Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

DOEL

Medlem
Tack för alla tips! Fick igenom en uppgradering CPH-FRA-JFK med några timmar i FCT:). Måste dock säga att väntan mellan att biljetterna dök upp på expertflyer och United.com tills att de öppnade i Tallinn var riktigt nervösa. Inte sovit supergott om man säger så... men nu blir det first, first om 2 veckor;)
 
Tack för alla tips! Fick igenom en uppgradering CPH-FRA-JFK med några timmar i FCT:). Måste dock säga att väntan mellan att biljetterna dök upp på expertflyer och United.com tills att de öppnade i Tallinn var riktigt nervösa. Inte sovit supergott om man säger så... men nu blir det first, first om 2 veckor;)
Nästa vecka blir det min tur att bita på naglarna. CPH-FRA-ORD är förhoppningen, och gärna 17-flighten så att det blir åtminstonde 4 timmar i FCT.
 
En fråga som jag är 99 procent säker på svaret redan men jag hoppas att jag har fel.
Visst är det så att om jag ska iväg på en resa i 4 veckor så kan jag inte få en Eurobonus-awardresa i LH F på vägen hem om jag bokar en tur och retur, jag måste istället boka två enkelresor i så fall för att ha chansen?
 

anjak

Medlem
En fråga som jag är 99 procent säker på svaret redan men jag hoppas att jag har fel.
Visst är det så att om jag ska iväg på en resa i 4 veckor så kan jag inte få en Eurobonus-awardresa i LH F på vägen hem om jag bokar en tur och retur, jag måste istället boka två enkelresor i så fall för att ha chansen?
Ja du behöver boka det som två enkelresor
 

palmen

Moderator
En fråga som jag är 99 procent säker på svaret redan men jag hoppas att jag har fel.
Visst är det så att om jag ska iväg på en resa i 4 veckor så kan jag inte få en Eurobonus-awardresa i LH F på vägen hem om jag bokar en tur och retur, jag måste istället boka två enkelresor i så fall för att ha chansen?

Ja du behöver boka det som två enkelresor
Det händer ju dock ibland att Lufthansa av misstag släpper platser i First till partners för tidigt, var ju bara någon dag sedan det skedde med någon destination i Asien. Det är dock ett misstag och inget som sker regelbundet.
Men i 99,999% av fallen så kommer du inte kunna boka Lufthansa First på hemvägen med Eurobonuspoäng om du ska vara borta mer än 14 dagar.
 

Elberto

Medlem
Nja, mitt senaste samtal med SAS var bevis på motsatsen.

Agenten hittade inte tillgång, trots att United sa att det skulle finnas. När jag bad henne kolla igen så sa hon "I will check another way", och då fanns det plötsligt tillgång. Detta upprepades tre (!) gånger på samma bokning.

Jag vill bara tipsa alla här om att Lufthansa kör mycket med married segments numera för award resor (i First).
Läste litegrann på senaste sidorna här och fick reda på att vissa medlemmar här hade samma konstiga upplevelse som jag.
Jag gjorde 2 resor i First under sommaren, till MEX och sen till GIG/GRU. Jag brukar söka tillgänglighet på Uniteds hemsida. Då kör jag segment by segment. Jag tyckte det var konstig att vissa dagar fanns ingen tillgänglighet ARN - FRA eller tvärtom:

upload_2017-8-18_17-31-22.png



Försökte leta vidare men denna gången ARN - EZE. Då visa systemet plötslig tillgänglighet, numera flera avgångar från ARN den dagen.

upload_2017-8-18_17-32-41.png


Rätta mig om jag har fel, men det är married segments som ställa till oftast. Tidigare har det inte varit ett stort problem, eller vad tycker ni?
Hade ett samtal med Kristina i Tallinn och hon bekräftade att det är ett problem numera speciellt med Lufthansa.

Tänkte bara tipsa om det här. Kan tänka mig att många kanske får samma problem om man är inte medveten om det här vid segment by segment sök.

Hej!

Är påväg att boka min första first med Eurobonuspoäng och har två frågor!

Om man bokar följande resa:
ARN-ZRH med Swiss (business)
ZRH-FRA med LH/Swiss (Business)
FRA-*** med LH (first)

1. Får man tillgång till First Class-loungen i Zurich?
2. Får man skjuts i bil vid APRON-parkering även på Zurich?

Jag försökte göra samma sak med min resa till GIG/GRU för att maximera First upplevelsen.
Fick inte ihop det pga. married segment problem. Åtminstone inte på samma biljett...
 
Hur är det när man bokat outbound F och sedan eventuellt hittar inbound F också och vill omboka, går outboundplatsen tillbaka till inventory under tiden ombokningen görs? D.v.s. finns det en risk att tappa outboundplatsen vid en sådan manöver?
 
Nu behöver jag lite rådgivning av alla er experter!

Vilken sträcka österut (ska till BKK helst) är lättast att hitta F award på? Är det säsongsbetonat också? Jag planerar att försöka i Augusti nästa år, är det en bra eller dålig tidpunkt. Eller spelar det ingen roll?

Genom att titta i närtid framöver har jag konstaterat att det verkar otroligt svårt att hitta F awards på FRA-SIN t.ex. Vad är eran erfarenhet, vilken sträcka tycker ni jag ska satsa på?

Brukar ni boka in eco eller business i väntan på att F award ska släppas, eller har ni en F award med annat bolag som backup?

Tack på förhand!
 
Toppen