Senaste nytt

Till Hong Kong med SAS

Mojavojoe

Medlem
Fyndade billiga bonusbiljetter till Hong Kong med SAS i höstas och bestämde mig för att bjuda med bror min för att fira kinesiskt nyår. Vi har båda varit i staden förut och har alltid velat åka tillbaka.

Biljetterna bokades i plus men siktade på att försöka uppgradera biljetterna på utresan.
På arlanda sprang jag bort till service disken och kunde utan problem uppgradera 2 st bonusbiljetter från plus till business med hjälp av trevlig personal.

Lounge
Inte så mycket att berätta om loungen. Rostbiff med potatissallad som sköljdes ner med vin och ett par kalla öl.

Arn - Hkg
Det var första gången i Sas nya business kabin och första intrycket är bra. Stilrena färger och snygga stolar. Vi satt i två mittensäten och hade inga problem att konversera med varandra. Det första visuella intrycket var som sagt bra men fick ett negativt intryck av komforten. Det kändes som att man var tillbaka med fotbollslaget på turnering och satt/sov på en luftmadrass. Svårt att hitta ett riktigt skönt loungeläge, långt till fotstödet och en luftmadrasskänsla drar ner betyget rejält.
IMG_0060.JPG



Vi fick ett glas skumpa när vi satt oss men blev lite besviken att man inte erbjöds påfyllning.

Uppe i luften undrade vi om något hänt då ingen servering av dryck sattes igång. Allt gick i ett makligt tempo och det dröjde en bra stund innan de kom ut och erbjöd en fördrink tillsammans med lite nötter.
IMG_0068.JPG

Hungrig som en varg såg jag fram emot middagsserveringen. Tog in pilgrimsmussla och sallad till förrätt som sköljdes ner med champagne. Smakade mycket bra. Till varmrätt blev det hjortkind med potatisgratäng som även denna föll mig i smaken.
IMG_0070.JPG

Efter varmrätt följde dessert och ost. Här är det kanske jag som är van med ett annat upplägg när man äter middag men jag blev serverad ost, dessert, dessertvin, kaffe och konjak samtidigt. Väldigt märkligt då jag gärna hade börjat med osten och vinet för att sen intaga dessert och slutligen runda av med kaffe och konjak. Det kändes som att personalen gärna ville bli klara med serveringen för att sen kunna ta det lugnt. Vet inte hur ni andra har blivit serverade men det kändes väldigt forcerat och ett tråkigt avslut på en annars fin middag.

Man var riktigt mätt efter middagen och nu skulle det bli skönt att koppla av på luftmadrassen med ett par tofflor och kolla utbudet på skärmen. Utbudet var skralt och kändes inte som att jag hittade så mycket intressant att titta på. Skärmen var bra och smidig att navigera.
IMG_0064.JPG


Frukostdags strax innan landning. Fanns ett drägligt utbud att välja på och var ok. Dock fick vi sura blickar och en snäsig ton från flygvärdinnan när vi försiktigt frågade om man möjligen kunde få ett glas champagne till frukosten. Efter "mycket möda" och "besvär" kom hon till slut tillbaka efter att alla hade fått frukosten med ett glas champagne. TACK!!!
IMG_0075.JPG


Vi landade tidigt på morgonen i Hong Kong. Då vi bara hade handbagage tog det inte lång tid innan vi satt i en bulle på väg in till stan. Bodde på central och hade gångavstånd till det mesta. Hann även med ett besök i Macau som var kul att se men åker inte tillbaka. Var i Kennedy Town vilket jag kan rekommendera. Skulle på ölprovning på ett bryggeri, Little creature brewery, som tyvärr var stängt pga något problem med tillstånden. De beklagade och vi fick med oss en öl i handen som besväret. Då det var CNY så var en del lokala butiker stängda men i övrigt full fart som vanligt. Firandet av nyår är allt annat än svensk nyår. Bifogar ett axplock med bilder från resan.
IMG_0094.JPG
IMG_0129.JPG
IMG_0220.JPG
IMG_0355.JPG
IMG_0376.JPG
IMG_0380.JPG
IMG_0081.JPG
IMG_0252.JPG
IMG_0326.JPG


Hkg - Arn
Hemresa med sas och denna gång i plus. Till skillnad från business så blev plus en positiv överaskning. Satt på rad 20 och hade 3 säten för mig själv. Stolen var riktigt bekväm och kunde fällas tillbaka en bra bit. Maten smakade bra, personalen trevlig och uppmärksam. Då det var en dagflygning kändes plus mycket prisvärt mot business.
IMG_0394.JPG
IMG_0396.JPG


Slutsats
Sas business levererade inte fullt ut enligt mina förväntningar. Sas plus blev en trevlig överraskning och inte sista gången jag åker det på en långflygning (dagtid).
 
