Tillträde till lounge

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Joakim, 17 December 2011.

1. Joakim

Joakim Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om jag har en businessbiljett med TK OSL-IST har jag ju lounge acess i Oslo. Detta är ju självklart men...

Men när jag tidigare samma dag åker GOT-OSL på en EuroBonus-biljett, berättigar biljetten OSL-IST tillträde till loungen i GOT?
    På SAS hemsida ang lounger står det:

Resa internationellt i Business Class
    Om du har en biljett med avresa samma dag med internationellt flyg i Business med SAS, en Star Alliance-partner eller annan SAS-partner har du tillgång till SAS Business Lounge samma dag som avresan.

Gäller detta även resan GOT-OSL?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tveksamt. Jag har svårt att se att de skulle ge dig tillgång till en lounge på GOT när du har en businessbiljett från OSL.

3. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Prova? Ta en utskrift på regeln eftersom det ordagrant inte säger någonting om från vilken flygplats din C-biljett måste vara ifrån. Håller dock med agehall om att utfallet är tveksamt.

4. När jag flög Dalian(DLC)-Beijing i ekonomi, Beijing-Istanbul i Business samma dag fick jag inte komma in i loungen i Dalian, trots att det var samma biljett, ej separat.

5. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, du borde ha tillträde. Ska inte vara något problem att använda loungen i Göteborg.
    Det som eventuellt skulle kunna strula till det är att din första flight är med Widerø?

Last edited: 17 December 2011
  6. David

David Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS verkar sakna en viktig skillnad från Staralliance lounge policy så frågan är vilken som gäller på GOT när det är en SAS-lounge, SAS flight men C-biljetten är en TK...

Utifrån detta läser iaf jag att man bara får access på den flygplats man lämnar i business class.

7. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På Lufthansa FCT i frankfurt kan man t.ex komma in om man har en dagsaktuell F biljett från ZRH. Med andra ord om man har en separat Y biljett FRA-ZRH, så får man fortfarande alla perks, inkl limousine transfer. Men det är ju Lufthansas regler och inte *A

8. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om SAS eller annan Star Alliance-medlem utfört flygningen mellan Göteborg och Oslo så är det väl solklart att loungen i Göteborg hade kunnat användas?
    Men eftersom flygningen från Göteborg är med Widerö så skulle det kunna bli problem i detta fall.

9. Jacob

Jacob Medlem

Det formella svaret är nog nej, tillgång till lounge får man på den flygplats från vilken man flyger i business class. Har man en genomgående SAS biljett brukar även anslutningsflyget bokas i business class, även om det rent praktiskt inte finns business class på flyget, och då får man givetvis tillgång till lounge.

Men det kommer ganska mycket vara upp till de i receptionen att avgöra, är de på gott humör kanske de släpper in dig i alla fall.

Men det har inget med Star Alliance reglerna att göra och gäller endast när anslutningsflyget från Frankfurt är med Lufthansa eller Swiss.

10. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar stämma, ingen tillgång till lounge i Göteborg. Har nu läst och jämfört SAS och Star Alliance generella regler ännu en gång... Hade flyget från Oslo varit med SAS verkar det som att det skulle ha gått (SAS regler). Men nu är det Star Alliance generella regler som gäller och då måste man
    1) resa med ett Star Alliance-flyg.
    2) Åka med en biljett bokad i en Business Class-bokningsklass från den aktuella flygplatsen.
    Joakim, du får ordna ett guldkort helt enkelt!

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!