Senaste nytt

Till Hong Kong och vidare till Phuket

Toby

Medlem
Hej!

Ska åka till Thailand i slutet av Mars 2013 i några veckor och undrar hur jag lättast ska hitta en resa där man på dit vägen eller hemvägen landar i Hong Kong för att ta tåget in till stan och tillbringa några timmar där.

Vad jag fattat så behöver man inget visum för att vistas i Hong Kong.

Har hittat ett flyg med Cathay Pacific från ARN till HKG för 3800kr enkel som landar i HKG 06:45.
Om det är vettigt att boka den återstår HKG -> HKT så sent som möjligt och sedan HKT -> ARN hem. Antar att dessa resor blir svåra att hitta till ett bra pris.

Jag är totalt nybörjare på detta så vore jätte snällt om någon kunde dela med sig av en bättre taktik.

Bör tilläggas att alla som ska åka föredrar *A.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Hej!

Ska åka till Thailand i slutet av Mars 2013 i några veckor och undrar hur jag lättast ska hitta en resa där man på dit vägen eller hemvägen landar i Hong Kong för att ta tåget in till stan och tillbringa några timmar där.

Vad jag fattat så behöver man inget visum för att vistas i Hong Kong.

Har hittat ett flyg med Cathay Pacific från ARN till HKG för 3800kr enkel som landar i HKG 06:45.
Om det är vettigt att boka den återstår HKG -> HKT så sent som möjligt och sedan HKT -> ARN hem. Antar att dessa resor blir svåra att hitta till ett bra pris.

Jag är totalt nybörjare på detta så vore jätte snällt om någon kunde dela med sig av en bättre taktik.

Bör tilläggas att alla som ska åka föredrar *A.

Stämmer att du inte behöver visa, du får ett "uppehållstillstånd" i 90 dagar som svensk medborgare. Nu är frågan vad du menar med vettiga priser, men jag har kollat lite på HKG-GOT/ARN i economy+ med t ex BA och dom ar väl varit överkomliga. En idé är att du bokar en HKG-HKT T&R och sedan en HKG-ARN enkel. Söka på ITA Matrix så får du en idé om prisbilden.
 

Dr. Miles

Expert
Vad jag fattat så behöver man inget visum för att vistas i Hong Kong.
Om du åker med enkelbiljett till Hong Kong, behöver du ta med papperskopia av flyg/buss/tågbiljett för utresa från Hong Kong och visa det vid check in i Sverige. Annars riskerar du att flygbolaget nekar att checka in dig.

TIMATIC skrev:
National: Sweden (SE)
Destination: Hong Kong (SAR China) (HK)

Passport required.
- Passport and/or passport replacing travel documents must be valid for at least one month beyond the period of the intended stay.
- All accepted documents issued by Hong Kong (SAR China) must be valid on arrival.

Passport Exemptions:
- Holders of Hong Kong (SAR China) Permanent Identity Card.
- Holders of emergency or temporary passports.

Visa required, except for A stay of max. 3 months to nationals of Sweden.

Visa required, except for Holders of:
- travel documents issued by the Hong Kong Immigration

Department, endorsed with "Holder's eligibility for Hong Kong
(SAR China) Permanent Identity Card verified ; or
- a Hong Kong (SAR China) Permanent Identity Card.

Minors:
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation, all minors who are nationals of Sweden will be expected to hold their own passport or National ID Card (where applicable) when departing from Bulgaria, Cyprus, Romania or a Schengen Member State For details, click here.

Additional Information:
- Visitors are required to hold proof of sufficient funds to cover their stay and documents required for their next destination.

Warning:
- Visitors not holding return/onward ticket could be refused entry.
 

Glenn E

Medlem
Jag har köpt en biljett frå Göteborg till Hong Kong med Turkish Airlaines i deras Comfort class som är premium ekonomi på Mr Jet för 8071 kronor. Det var 200 kronor mindre än på deras hemsida.
Från Hong Kong kan man köpa tor till Bangkok med Cathay Pacific Business class för 5400 HKD.
Man kan även flyga direkt till Phuket förstås. Det kostar 3600 HKD i ekonomi.
Fast det bästa är nog att gå in på multi city funktionen på expedia.se.
Då kan man boka en biljett med utresa ARN-HKG och hemresa BKK-ARN sedan kan man köpa en enkel HKG-HKT för 909 HKD med Air Asia och en annan biljett från HKT-BKK
 
Toppen