Last edited:

ToBr

Medlem
Kul rapport! Bokade själv en HongKong tur i Business dit samt Plus hem i April, flög Business hem första gången från Miami nu i februari, hade turen att ha ett superbra bemötande däremot.. men fan fick inga tofflor! Hade varit najs att ha då man gick fram och tillbaka till snacksbaren haha.

Hoppas du hör av dig till SAS om bemötandet från personalen, lär ju inte bli någon skillnad direkt men ändå bra att de får höra ens åsikter? Man betalar ju rätt bra för produkten kontra Go.
 

palmen

Moderator
Tack för rapporten.

Serveringen av efterrätt har alltid varit på det sättet, man får välja allt man vill ha på vagnen på en gång. Stör inte mig och man slipper vänta på att bli serverad igen när man ätit osten (eller vad man nu börjar med).

Bemötandet vid fråga om champagne till frukost tycker jag absolut du ska rapportera till sas. Inte ok! Vill du ha champagne ska du få det även till frukost.
 

Mojavojoe

Medlem
Tack för rapporten.

Serveringen av efterrätt har alltid varit på det sättet, man får välja allt man vill ha på vagnen på en gång. Stör inte mig och man slipper vänta på att bli serverad igen när man ätit osten (eller vad man nu börjar med).

Bemötandet vid fråga om champagne till frukost tycker jag absolut du ska rapportera till sas. Inte ok! Vill du ha champagne ska du få det även till frukost.
Sant! Ingen major issue men inte helt konventionellt vid en middag. Reagerade kanske främst på varmt kaffe som blir kallt när det är dags att dricka. Något jag tycker de borde frågat om
 

hg1980

Medlem
Det första visuella intrycket var som sagt bra men fick ett negativt intryck av komforten. Det kändes som att man var tillbaka med fotbollslaget på turnering och satt/sov på en luftmadrass. Svårt att hitta ett riktigt skönt loungeläge, långt till fotstödet och en luftmadrasskänsla drar ner betyget rejält.
Skriver under på din beskrivning till 100%, jag skrev i stort sett samma sak i min "recension" (bästa platsen i nya SAS Business tråden). Jag hade 2H på vägen till LAX, kände mig instängd i luftmadrassen. På vägen hem tog jag 7H, vilket då är en gångplats, blev en mycket rymligare och luftigare känsla.

Här är det kanske jag som är van med ett annat upplägg när man äter middag men jag blev serverad ost, dessert, dessertvin, kaffe och konjak samtidigt. Väldigt märkligt då jag gärna hade börjat med osten och vinet för att sen intaga dessert och slutligen runda av med kaffe och konjak. Det kändes som att personalen gärna ville bli klara med serveringen för att sen kunna ta det lugnt.
Tycker personligen serveringen av desserten var ett bra sätt. En lite långrandig servering blev lite effektivare på så vis, enligt mitt tycke som sagt.

Det jag saknar på SAS är det som många andra bolag har: "En snabbservering", dvs man får huvudrätten och lite plock runt om i en servering relativt omgående. Tar alltid det när jag skall sova på vägen hem. Inte så sugen på 2h servering när man lämnar för ett nattflyg.
 

mha321

Medlem
Det jag saknar på SAS är det som många andra bolag har: "En snabbservering", dvs man får huvudrätten och lite plock runt om i en servering relativt omgående. Tar alltid det när jag skall sova på vägen hem. Inte så sugen på 2h servering när man lämnar för ett nattflyg.
Har de tagit bort det? Jag har bestämt för mig att de har haft det förut, och det var inte ens speciellt länge sedan.
 
Toppen