Senaste nytt

Tips angående kortval

ChristofferJo

Ny medlem
Hej på er!

Jag har läst runt relativt mycket här på forumet i ett par kvällar nu men känner att jag ändå är i behov av tips från er lite mer erfarna. Ser att majoriteten av er använder SAS AmEx och MC, men inte helt hundra på att det är bäst fit för oss. Är inte användandet av AmEx lite begränsat?

Man kan säga att vi är mer ute efter att få ut värde av dagligt användande än nödvändigtvis maxa nivåer osv.
Idag använder vi Norwegians kreditkort, skaffade för ca. 1år sedan. För att just kunna kamma hem en gratis/billigare flygresa året efter.Men då de halverar cash backen nu är vi sugna på att testa nytt.

Vi flyger måttligt, 1-3 gånger per år. Kollar mer på pris än just vilket bolag som flyger. Men just nu kollas Norwegian först.
Vår spend på ett år är ca. 220-250k
Avgifter just nu: 0kr/år
Extrakort skulle vara +

För att förstå min tankebana så gav detta kortet oss ca. 2500 cash points på ett år. Med noll avgifter.
Nästa år runt ca. 1000-1200..
Jag har funderat på SJs MC då det skulle, med några tågresor i kvartalet, ge oss i runda slängar 50-70k på ett år. Vilket skulle ge oss minst 2 hotellnätter i typ Köpenhamn, Oslo eller Stockholm. Räknar värdet till ca. 3000-4500kr. - avgift på 195kr för kortet första året.

Är det något mer som jag borde tillägga?
Vad är era takes på en mer Svensson-användare likt oss?

Alla tips, tankar och förslag är välkommet.

//Christoffer
 

Berglund

Medlem
American Express Premium går att få på kampanj, väldigt lång kampanj som varat hela detta året förvisso. Icke desto mindre, du kan få kortet helt utan avgifter under år ett, därefter kostar det normalt 1000 kronor per år. Du kan ha extrakort och spenderar du 15 000 med kortet under dina första tre månader så får du 12 000 SAS Eurobonusextrapoäng i välkomstbonus utöver de poängen du får för din spend, 15 poäng per 100 kronor spenderade. 10 000 extrapoäng ger dig en flygresa tur och retur inom Sverige.

Handlar du med kortet för 150 000 kronor under ett kalenderår så får du en voucher, som låter dig resa med SAS eller något av Star Alliancebolagen vart som helst i världen och kan boka två biljetter till samma poängpris som det kostar att flyga en person.
 
Hej på er!

Jag har läst runt relativt mycket här på forumet i ett par kvällar nu men känner att jag ändå är i behov av tips från er lite mer erfarna. Ser att majoriteten av er använder SAS AmEx och MC, men inte helt hundra på att det är bäst fit för oss. Är inte användandet av AmEx lite begränsat?

Man kan säga att vi är mer ute efter att få ut värde av dagligt användande än nödvändigtvis maxa nivåer osv.
Idag använder vi Norwegians kreditkort, skaffade för ca. 1år sedan. För att just kunna kamma hem en gratis/billigare flygresa året efter.Men då de halverar cash backen nu är vi sugna på att testa nytt.

Vi flyger måttligt, 1-3 gånger per år. Kollar mer på pris än just vilket bolag som flyger. Men just nu kollas Norwegian först.
Vår spend på ett år är ca. 220-250k
Avgifter just nu: 0kr/år
Extrakort skulle vara +

För att förstå min tankebana så gav detta kortet oss ca. 2500 cash points på ett år. Med noll avgifter.
Nästa år runt ca. 1000-1200..
Jag har funderat på SJs MC då det skulle, med några tågresor i kvartalet, ge oss i runda slängar 50-70k på ett år. Vilket skulle ge oss minst 2 hotellnätter i typ Köpenhamn, Oslo eller Stockholm. Räknar värdet till ca. 3000-4500kr. - avgift på 195kr för kortet första året.

Är det något mer som jag borde tillägga?
Vad är era takes på en mer Svensson-användare likt oss?

Alla tips, tankar och förslag är välkommet.

//Christoffer

Hej och välkommen!

