Senaste nytt

Tips: Boka billiga biljetter till Hong Kong...

Litet tips om någon ska till Hkg. Genom att boka via skyscanner Hong Kong och vidare med Expedia Hong Kong så finns superduperbilliga biljetter I ekonomi med Swiss, Cathay, Aerroflot, Ethiopian osv. Bokade själv ARN-LHR-HKG-LHR-ARN med sk/vs/ba I mars 4-17:e. 2700 hkd för denna. Konstigt att biljettpriserna skiljer så mycket? Börjar fundera på om det var nån error fare.... :p
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass, @Willy Storm!

Ja, det är tack vare att Hong Kongs motsvarighet av Luftfartsverket (Civil Aviation Department) bestämmer hur mycket flygbolaget får debitera bränsletillägg för resor som börjar från Hong Kong.

Flygbolagen har nog inte funnit att justera sina base fare då får man ett mycket lågt pris.
Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

För din information, flygbolaget får debitera max 211 HKD per sträcka på long haul till/från Hong Kong fr o m 2015-JUN-01.
Källa: Civil Aviation Department - Summary of Passenger & Cargo Fuel Surcharges
 

Swisser

Medlem
Välkommen till BusinessClass, @Willy Storm!

Ja, det är tack vare att Hong Kongs motsvarighet av Luftfartsverket (Civil Aviation Department) bestämmer hur mycket flygbolaget får debitera bränsletillägg för resor som börjar från Hong Kong.

Men Willy Storm bokade ju inte resor som började i HKG utan de startade från ARN.

Willy Storm, var även businesklassbiljetterna betydligt billigare eller kollade du bara upp economyklassbiljetter?
 

Swisser

Medlem
Litet tips om någon ska till Hkg. Genom att boka via skyscanner Hong Kong och vidare med Expedia Hong Kong så finns superduperbilliga biljetter I ekonomi med Swiss, Cathay, Aerroflot, Ethiopian osv. Bokade själv ARN-LHR-HKG-LHR-ARN med sk/vs/ba I mars 4-17:e. 2700 hkd för denna. Konstigt att biljettpriserna skiljer så mycket? Börjar fundera på om det var nån error fare.... :p

Willy Storm, kan du var vänlig och förklara lite närmare vad du menar och även ge ett konkret exempel!

Jag har kollat på både juni och juli månad med avgång från ARN till HKG, men hittar bara priser som bäst på knappt HKD 5000. Dessutom om jag ändrar land till Hong Kong får jag all text på kinesiska. Vad gör jag fel och hur bör jag gå tillväga vid sökningen?
 

Dr. Miles

Expert
Men Willy Storm bokade ju inte resor som började i HKG utan de startade från ARN.

Willy Storm, var även businesklassbiljetterna betydligt billigare eller kollade du bara upp economyklassbiljetter?
Det här tricket fungerar när man bokar på en onlineresebyrå som har bas i Hong Kong och resan är till/från Hong Kong.
Dessa resebyråerna debiterar bränsletillägg endast den summan som Hong Kongs Luftfartsverket har godkänt (för resa till/från Hong Kong), även för de biljetterna som börjar från ett annat land.

Det finns en tråd på FlyerTalk som handlar om detta. Jag tror att det var en British Airways Business class biljett från Tyskland till Hong Kong som man köper från Expedia Hong Kong eller Zuji.com.hk (Travelocity).

Edit: länk till FlyerTalk tråden.
BA Germany to HKG CW from £800 - FlyerTalk Forums
 
Last edited:
Toppen