Senaste nytt

Tillåtet med flera tredjezoner på en SAS Award samt flera stopp?

palmen

Moderator
Med tanke på följande inlägg från @kexxcream så är det nog dags att väcka frågan om det nu kommer bli möjligt att nyttja fler tredjezoner på en resa.

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 29 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ska man tolka den bokningen som är gjord så är det helt ok att passera flera zoner på väg till sin destination så länge det är "rimligt" och man kan göra fler stopp i tredjezoner också verkar det som

Hur är det då med fler stopp i en tredjezon på väg till sin destination? Det skulle kunna öppna upp en hel del sköna routings i First via Sydostasien på väg till Norra Asien.
 

kexxcream

Medlem
Kan göra ett litet tillägg här att telefonisten sa exempelvis följande:

Zurich - Dubai - Addis Abeba - Tokyo = OK
Zurich - Dubai - Kapstaden - Tokyo = INTE OK

Så jag kan enbart tolka det att man tittar på bokningarna från fall till fall samt tillgänglighet. Avviker det för mycket som i föregående exempel så får nog räkna med ett nej. Så man får nog vara delikat med vilka flygplatser man väljer.
 

palmen

Moderator
Kan göra ett litet tillägg här att telefonisten sa exempelvis följande:

Zurich - Dubai - Addis Abeba - Tokyo = OK
Zurich - Dubai - Kapstaden - Tokyo = INTE OK

Så jag kan enbart tolka det att man tittar på bokningarna från fall till fall samt tillgänglighet. Avviker det för mycket som i föregående exempel så får nog räkna med ett nej. Så man får nog vara delikat med vilka flygplatser man väljer.
Att åka via Kapstaden till Tokyo är inte en "rimlig" väg håller jag med om. Men får man åka
Frankfurt - Bangkok - Singapore - Tokyo
så borde det även gå att åka
Frankfurt - Bangkok - Jakarta - Singapore - Tokyo
då det inte är någon jättestor omväg i sträcka kan man tycka.

Det hade ju varit guld om man kunde klämma in följande

ARN-FRA LH C
FRA-SIN LH F
SIN-CGK SQ F
CGK-BKK TG C
BKK-TYO TG F

eller

ARN-FRA LH C
FRA-BKK LH F
BKK-CGK TG C
CGK-SIN SQ F
SIN-NRT NH F
 

JohnnyWilde

Medlem
Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: Asiana Airlines, Thai Airways, United Airlines, Singapore Airlines, All Nippon Airways
Kabinklass: First class (O)
Avreseort: Frankfurt
Destination: Jakarta
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 95000 (AMEX 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3569 SEK
När (avresans tidpunkt): September
Bokad: Maj


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Målet var att få in åtta segment i first class på en bokning. Förhoppningsvis gör Thai Airways inte något byte av flygplanstyp (som således kan göra att first class försvinner på det segmentet) samt att United Airlines inte får för sig något på fifth freedom-flighten. Det som återstår är att ordna positioneringsflyg mellan Stockholm och Frankfurt, samt att eventuellt boka om tillbakaresan från Tokyo via Nordamerika för att “sluta cirkeln”. För att åstadkomma detta så gör jag isåfall om bokningen till en open jaw genom att ta bort t.ex. Singapore-Jakarta. Det skulle också ge en bokning med first class med sex olika flygbolag.
Helvete vad de släppt alla restriktioner nu på zoner
 

palmen

Moderator
Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: Asiana Airlines, Thai Airways, United Airlines, Singapore Airlines, All Nippon Airways
Kabinklass: First class (O)
Avreseort: Frankfurt
Destination: Jakarta
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 95000 (AMEX 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3569 SEK
När (avresans tidpunkt): September
Bokad: Maj


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Målet var att få in åtta segment i first class på en bokning. Förhoppningsvis gör Thai Airways inte något byte av flygplanstyp (som således kan göra att first class försvinner på det segmentet) samt att United Airlines inte får för sig något på fifth freedom-flighten. Det som återstår är att ordna positioneringsflyg mellan Stockholm och Frankfurt, samt att eventuellt boka om tillbakaresan från Tokyo via Nordamerika för att “sluta cirkeln”. För att åstadkomma detta så gör jag isåfall om bokningen till en open jaw genom att ta bort t.ex. Singapore-Jakarta. Det skulle också ge en bokning med first class med sex olika flygbolag.
Det här är ju helt klart bra nyheter för oss alla, man får alltså åka tillbaka till samma zon man redan varit i på väg till sin destination så länge det itne blir någon "orimlig" omväg.
 

Ormen

Medlem
Detta är verkligen fantastiskt. Inte minst skapar det riktigt roliga möjligheter för resa till Oceanien!

Någon som vet om de även tar bort max 4 leg per riktning så att det istället är totala antalet som gäller?
 
Last edited:

Erik M

Medlem
Detta är verkligen fantastiskt. Inte minst skapar det riktigt roliga möjligheter för resa till Oceanien!

Någon som vet om de även tar bort max 4 leg per riktning så att det istället är totala antalet som gäller?

Jag tyckte det i någon mån tidigare och jag tycker det definitivt nu: Det man begränsas av är sökbarheten.
Visst, flera här tycker nog det är kul att pussla med olika specialverktyg och sökmotorer ... men i min mening är det faktiskt dålig stil av Star Alliance eller SAS att locka med ett erbjudande som det i praktiken är hart när omöjligt att nappa på. Det är snudd på Hertz-fasoner!

Det ska gå att boka 3+5, jag har själv blivit erbjuden det (men valde annan lösning) och flera här har bokat 3+5 eller 5+3.
 
Toppen