Jag tycker att du skall ta ett Amex Premium med första året gratis (sedan 1000kr). Med din spend (över 150k) kommer du erhålla en 2-4-1 rabattcheck som gör att du kan resa till halva poängpriset. Det ingår även ett gratis extrakort. Om du spenderar 250k på detta kort ger detr dig 37,500p. Du kommer även få 12000p om du blir inbjuden (efter att du spenderat ett visst belopp på kortet). Bara där har du över 50000p, utan att göra någon annat än du gör i dagsläget. Som referens kan sägas att en resa med SAS till USA/Asien i businessklass kostar100,000p för 2 pers efter att du applicerat en 2-4-1 voucher.

Som du skriver så vore det bra att komplettera med ett SAS MC, det billigaste kostar 197,50kr första året. (det dubbla året efter).

Jag blir dock lite osäker på om det är poäng du vill tjäna, eller om det är ren cashback? Du kan utan problem "lätt" få ihop en resa till USA/Asien i Businessklass för 2 personer om du "lägger manken till".

Denna kalkyl ta du ta till hjälp för att jämföra olika kort. Jämförelse av olika kort / Fördela spend på flera kort. (Google spreadsheet) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Lycka till!
 
Allt är ju beroende på vad ert mål med poängen är men att samla poäng för att få flyga business eller first till löjligt bra pris måste jag nog ändå säga är värt betydligt mer än att kunna få en tusenlapp eller 2 i nån cashback på andra kreditkort. Själv flyger jag väldigt sällan i tjänsten nu o vid privata flygningar så spelar ju priset en del roll så kan inte påstå att jag får så många EB poäng av att flyga. Men genom att använda Amex Premium, MC (vanliga) till allt man handlar, gå på rätt uteställen som ger EB poäng, värva nån till Amex samt att ta någon Avis bilhyra så har jag skramlat ihop 190k poäng på 7 månader vilket kan ge en riktigt bra resa till asien i first/business eller vad man nu vill göra . Kostnad för en sådan resa blir ju helt beroende på flygskatterna men säg 5k skatter för 2 pers och sedan 2,4kkr för 4 onödiga bilhyror, kortavgifterna är billiga första året så totalt kan man lite förenklat säga att vi fått ihop en first/business-resa för 2 till t.ex. Bali eller business till Australien etc. (med Amex-vouchern då). Att betala 8k för den resan för 2 skulle jag säga ger ett otroligt mycket bättre värde än att få cashback på 1-2k eller 2 nätter på hotell. Det är ju framförallt för att spara ihop poäng för att kunna åka business/first som känns värt det då ekonomibiljetter ofta går att hitta för billig peng ändå.

Min enda fundering kring detta är... varför tusan började jag inte med detta tidigare för :)

I tidigare inlägg har du fått förslag på vad de olika korten kostar etc. så skippar det utan ville mest säga att det går rätt enkelt att få ihop ifall man lägger lite energi på det och har en hyffsad spend =)
 

agehall

Medlem
Är inte användandet av AmEx lite begränsat?
Inte direkt även om många tror det.

Den stora frågan är vad det är värt för dig att börja samla Eurobonuspoäng. Du behöver fundera igenom hur mycket all-in du är villig att gå på detta. Det är den stora frågan. Börjar man samla poäng och investerar i att göra det kan man få väldigt bra return of investment, men det krävs en del. Finns hur mycket som helst skrivet om hur man gör detta och din frågeställning i stort skiljer sig väldigt lite från alla andra som frågar om kort, så börja med att läsa igenom vad andra fått för svar.
 
Hej på er!
Är inte användandet av AmEx lite begränsat?
//Christoffer

Som Agehall också skrev så är det inte speciellt begränsat idag. Nuförtiden tar väldigt många på nätet Amex via Klarna. Jag personligen handlar mest mat på ICA o de tar Amex. Willys/Hemköp tar inte i Malmö där jag bor (i alla fall de Hemköp jag testat). Sedan finns det ju lite mindre affärer och matställen som inte tar Amex men där gör man inte heller de stora inköpen. Utomlands i Europa som t.ex. Polen/Ungern/Spanien etc. så är Amex lite begränsat men de "finare" ställena tar det och i utländsk valuta så ger MC (vanliga) lika många poäng så behöver man inte spenden för att få vouchern kan man lika gärna använda MC ändå. Slutsatsen är att Amex-kortet funkar till det mesta men ett MC som komplement är givet för att alltid få poäng.
 
