Till västkusten - nytta med nöje

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Peter65, 10 April 2014.

  1. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Lagom till påsk drar vi till San Fransisco för att samla på oss ytterligare med Tier och Avios, det är det nyttiga. Nöjet är att träffa vänner som vi inte har sett på ett antal år samt att vara väldigt turistisk i stan.
    Sitter just nu i Menzis loungen på Landvetter och väntar på British Airways's kärra från London, 35 min sen in, Men eftersom vi har en natt i London spelar det inte så stor roll.

    Efter London far vi vidare till New York och därifrån vidare till San Fransisco, kommer även att bli 3 leg på vägen hem.

    Allt eftersom kommer jag att lägga ut lite rapporter om flygningarna, kanske inte helt live men så fort som möjligt.

    Lika bra att redan nu säga Glad Påsk :cool:
     
    4 personer gillar detta.
  2. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Göteborg - London Heathrow
    BA793 A321
    19.45 - 20.50 (20.20 - 21.20)
    2A+2C

    I det närmaste hel fullt. CW 12 av 12 , bakom gardinen ett fåtal säten tomma. När man bokat brukar det oftast vara en A319, ett par tre veckor innan avresa en avresa A320 och när man tittar någon vecka innan en A321, vare sig det är förmiddags- eller kvällsavgången. Kanske så att man hittar de dagar som mycket reser...... Kan det vara 6-7 år sen British Airways började flyga igen från Göteborg efter några års paus. Tror de gjorde ett väldigt bra vad att ta upp den flygningen igen.
    Skulle inte förvåna mig om British Airways sätter in en 3dje avgång inom kort.

    För att börja från början, nu var Menzies personalen benhårda att premiumpassagerare, de i business, etc gick först, vilket var helt annorlunda än sist. Eloge till Menzies.
    Planet stod vid gate 21B (tror jag det var), vilket innebär att man går ned nerför en trappa ut på plattan 20 meter och uppför trappor både för- och akterut. Boardingen gick skapligt snabbt.

    Direkt efter take-off kom frågan om dryck före maten, vilket var Champagne Monopole Heidsieck & Co, småflaskor 18,75 cl. Jag undrar hur många sådana flaskor de har på dessa flygningar, vi (2 pers) lyckades dricka totalt 6 flaskor å mer fanns, men det var dax för landning :cool: :p

    image.jpg

    Maten vi fick var väldigt god, lamm med ris, lagom starkt och kyckling med couscous. Lammet väldigt mört.

    image.jpg

    image.jpg

    Vår flygvärdinna, aka purser, kanonbra. Benhård att skicka tillbaka de som gick förbi gardinen för toa. Med tanke på en relativt kort flygning, 1 pers i crew i business, har inget känts stressat. Fick fråga om det var ok med kaffe nu, eller vill du vänta lite till.

    Har sagt tidigare och säger det igen; British Airways är väldigt bra på service och mat på intra-Europa.

    Vi ankom till huvudterminalen, T5A. Igenom passkontrollen, hämtade väskor, vara 3 incheckade väskor kom ut som nr 2, 3 och 4. Ute på gatan på knappt 20 min, bra jobbat.
    Menzies i Göteborg satte på "Priority lappar", men trodde inte vi skulle få väskorna så fort.

    Imorgon, fredag, drar vi mot New York med BA001. Där en övernattning vid JFK för vidare transport till västkusten.
     
    8 personer gillar detta.
  3. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    London City - New York, JFK (via Shannon)
    BA001 A318
    12.45 - 17.00 (14.05 - 18.30)
    3A+3B

    Efter en natt på Ibis Heathrow var det dags att ta sig till London City Airport.
    Natten på Ibis helt ok med tanke på att priset var knappt 700 kr för ett dubbelrum.
    Vi hade bokat och betalt en taxi på nätet, minicabit.com, för £54. För 2 pers blir det ett skapligt bra pris jämfört med Heathrow Express, tunnelbana och DLR. Resan tog runt 80 min, intressant att åka bil så att man ser lite av London

    Väl framme på London City gick incheckningen snabbt, ingen kö i security och direkt in i loungen.
    Loungen är inte stor, 32 fåtöljer, dvs lika många som på planet. 2 personer som jobbar, 1 vid "incheckningen" och en värdinna som plockar av och serverar. Finns lite snacks, frukt, smoothies etc och 2 sorters bubbelvin, vitt (Champagne Tattinger Brut Reserve NV) och rosé (Champagne Castenau Bryt Rosé NV), båda vara goda men föredrar den vita. Dessutom vin, rött och vitt plus gin, whiskey mm.

