Senaste nytt

[Tips] använda Avios och undvika bränsletillägg

MartinH

Medlem
Det kan vara bra att veta att det inte tillkommer något bränsletillägg på resor som börjar på Filippinerna. Jag kände bara till Brasilien samt att det finns vissa begränsningar vad gäller bränsletillägg på flygningar från Hong Kong.
Ja, vad är det med Hongkong? Har inte läst något om det här (missat?), men när jag kollade på ITA Matrix häromdan så märkte jag att YQ på BA var mycket lågt?! Men på ba.com så är det fortfarande höga tillägg på just BA (HKG-LHR). Vad är det som gäller egentligen? Skulle man t.ex. kunna boka BA med USDM eller AA miles och slippa hög YQ från just Hongkong? Ursäkta för OT!
 

Dr. Miles

Expert
Ja, vad är det med Hongkong? Har inte läst något om det här (missat?), men när jag kollade på ITA Matrix häromdan så märkte jag att YQ på BA var mycket lågt?! Men på ba.com så är det fortfarande höga tillägg på just BA (HKG-LHR). Vad är det som gäller egentligen? Skulle man t.ex. kunna boka BA med USDM eller AA miles och slippa hög YQ från just Hongkong? Ursäkta för OT!
Du kan fortsätta med din fråga i den här tråden. Det finns svar på några av dina frågor. :)
Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Homer

Medlem
Det verkar som om fasta avgiften för svenska konton följer priset i £, £35 är med nuvarande kurs ~ 448kr
Fast även med tyskt konto blir det på vissa rutter bättre att boka 2 enkelbiljetter istf. en t/r

Reward Flight Saver

Reward Flight Saver gives you a better deal on shorter flights with British Airways routes within zones 1-3. You pay with Avios or Avios & Money, plus a flat fee of £35/ €42.50 return for economy, or £50/€60 for business and we pay the taxes, fees and carrier charges for you
British Airways - inloggning
 

iRobert

Medlem
Ingen stor oneworld-flygare så jag kollade idag upp vad det skulle kosta att plocka ut en bonusbiljett intra-asien. Stämmer det verkligen att det är 0 i tillägg för skatter och avgifter? Exemplet här är mellan BKK och KUL.
2015-03-06 15_26_21-British Airways - Executive Club - Avios Price Options.png
 

Dr. Miles

Expert
Ingen stor oneworld-flygare så jag kollade idag upp vad det skulle kosta att plocka ut en bonusbiljett intra-asien. Stämmer det verkligen att det är 0 i tillägg för skatter och avgifter? Exemplet här är mellan BKK och KUL.
Visa bifogad bild 32571
Malaysia Airlines debiterar inte bränsletillägg på avgångar från vissa länder. Däremot känns det lite konstigt att det inte finns någon flygskatt alls.
 
Toppen