo ligger i dvala just nu), så varför harva över halva jorden för att bränna Avios ?
     
  3. Bamsefar, jag har inte alls haft problem så länge att bränna av Avios från Skandinavien. Bokade senast BGO-LHR-LIS för två. Kan du läsa mer om här:
    http://www.businessclass.se/ovriga-...ing-bonusresor-haer-2013-a-15.html#post135699
     
  4. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Förtydligande:

    Antingen måste jag börja med att hitta Avios bonusplatser till dessa destinationer (varav ARN-LHR är rätt svår) eller så måste jag köpa biljetter för att nyttja dessa erbjudande. Sedan kanske erbjudanden som sådana inte är mina drömdestinationer, jag är rätt fyrkantig: New York, San Francisco och Maui - det är bra ställer att vara på helt enkelt.

    Sedan som #Senator skriver så kan man ju flyga inrikes inom EU typ... ;-) Men då har jag förlorat vinsten med dessa poäng i första stället tycker jag - för lite bang-for-the-buck helt enkelt.

    Så det kommer självklart ned till tycke och smak. Jag föredrar så enbart vissa platser i USA. Men om man är lite mera flexibel och kan stå ut med massor av flygsegmet, typ, så kan man såklart få massor av flygupplevelser. Jag å andra sidan drivs inte av antalet flygsegment, utan att flyga så LITE tid som möjligt. Således är jag inte den självklara kandidaten till att utvärdera lounger eller liknande - jag har lixom lagt det bakom mig. Sysslade som mest med detta under 1997-2001, har lagt av mig högst påtagligt sedan dess och nöjer mig med upp till 5 tor USA per år, och då aldrig kortare tid än en vecka - normalt försöker jag göra 3-4-5 stopp när jag ändå är på andra sidan pölen....
     
  5. Bamsefar, jag har också fått loss platser till Nordamerika med samma metod. Fråga BAEC i Bremen om det du vill ha. Senaste under påsk fick jag loss 2 platser i F till NYC som sedan inte användes... Det blir kanske nej, men fråga på...
     
  6. Vaniljvodka

    Vaniljvodka Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En vän till mig har 39.000 avios som han undrar om han kan använda dom till annat än flygande? Han är nybliven tvåbarnspappa och hinner inte resa nånstans den närmaste tiden. Han har varit inne på British Airways-sajten men hittar ingenting att handla för poängen. Nån som vet om det finns nåt sätt att bränna dom?
     
  7. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Han kan boka en HKG-NRT i F till mig :D
     
    1 person likes this.
  8. Både Stockholm/Köpenhamn-Doha och Doha-Yangon är under 3.000 miles vilket betyder att Business class kostar 25.000 avios per segment. Andra destinationer i Sydostasien överstiger 3.000 miles från Doha och då kostar det 40.000 avios eller mer per segment i Business class.

    Screenshot20140504_5.png


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Det som drar ner upplevelsen är att flygning mellan Doha - Yangon är opererad av Airbus A319.
    Eftersom flygplan för denna linje är inte all-Business konfiguration, får man inte senaste Business class stol heller som på London linjen.

    Qatar Airways Business class på Airbus A319:
    [​IMG]
    (Foto: Qatar Airways / A319-100LR by Xaf on Flickr)

    EDIT: fr o m vintertidtabell 2014/2015 kommer Doha-Yangon att flygas av Airbus A330.
     
    Last edited: 4 Maj 2014
    Gus, Daniel Eriksson och sembl gillar detta.
  9. Det ser ut som Qatar Airways debiterar olika summa av bränsletillägg beroende på kabinklass.

    Samma flight och datum:

    I Economy class: 1.438 SEK
    Screenshot20140513_1.png


    I Business class: 1.784 SEK
    Screenshot20140513_2.png
     
  10. Homer

    Homer Medlem

    Fast om du vidgar dina vyer och och tittar på Sydostasien också så finns det flera,
    Dessutom de som är under 2.000 miles och bara kostar 20.000 t.ex Goa

    GOA.jpg
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×