    Idag blir det buss till planet, ingen lång resa kanske 50 m. Planet som ska ta oss till JFK är G-EUNB, en A318. A318 är den minsta systern både hos Airbus och British Airways, betyder sötare än storasyster, A380.
    Totalt 32 passagerare på planet, 8 rader 2+2, på denna flygningen är det 29 pers samt 3 cabincrew.

    En kort mellanlandning, 40 min, i Shannon för att tanka upp planet för färden över Atlanten och, på denna flight, US immigration och tull. Det innebär att när vi landar på JFK så går vi ut som inrikesresande.

    Nu kom vi inte så långt....
    Flygplansbyte blev det, nu sitter vi på G-EUNA. Den andra kärran som vi boardade hade något problem med en utav datorerna, blev inte bättre att de rebootade hela systemet.
    Tur att vi valde lunchflygningen istället för den senare avgången eftersom båda British Airways's A318 står på London City.
    Blev buss tillbaka till loungen och fick vänta runt 15 min innan det blev att gå till det andra planet och sätta sig till rätta.
    Kapten har varit ute ur cockpit vid ett flertal tillfällen och informerat vad som händer, om anslutningar och att vi kommer att hinna med immigration i Shannon innan US-personalen går hem för dagen, dvs kl 15.00 och de är väldigt strikta med den tiden.
    Vi landade i Shannon 15.10. Det var byte av kapten och styrman i Shannon och precis när vi hade landat fick vi reda på att personalen är kvar för oss och den nya kaptenen hade förhandlat om deras övertid.

    Trots denna försening, 80 min, har British Airways hanterat detta bra, både på planet och i loungen och kaptenen som kom på i Shannon. Bra jobbat British Airways!

    Starten från City är snabb, känns att motorerna får ge mycket kraft, brantare stigning och diverse kursändringar för att komma ut ur Londons luftrum. Inte riktigt som take-off från Landvetter. :p

    På den korta flygningen till Shannon, 65 min, välkomstdrink bestående av champagne (samma sort som på loungen) och lunchens förrätt vilket idag var;
    ^ A selection of canapes featuring Smoked Salmon, truffled veal and salami Milanese
    ^ Vegetarian sushi rolls

    Det blev kanapéer, mycket goda. Även sushin såg god ut.

    Huvudrätter för dagen;
    ^ Seared fillet of beef with potato truffle mousseline, grilled vegetables and thyme jus
    ^ Chicken tikka masala with black dhal, sauteed okra and braised saffron rice
    ^ Rigatoni bound in rosemary Cream sauce finishen with Parmigiano Reginald and fresh rucola
    ^ Fresh garden laef and dressed celeriac sallad topped with seared fillet of Loch Fyne salmon
    samt
    ^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette som tillhörande salad.

    Dessert;
    ^ Warm homemade praline souffle drizzled with chocolate sauce
    ^ Creamy Red Leicester and Somerset Brie served with caramelised chutney
    ^ A selection of fruit
    ^ Chocolate

    För min del blev det biffen och sufflén. Sufflén var snuskigt god.... Men även biffen, kanske lite för genomstekt för min smak.

    Även pastan och osten mycket god sa den andra i resesällskapet.

    Andra serveringen som kommer en stund före landning bestod av
    Snacks;
    ^ An individual selection of sandwiches featuring prawn Marie Rose, free-range egg with watercress, roasted vegetable with goat's cheese and gammon ham with whole grain mustard
    ^ Traditional antipasti featuring prosciutto di Parma, chorizo, Spanish fuet, Manchego cheese and Kalamata olives

    Hot savouries
    ^ Gratinated chicken and asparagus Pierre
    ^ Spicy vegetable samosa

    Väldigt bra crew och tanken bakom service upplägget. Ingen stressad måltid, kommer en bricka med salladen och val av bröd och dryck.
    Huvudrätt och dessert serveras när maten på förra tallriken är slut och borttagen.
    Även påfyllning av dryck väldigt regelbundet.

    När lunchen var avklarad dukades lite snacks upp i det främre gallyet. Crew gick igenom kabinen med jämna mellanrum och pratade lagom med de som ville.

    Trots försening i London är detta en mycket bra flight. Känns lite som om man flyger ett privatplan, rekommenderar absolut detta. Har man inte varit i businessträsket före, så är man definitivt där efter den flygningen.

    Nu till hotellet och upp tidigt imorgon och tillbaka till JFK och American Airlines terminalen för att checka in på flygningen till San Fransisco med deras, förhoppningsvis, nya Airbusen med 3 klasser.

