Tillgång bonusbiljetter Stockholm-Bangkok med Thai?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av fly4fun, 29 December 2011.

  1. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Funderar att eventuellt flytta lite Amex poäng till Royal Orchid, men då är frågan självklart om det går hitta några bonusbiljetter mellan ARN och BKK? Är det lika illa som SAS eller är tillgången bättre? Skillnad på tillgång mellan olika klasser? Sedan verkar det finnas 2 priser för "Royal Silk Class" mellan ARN och BKK, ena är 110' och andra 130' poäng. Vad är skillnaden, vilken är det som gäller?
     
  2. Enligt min erfarenhet är det svårt att hitta Business class award på THAI flygningar mellan Stockholm-Bangkok vv i lång förväg.
    Däremot THAI släpper extra award stolar ca 2 veckor före avgång. Då blir det lättare att hitta Business class award på denna sträcka.

    Jag vet inte om hur THAI Orchid Plus fungerar, men jag kan tänka mig att de har poäng lista både för Premium Economy och Business.

    Business class award du kan se på bl a ANA är Business class med First class stolar.
    Jag tror att antalet av First class stolar på gammal THAI B747 är 14 st.
     
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    En vanlig bonusbiljett med valfritt flygbolag mellan Sverige och Thailand kostar 135000 poäng om du betalar med ditt SAS Eurobonus-konto. Väljer du att resa enbart med SAS egna flyg får du rabatt och det kostar 110000 poäng.
    Antar att det är de siffror du sett?
    För andra bonusprogram (t.ex. Thai som du nämner) gäller andra nivåer och regler.
     
  4. Om ni reser mer än 1 person, så är det lättare att hitta bonusstolar på Bangkok-Frankfurt/Munchen/Paris/Zurich/London vv.
    T o m Bangkok-Oslo vv är lättare än Bangkok-Stockholm/Köpenhamn vv.

    Om ni reser till/från Stockholm Bromma, kan det vara värt att kolla Bangkok-Bryssel vv.
     
  5. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är den lägre dvs. 110' som gäller för direktflyg Stockholm/Köpenhamn - Thailand t/r.
    Blir inte heller klok på vid vilket tillfälle den högre gäller men skulle kunna tänka mig att
    om man flyger SK/Lufthansa i Business till t.ex. Frankfurt för att fortsätta med TG så blir det den
    högre dvs. 130'.
     
  6. reseledarn

    reseledarn Medlem

    Flög med hustrun till USM i C förra hösten.

    Även om SK var uteslutet till BKK i fråga om att det är noll C biljetter från deras egna sida var jag ändå mer intresserad av att nyttja Thai's produkt från ngn av hubbarna utanför skandinavien, och gärna med olika anslutsningsflyg ut och hem.

    Med ca 6 månaders framförhållning blev resultatet följande:

    ARN-ZRH, LX A320
    ZRH-BKK, TG A346
    BKK-USM, TG B737

    USM-BKK, TG B737
    BKK-FRA, TG B744
    FRA-ARN, Lufthansa A321

    LX, den bästa C produkten i europa av dom jag provat.
    TG, utresan i deras A346 var suverän, bra mat och service under hela denna dagflygning. I jämförelse med tidigare TG flygningar jag gjort till bl s SYD var maten här ett extra plus.
    TG inrikes, inte så mycket att orda om annat än att man alltid uppskattar en 'ärlig' C kabin med riktiga stolar trots den korta restiden.
    TG hem, efter den obligatoriska massagen i Thai Orchid Spa är det underbart att få kliva ombord på en B744. Man får gåshud av att ta dom sista stegen mot flygplanskroppen, höra det obeskrivliga ljudet som möter en och sen ta trappstegen upp till övervåningen. Servicen och maten hem sämre än utresan, men en dagflygning till trots gör att man aldrig har tråkigt...
    Lufthansa, efter många påfyllningar och 0 minuters sömn mellan BKK-FRA somnade vi innan alla boardat planet. Så jag kan bara ge ett plus för att vi gick på tid :)

    Poäng: 135.000 + ca 3500sek i skatt. Skulle inte valt SK ens om dom hade gett oss möjlighet. Visst är det trevligt att kliva ombord på en SK kärra i BKK, men att flyga med en av dom sämta C kabinerna på marknaden lockar inte så länge det även här är anslutning i CPH.

    TG direkt från/till ARN kanske, här är det ju deras gamla kabiner som gäller. Om möjligheten finns skulle jag flyga ut via ZRH/FRA/MUN och ta direkt kärran hem. Då kan den äldre kabinen kompenseras av ett mindre stopp... något som på en utresa inte gör mig någonting.

    Lycka till i jakten på C stolar!
     
  7. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    De verkar inte som att de släpper sina Premium Economy biljetter som bonus reosr, undrar varför? (Källa: Sas EuroBonus Gold Service)
     
  8. Star Alliance har ingen gemensamt award chart för Premium Economy. Därför går det endast att ta ut bonusresor i Premium Economy med det flygbolagets bonusprogram poäng/miles.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta kan även ses som en fördel för EuroBonus-medlemmar, då enbart EuroBonus-medlemmar kan boka Y hos SAS...
     
  10. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Försökte i våras boka TG Premium Economy via Lufthansa M&M då platserna i C var slut
    men det fungerar tyvärr inte då man, som sagts ovan, inte har någon gemensam *A
    Award Chart. Trist då det fanns platser kvar i deras U-klass...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×