Tips: Boka billiga biljetter till Hong Kong...

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Willy Storm, 28 Maj 2015.

1. Willy Storm

Willy Storm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Litet tips om någon ska till Hkg. Genom att boka via skyscanner Hong Kong och vidare med Expedia Hong Kong så finns superduperbilliga biljetter I ekonomi med Swiss, Cathay, Aerroflot, Ethiopian osv. Bokade själv ARN-LHR-HKG-LHR-ARN med sk/vs/British Airways I mars 4-17:e. 2700 hkd för denna. Konstigt att biljettpriserna skiljer så mycket? Börjar fundera på om det var nån error fare.... :p

johan_fbg, Andrew, MegaFlyer och 3 andra gillar detta.
  2. Välkommen till BusinessClass, @Willy Storm!

Ja, det är tack vare att Hong Kongs motsvarighet av Luftfartsverket (Civil Aviation Department) bestämmer hur mycket flygbolaget får debitera bränsletillägg för resor som börjar från Hong Kong.

Flygbolagen har nog inte funnit att justera sina base fare då får man ett mycket lågt pris.
    Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

För din information, flygbolaget får debitera max 211 HKD per sträcka på long haul till/från Hong Kong fr o m 2015-JUN-01.
    Källa: Civil Aviation Department - Summary of Passenger & Cargo Fuel Surcharges

johan_fbg, JWD och Martin Björnström gillar detta.
  3. Swisser

Swisser Medlem

Men Willy Storm bokade ju inte resor som började i HKG utan de startade från ARN.

Willy Storm, var även businesklassbiljetterna betydligt billigare eller kollade du bara upp economyklassbiljetter?

4. Swisser

Swisser Medlem

Willy Storm, kan du var vänlig och förklara lite närmare vad du menar och även ge ett konkret exempel!

Jag har kollat på både juni och juli månad med avgång från ARN till HKG, men hittar bara priser som bäst på knappt HKD 5000. Dessutom om jag ändrar land till Hong Kong får jag all text på kinesiska. Vad gör jag fel och hur bör jag gå tillväga vid sökningen?

Bibinski gillar detta.
  5. Det här tricket fungerar när man bokar på en onlineresebyrå som har bas i Hong Kong och resan är till/från Hong Kong.
    Dessa resebyråerna debiterar bränsletillägg endast den summan som Hong Kongs Luftfartsverket har godkänt (för resa till/från Hong Kong), även för de biljetterna som börjar från ett annat land.

Det finns en tråd på FlyerTalk som handlar om detta. Jag tror att det var en British Airways Business class biljett från Tyskland till Hong Kong som man köper från Expedia Hong Kong eller Zuji.com.hk (Travelocity).

Edit: länk till FlyerTalk tråden.
    BA Germany to HKG CW from £800 - FlyerTalk Forums

Last edited: 29 Maj 2015
    jumbooze gillar detta.
  6. Willy Storm

Willy Storm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Jo, www.skyscanner.se - menyn uppe till höger, byt land till Hong Kong, välj språk.. förslagsvis svenska :rolleyes:. Sök ex datum ut 2016-03-05, hem 2016-03-17. Klicka vidare till ex. expedia. Billigast economy 2770 hkd med virgin, business med Qatar 11880 hkd I skrivande stund. Good luck!:p:p :p:p

TjudöBoy, Glenn E och Brandten gillar detta.
  7. Willy Storm

Willy Storm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Btw Kan du inte kinesiska?o_O

Jonas Helgertz gillar detta.
  8. Swisser

Swisser Medlem

Tack för hjälpen Willy Storm! Nu fungerade det bra. Tyvärr kan jag ej kinesiska.

9. Willy Storm

Willy Storm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var så lite Swisser. Trevlig resa!

10. Dreamliner787

Dreamliner787 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jävlar va bra pris. Swisser, det går att ändra språket.

Stefan62 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!