    Lyckas inte få ut bilder nu, får kolla lite senare
     
    5 personer gillar detta.
  4. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu kommer bilderna :cool:

    Kärran som tar oss till JFK
    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg


    Och så lite matbilder
    image.jpg
    Förrätt med skumpa till Shannon

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg
    Huvudrätterna

    image.jpg

    image.jpg
    Desserter

    Och nedan de sista vi fick innan landning
    image.jpg

    image.jpg
     
    12 personer gillar detta.
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ser grymt gott ut! :)
     
  6. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var det :p
     
  7. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    New York, JFK - San Fransisco
    AA59 A321
    08.00- 11.35
    6A+6C var det från början, men blev 3A+3F

    Efter en god natts sömn, tidig morgon är vi nu tillbaka på JFK och i American Airlines-terminalen. Mycket snabb incheckning i premiumavdelningen och snabbt igenom security. Var heller inte mycket kö i den vanliga kön. Misstänker att det beror på att det är tidig lördagmorgon.

    En snabb visit i American Airlines-loungen för nåt att käka, vad som fanns nu var munkar, croissanter plus lite små snacks. Fick även biljetter för att handla i baren.
    Skumpa och croissanter borde funka när det är lördag :) , men blev ingen skumpa. De serverar inte alkohol före 8.

    Vi var tidigt vid gaten, 10 min före det som hade angivits på boardingkortet och boardningen hade redan börjat med premiumpassagerare.

    Planet för dagen var det nya A321 för transcontinatal flight, från JFK till LAX och SFO. Detta plan fick American Airlines i slutet av januari.

    Vi var inbokade i business som har 20 säten, 2+2, "fully lie-flat". Vi satte oss och fick välkomst dryck, vilket nu på morgonen var antingen vatten, juice eller sparkling wine. Vad det blev tror jag ni förstår :cool:

    När resterande passagerare började boarda sa crew'n att det var en helt full flight och tänk på handbagaget. Strax efter kommer kvinnan från gaten in och frågar om vi är de som ska sitta på 6A+B och hade 2 nya boardingkort i handen.
    Frågan efter var om vi hade något emot att flytta lite längre fram, dvs First klass, men inte sitta bredvid varandra.
    Vad svarar man på det...... Till rad 3 A+F gör inte ont.
    Sätena i business var sköna att sitta i och bra med utrymme framför och gott förvaringsmöjligheter. Sätena är också något riktade utåt mot skrovet.

    image.jpg

    First har 10 säten, 1+1, "fully lie-flat" och 2 flygvärdinnor
    Sätena här är riktade runt 30gr mot skrovet och har mycket avlastningsyta, breda och sköna att sitta och det samma att ligga i. Sitter väldigt privat och känns lite som en liten suit.
    Har inte flugit First suit än på något bolag, räcker med businessyndromet ännu (tror jag) men vill och ska :p

    Medvetet har vi inte förbokat någon mat på någon av American Airlines's flighter för att förhoppningsvis bli uppgraderade. Vet inte om det spelar någon roll, men det känns som om det är lättare att komma upp en klass. Vi tänkte fråga vid incheckningen om op-up, men var lite för trötta ;) men det löste sig iallafall.

    After take-off drink blev mer bubbel, det som serverades var; Sparkling Wine - Gloria Ferrer Sanoma Carneros Brut.
    image.jpg
    Väldigt gott!!

    Frukosten för dagen är;
    Starter:
    ^ Customized Yoghurt Parfait - Vanilla yoghurt with your chokes of Fresh fruit and granola
    ^ Seasonal Fresh Fruit Plate
    Entrees:
    ^ Turkey Bacon and Herbed Cream Cheese Omelette - Served with seasoned potatoes and chicken apple sausage
    ^ Belgian Waffels with Peach Compote - Accompanied by chicken apple sausage
    ^ Granola - with organic oats and honey

    Served with a selection of breakfast breads

    Dessert:
    ^ Mango Sorbet

    Valde färsk frukt utan yoghurt, blev hallon, björnbär och blåbär. Den varma rätten omelett. Bären lite lagom sura, omeletten med tillbehör gott. Sorbeten var stenhård när vi fick, men ack så,god efter lite avfrostning.

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg

    Inga brickor vid serveringen utan först duk på bordet, sen bestick och mat.

    Strax för mat fick vi varsitt par "Bose QuietComfort 15 Acoustic Cancelling headphones" mycket behagligt. Hela underhållningssystemet lättnavigerat med touchskärm inkl en "handsändare" och med mycket filmer, tv-program, spel och musik. Dock inte så många filmer som jag gillar, men det är ju individuellt.

    Sätet är lätt att manövrera och få en bra sitt-, relax- och liggposition, men något smala.
    Testade sängpositionen, visst var det skön stoppning, men kändes lite trångt att sova i, tror inte magläge är att rekommendera.

