Senaste nytt

Tillgänglighet på Star Alliance Award-resor i premiumkabiner under högsäsong?

Dr. Miles

Expert
Hur är det med transfers (mellanlandningar på mindre än 24 timmar), har ni lyckats få in många? Att flyga till t ex Japan via endast Frankfurt hade känts sådär, jag skulle gärna vilja ha minst 3-4 transfers på både vägen dit och hem.
Du får ha max 8 segments per bonusresa så det är 3 transfer i varje riktning (om de tillåter t ex 3 + 5 segments vet jag ej).

För din information, summan av flygskatter och bränsletillägg på routing t ex som:
  • Stockholm-(LH)-Frankfurt-(TG)-Bangkok-(TG)-Hong Kong-(NH)-Tokyo är ca 3.600 SEK enkel väg
  • Stockholm-(SK)-Köpenhamn-(SQ)-Singapore-(SQ)-Taipei-(NH)-Tokyo är ca 3.700 SEK enkel väg

Så att du vet att mer segment = mer kostnad.
 

palmen

Moderator
Hur är det med transfers (mellanlandningar på mindre än 24 timmar), har ni lyckats få in många? Att flyga till t ex Japan via endast Frankfurt hade känts sådär, jag skulle gärna vilja ha minst 3-4 transfers på både vägen dit och hem.

Det där kommer du nog revidera efter att ha gjort en sådan resa en gång med så många stopp som möjligt. Det är alltid kul att flyga mycket men ska jag till en destination vill jag inte göra allt för många stopp. Ska jag till Tokyo så föredrar jag personligen ARN-FRA-BKK-NRT/HND istället för ARN-FRA-BKK-HKG-NRT/HND. Det där sista stoppet kommer kännas rätt "onödigt" när du väl är på resan om det inte är så att du faktiskt ska stanna upp emot 24h och inte bara 2h vid en mellanlandning. Om det blir ett extra stopp för att få till ytterligare ett ben i First skulle det kanske vara befogat men om du åker business hela vägen tex skulle jag inte göra stopp "bara för att".
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med @palmen. När jag bokar för poäng (väldigt ovanligt) vill jag helst flyga så effektivt som möjligt eftersom man ändå inte tjänar några nya poäng. Betalar jag för resan kan jag tänka mig lite omvägar under förutsättning att det trillar in extra (status)poäng på den routingen.

Till slut blir man så trött att man inte vill ha mer champagne, mat, lounger eller vad det nu kan vara.

En bokning i First skulle till viss del ändra min inställning tror jag.
 

telelina

Medlem
Håller med @palmen och @AABack2ARN, helst 2 eller 3 legs max om det inte är något längre stopp emellan. T ex när jag flög till Mexico förra julen så hade jag 5 legs i vardera riktning (4 + 1 med övernattning på MEX). Redan på flight nr 3 var jag proppmätt och inte sugen på dricka heller och då känner man bara att man vill va framme... Inte ha fler flighter.
 

AABack2ARN

Medlem
Klockan 05:20 i Galleries First i London efter en hemresa från Hong Kong eller Singapore via någon eller några flygplatser är Champagne inte så fantastiskt gott - men nog tar jag ett glas bara för att ;)

För övrigt går känslan snabbt över och några timmar senare är man igen sugen på ett loungebesök eller en liten omväg av typen DUB-HEL-LHR :)
 
Ok, jag skall alltså inte trycka in 8 segment i första klass under loppet av 2 dygn, 5-6 dygn är kanske mer lagom? Men för att en sådan här resa ska vara lönt att företa sig, så tycker jag att man ska se till att maxa antalet segment och loungebesök. Detta avser alltså en resa som eventuellt kommer att ske under 2016 och jag har läst lite trådar här på forumet och summerat mina funderingar. Kommentera dem gärna:
  • First Class Terminal i Frankfurt är ett måste, men problemet är att Lufthansa inte släpper sina förstaklassbiljetter förrän 2 veckor före avgång?
  • Någon bra förstaklasslounge i Singapore är också ett måste, men man kan inte boka Singapore Airlines förstaklassbiljetter för Eurobonuspoäng, men 40000 Aegean poäng hade väl gått bra för en flygning inom östra Asien?
  • Thai Airways förstaklasslounge i Bangkok är också ett måste och det skall väl inte vara några konstigheter att boka en Thai Airways förstaklassbiljett om jag bara är ute i god tid?
  • Ett förstaklassflyg ifrån Tokyo med All Nippon Airways bör väl också ingå och det finns inte så mycket att tänka på där, bara att boka i tid?
  • Det vore trevligt att åka lite Swiss, men det skall alltså inte gå att boka deras förstaklassbiljetter med varken Eurobonus eller Aegean Miles? Får man tillgång till någon trevlig lounge i Zurich om man åker businessclass, som man inte får tillgång till med ett vanligt Star Alliance guldkort?
  • Hong Kong känns som ett naturligt stopp, men inget Star Alliance-bolag har den flygplatsen som hubb? Vad väljer man då för att komma in i flygplatsens finaste lounge?
  • Övriga flygbolag eller lounger man inte "får" missa?
 

Dr. Miles

Expert
De frågor är inte direkt kopplat med tillgänglighet under högsäsong.
och vad är definition av högsäsong? För resande i Business class & First class betyder jul&nyår lågsäsong, det samma gäller även för juli&augusti från Europa.
 
De frågor är inte direkt kopplat med tillgänglighet under högsäsong.
Nej, du har rätt, jag borde ha döpt tråden till "Ska jag skaffa en 2-4-1-voucher för att kunna åka på en lyxresa?". De enda perioderna jag skulle ha tid att utnyttja vouchern är under påsk (2016) och jul/nyår (dec 2015 - jan 2016).

vad är definition av högsäsong?
Påsk och runt jul/nyår.
 
Toppen