Senaste nytt

[Tips] Boka en Star Alliance flygbiljett i specifik bokningsklass

micsjo

Medlem
Lite OT men förenklat kan man se det så här:

A = {A} ELLER A = {J, P}, B = {E, K, L, T,S, W,G, H, Q, U, V,B, M, Y}, C = { Fare1, Fare2…FareN}

Ja, nu är vi helt OT men som du säger är det förenklat. Men begripligt (hallå - mängdlära!).

Som ännu mer OT var det väl därför Google köpte bolaget som har gjort Orbitz (bl a) sökmotor för resor?

Det handlar ju om att reverse engineera (oh vilken svengelska) alla bolagens olika interna prissättningsstrategier och få fram bokningsbara kombinationer. Det finns ju säkert 100.000 kombinationer möjliga på bara sträckan New York - Los Angeles. Om det räcker.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Stort tack till @DrMiles för detta utmärkta tips.

Jag använde detta i lite annat syfte igår, och kan tipsa M&M medlemmar om att det faktiskt finns ett antal bra "A" klass resor med United som ger 300% inrikes i USA. Jag trodde detta var kört nu med att "P" var den billigaste klassen:

Jag tittar på en resa Boston - Denver i "A" klass och hittar med lite flexibilitet resor till Colorado Springs (COS) som ger nästan 16 000 M&M miles och kostar ca $1 000. Det är ett mycket bra pris för 16 000 M&M miles med tanke på att mina "Z" från Sverige till Lissabon och Palma med 6 segment har legat på samma pris i SEK och ger runt 8 000 M&M miles

UA Steg 1.JPG
 

AABack2ARN

Medlem
Ja, nu är vi helt OT men som du säger är det förenklat. Men begripligt (hallå - mängdlära!).

För oss som gick i skolan på 70-talet var väl mängdlära den enda matematik vi fick lära oss ;)

Men då satt vi i en ring med mjukisbyxor och la ut äpplen och päron i olika formationer och omgärdade dem med snören för att sedan räkna dem högt.
 

Senator

Moderator
Även en gammal räv som jag kan lära mig nya trix! Så med hjälp av Doktorns eminenta tråd här har jag idag bokat ARN-NCE med SAS PLUS bokat i "A" och hem från CDG via MUC med Lufthansa i "Z". Exakt som jag vill ha det, och allt gjort på 5min. Nu behöver United 24t då deras inventory på SAS inte är dynamiskt, men det här är ett riktigt bra verktyg!

Allt som allt 4 500kr som jag tycker är ett skapligt pris för den resan.. Jag bollade med lite flera segment, men la ner detta..
 
Det er faktisk rigtigt fedt at man kan kombinere en SAS Plus A-klasse med en a LH/LX/etc. Z eller evt. D så man slipper for at prissætte som 2 enkeltbilletter...
 

Senator

Moderator
@Dr. Miles två tips till som du kanske vill ha med i guiden:

1. United har inte dynamisk länk till SAS inventory. Det innebär att det tar upp till 24 timmar innan en biljett ställs ut som innehåller SAS: både bokat som SAS prefix men också som United prefix code share. Observera att detta inte gäller integrerade partners som Lufthansagruppen.

2. När en biljett är utställt, kan man enkelt hitta partnerns bokningsnummer. I detta fall använder SAS och Lufthansa båda Amadeus, så man får upp en Amadeus PNR. Mycket användbart för sätesval och dyl.

United 1.JPG


United 2.JPG
 

Dr. Miles

Expert
@Dr. Miles två tips till som du kanske vill ha med i guiden:

1. United har inte dynamisk länk till SAS inventory. Det innebär att det tar upp till 24 timmar innan en biljett ställs ut som innehåller SAS: både bokat som SAS prefix men också som United prefix code share. Observera att detta inte gäller integrerade partners som Lufthansagruppen.

2. När en biljett är utställt, kan man enkelt hitta partnerns bokningsnummer. I detta fall använder SAS och Lufthansa båda Amadeus, så man får upp en Amadeus PNR. Mycket användbart för sätesval och dyl.

Visa bifogad bild 29443

Visa bifogad bild 29444
Tack @Senator.
Nr. 1 är redan med i guiden dock lite annorlunda formulering.

Dr. Miles skrev:
Var försiktig när du bokar en resa som börjar inom 24 timmar från bokningstillfället.
Uniteds webbsida har haft problem att biljettera ut bokning som består endast av partner flygbolags flygningar, i kort varsel.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag tänkte att man inte skulle bli nervös om man inte fick biljett på en gång :)

Måste lista ut hur jag skall få SAS Credit på en 016 biljett. Inga problem med 016 biljett på Lufthansa PartnerPlus Benefit, men SAS delen vet jag ej..
 

henke12

Medlem
Tack för tipset @Dr. Miles

Jag stötte däremot på patrull när jag skulle boka nu;

"
Error
! We’re sorry, but united.com was unable to complete your request. Please try later or contact united.com Support in the U.S. and Canada at 1-800-396-1751; the U.K. at 0800 028 5003; elsewhere use the local phone number.



Någon som sett det felsvaret förut?
 
Toppen