    ,Light Refreshment - Offered prior to arrival
    ^ Whole Fruit and Snacks - A selection of fresh seasonal fruit and premium snacks
    ^ Cookies - Freshly Baked on board

    De nybakade kakorna, lite mer än ljumna, tillsammans med en cappuccino var mycket nästa förödande gott. :p
    Kabin luktade nybakat och i chocolate-chip-cookie var det tranbär, vit och mörkchoklad.
    image.jpg

    Vår crew hade bra koll, när glaset eller kaffemuggen var slut kom de och frågade om påfyllning. Det lyckades att ta slut med champagne i First men fanns kvar i businesskabinen, frågade inte om det var samma sort, smakade inte riktigt lika.

    Crewn har varit avslappnat, pratat och skojat i lagom ordning, verkligen tagit hand om passagerarna. Sista frågan jag fick, med ett stort leende, innan landning var om jag ville ha bubbel i plastglas för nyttja den varan.
    Fick också reda på att de är väldigt glada att de har fått ett nytt efterlängtat plan på denna rutt, kanske lite för litet redan nu, men väldigt mycket lättare att jobba i och hålla uppe servicen.
    Är väldigt nöjd med dagens flygningen med American, får se om de levererar på samma sätt på de 2 kommande flygningarna för att komma hem.

    Väskorna snabbt med priotaggarna, men en utav dem skadad. Halva metallgrejen man låser med satt i låset och den andra biten i dragskon. Blev att reklamera till American Airlines, fick reda på att det var betydligt bättre försäkring på bagaget, genom flygbolag, när man flyger internationellt än inrikes. Eftersom vi kom på en genomgående internationell biljett borde det inte vara problem med det. Tyvärr kunde de inte hjälpa oss med en ny väska med en gång utan vi fick rådet att ta det i London på vägen hem. Vi får se hur det går.
     

    Bifogade filer:

    • image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      393,9 KB
      Visningar:
      625
    9 personer gillar detta.
  8. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu nästan på väg hem efter en fantastisk vecka i SF. Har sett bron hela tiden, med andra ord inte mycket dimma. Solen varit framme på en klarblå himmel och runt 20-22 gr på dagen, däremot mycket kallare på kvällarna.
    Gjort det mesta turistiska saker, Alcatraz, cyklat över bron till Sausolito, åkt Cable Car, varit i Napa valley och provat vin, shoppat och bara insupit atmosfären i San Fransisco. Vilken trevlig stad, en utav de städerna på listan man vill åka tillbaka till :cool:

    Nu kommer snart rapporter från returflygningen, väntar på att boarda första legget.

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg

    Blev inte så många kort, uppkopplingen här är väldigt seg.
     
    7 personer gillar detta.
  9. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    San Fransisco - Dallas Ft Worth
    AA193 B737-800
    13.20 - 18.50
    3A+3B

    Skapligt snabb incheckning på flygplatsen och väldigt snabb security.
    Efter en tur till American Airlines-loungen, vilken var betydligt trevligare än på JFK.

    Kabinen kändes lite trött, men välstädad, när vi gick på, 737an är i silver, dvs inte omålad ännu. Mycket crew på planet, ordinarie plus 3 st trainees.

    Vid beställning av lunchen blev vi tilltalade med namn, trevligt.
    Nu kunde vi få lite sparkling-wine när vi var uppe i luften.
    Dagens lunch är antingen Beef-sallad eller BBQ-kyckling, båda var goda.
    image.jpg

    image.jpg

    Man ska inte klaga storleken på vinglasen..... Det röda, merlot, var lite kallt men helt ok.
    image.jpg

    Mycket aktiv crew, i First kabinen hade vi 3 cabincrew båda trainees och pursen, 16 pers, må vara att de nya verkligen visar sina framfötter.

    Hörde en annan sak beträffande business vs first inrikes i USA.
    Normalflygningar brukar ju ha ekonomi (plus eventuell en ekonomi+) och first, vissa utvalda flighter har ekonomi, business och first. Anledningen till att de inte har business inrikes är att de kallas Hollywood-flighter, skådespelarna skrev väldigt ofta, och gör det fortfarande, in i sina kontrakt att de flyger inte sämre klass än First eller privatflighter. Gamla sedvanor håller i sig fortfarande i USA.

    Nu kom dessa nybakade kakorna, de luktar så gott i kabinen och de smakar SÅ goda. Glömde att ta ett kort på dem :confused: min hamnade direkt i munnen.

    Väldigt bra flight, börjar gilla American Airlines mer och mer. Crewn var lite avvaktande innan start, men väl upp i luften har de gjort ett bra jobb.
     
    2 personer gillar detta.
  10. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Adrimals-Loungen här i Dallas har betydligt bättre Wifi, lägger ut några bilder till

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×