Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Glenn E

Medlem
I FCL kommer man in även på ankommande första klass flyg med LH / LX samma dag.
Man kan alltså komma in i FCL i Frankfurt även om första klass flyget ankom München / Zürich / Geneve tidigare under dagen.
Anslutningen från Frankfurt kan även vara med Ryanair, dvs det spelar ingen roll.
Enda skillnaden är att man inte blir körd till nästa flyg direkt från FCL.
 

croc

Medlem
Jag var inte medveten om att FCT inte var tillåtet som ankommande i F och nästa flight med Lufthansa C. Jag har kommit in flera gånger utan minsta kommentar från personalen. Senast för tio dagar sedan med två tonåringar ankommande i F och nästa flight till Stockholm med Lufthansa C.
 

fcx

Medlem
Jag var inte medveten om att FCT inte var tillåtet som ankommande i F och nästa flight med Lufthansa C. Jag har kommit in flera gånger utan minsta kommentar från personalen. Senast för tio dagar sedan med två tonåringar ankommande i F och nästa flight till Stockholm med Lufthansa C.

Har funkat utmärkt här också, ankomst i F och vidare med LH C.
 

agehall

Medlem
Tror det ska utläsas i kontexten av ”anslutande flight nästa dag”. Samma dag har det gått utmärkt att gå in i FCT.
 

P-L

Medlem
Jag var inte medveten om att FCT inte var tillåtet som ankommande i F och nästa flight med Lufthansa C. Jag har kommit in flera gånger utan minsta kommentar från personalen. Senast för tio dagar sedan med två tonåringar ankommande i F och nästa flight till Stockholm med Lufthansa C.
När vi anlände från München (ORD-MUC-FRA-CPH, ORD i F) sa markpersonal på Lufthansa Service (när vi frågade hur vi hittade till FCT) att det endast var för departing F och hänvisade oss till FCL. Vi gick till FCT ändå och det var inga problem alls. Drog dock till med en backstory men tvivlar på att det var avgörande faktorn.

Vi hade anslutning med LH C till CPH senare på kvällen.
 

Agö

Medlem
När vi anlände från München (ORD-MUC-FRA-CPH, ORD i F) sa markpersonal på Lufthansa Service (när vi frågade hur vi hittade till FCT) att det endast var för departing F och hänvisade oss till FCL. Vi gick till FCT ändå och det var inga problem alls. Drog dock till med en backstory men tvivlar på att det var avgörande faktorn.

Vi hade anslutning med LH C till CPH senare på kvällen.
Det här tror jag är den korrekta "formella" tolkningen. Hur skulle det se ut om man rent faktiskt nekade inträde till ankommande pax i internationell First när de väl tagit den "långa" vägen ut till FCT? Så detta har nog blivit någon form av sedvänja.

Finns en bra Flyertalk-wiki som säger detsamma.

Do I have entitlement to access the First Class Terminal (FCT) in FRA?
- Yes, if you are departing from FRA on a flight operated by LH/LX/OS, and at least one of the following is true:

  • The class of service on your departing flight from FRA is F.
  • You have arrived on a confirmed F segment on LH or LX metal, on the same day, even if the ticket of that F segment is different from the ticket of the segment from FRA.
  • You will be departing on a confirmed F segment on LH or LX metal, on the same day from a connecting station, even if the ticket of that F segment is different from the ticket of the segment from FRA. For example, if you were to fly FRA-MUC in Y or J, connecting on the same day to an ex-MUC flight in F on LH, you would be entitled to FCT access.
  • You hold HON status.
  • You are invited as a guest by someone who meets the above criteria, and you meet the requirements of a guest as discussed later in this FAQ.
But the LH website contradicts the above:
"Access to the First Class Terminal at Frankfurt Airport is only possible with a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS. HON Circle Members may access the First Class Terminal with a same-day departing flight on Lufthansa, SWISS or Austrian Airlines. Access to the First Class Terminal is not permitted for arriving passengers."

- The above has been on the web site for some time, and does not appear to be the actual policy, as many here attest from personal experience.


https://www.flyertalk.com/forum/luf...fra-f-hon-first-class-terminal-fct-faq-2.html
 

Målarn

Medlem
Har någon koll på om lufthansa har sämre tillgång över jul/nyår generellt västerut? Väldigt lite businesstillgång 3-4månader innan och ingen first har poppat upp för avgång 29-30/12
 

Canadien

Medlem
Har någon koll på om lufthansa har sämre tillgång över jul/nyår generellt västerut? Väldigt lite businesstillgång 3-4månader innan och ingen first har poppat upp för avgång 29-30/12
Platserna säljs ju för cash istället så de behöver inte lägga ut några till awards. Och sedan är det många som vill åt awardsen så de går åt illa kvickt på attraktiva datum.
 
Toppen