Jag tycker du hittills fått ganska tveksamma råd, vilket kanske inte är så konstigt i detta forum.

Eurobonuskort kommer till sin rätt först om du är en frequent flyer. Är du det inte och idag dessutom flyger billigast möjliga biljett ja då minskar värdet av ett sådant kort radikalt. Visst kan du dra in poäng får ihop till flygresa men det kommer kräva mycket systematik av dig och ett ändrat konsumtion och flygmönster.

Med din spend, ditt flygmönster så tycker jag du ska skippa kreditkort kopplade till flygresor och istället titta på kort där du idag antingen är frekvent konsument hos. (Kanske hotellkedja?) eller övergå till ett rent cash-back kort som exempelvis AmEx Blue som ger dig 1,25% av spend i cash-back. Finns liknande varianter med MC/Visa också.

Du du vill få mer flexibilitet och kanske lite lull-lull så kanske ett AmEx Guld skulle kunna passa bra? Då kan du själv välja vart dina poäng används och får lounge för dina flygresor.
 
Jag tycker du hittills fått ganska tveksamma råd, vilket kanske inte är så konstigt i detta forum.

Eurobonuskort kommer till sin rätt först om du är en frequent flyer. Är du det inte och idag dessutom flyger billigast möjliga biljett ja då minskar värdet av ett sådant kort radikalt. Visst kan du dra in poäng får ihop till flygresa men det kommer kräva mycket systematik av dig och ett ändrat konsumtion och flygmönster.
Det där låter rätt konstigt i mina öron, jag förstår inte alls hur du tänker.

Trådskaparen är ju ute efter kick back. Amex ger ju exakt samma kick back oavsett om man är frequent flyer eller inte.

Var det ändrade konsumtionsmönstret skulle kunna komma in förstår jag inte heller. Det går alldeles utmärkt att ha precis samma konsumtionsmönster som innan och man betalar med Amex där det fungerar (vilket är nästan överallt) och med ett Visa/Mastercard/kontanter i övrigt.


Hursomhelst, därmed inte sagt att ett Amex med eller utan SAS Mastercard är det/de bästa korten för trådskaparen.

Nordic Choice har ett kort som ger hyfsad kick back. Borde bli bättre kick back där än att gå omvägen via SJs Mastercard. SJs kort har rättså snål kick back tycker jag.
 
Det där låter rätt konstigt i mina öron, jag förstår inte alls hur du tänker.

Trådskaparen är ju ute efter kick back. Amex ger ju exakt samma kick back oavsett om man är frequent flyer eller inte.
Helt riktigt! 200kkr i spend ger 30000 EB + en 2-4-1 på ett AmEx premium. Det är en för låg summa poäng för att ge ett betydande värde. Värdet av Eurobonus finns i praktiken först när man kommer upp i poängsummor för en Long-haul i business. Ekonomibiljetter på award ger nästan negativt värde i många fall. Värdet av ett sådant kort ökar dock dramatiskt om man redan idag är en frequent flyger och drar in många poäng på sitt flygande, då blir det snabbt ett värde.

Vill man dra in mer poäng på spendera krävs ett ändrat mönster där man drar in mer poäng kort och gott. Gör man den förändringen så visst kan man få ett stort värde men det kräver Struktur och planering. I många fall får man också då betala för poängen såsom i fallet Coop och preem.
 
Eurobonuskort kommer till sin rätt först om du är en frequent flyer.
Där måste jag säga att jag tycker du har fel i sak. Du blandar ihop Eurobonusstatus med intjäning av extrapoäng genom kreditkort. Intjäningen genom AMEX har inget att göra med hur ofta du flyger.

Helt riktigt! 200kkr i spend ger 30000 EuroBonus + en 2-4-1 på ett AmEx premium. Det är en för låg summa poäng för att ge ett betydande värde. Värdet av Eurobonus finns i praktiken först när man kommer upp i poängsummor för en Long-haul i business.
Om du räknar in att @ChristofferJo även får 12000p efter spend så har han nu alltså 42,000p, räknar vi då att han faktiskt kommer upp i 250k spend som han angav var möjligt så har han ytterligare 7,500p. Han är alltså nu uppe i 49,500p. Och vad kostar en biljett i SAS Business lounghoul (med 2-4-1 applicerad), Jo, 50000p. Så hur menar du att han inte får ut något av betydande värde?
 
Toppen