Senaste nytt

Tight separat-biljett-byte på Arlanda terminal 5, Ethiopian Airlines -> SAS

To timer og 30 minutter på Arlanda kan vel næppe betegnes som tight, vil sige du har ganske fornuftigt med tid. Jeg tror også at Ethiopian er ganske flinke til at interline.

Semi-worst case:
Der er 41% sandsynlighed for 40 min. forsinkelse på ET714 set over de seneste 2 måneder - dvs. ankomst kl 07:20...

Det er jo Arlanda så priority bagage virker slet slet ikke - du har først din bagage kl 08:20.

Du går op ad trappen - og der er stadig 15 min. til bag drop lukker (30 min. før afgang).

Ro på og nyd morgenmaden i loungen :)
 
Lite OT: men när jag köpte min resa med ET var priset från CPH mycket lägre än från ARN så jag undrar på om det inte går att få ett genomgående pris med start i CPH. Då undviker du alla bekymmer :)
Biljetten köpte jag i september och jag kollade upp ett flertal positioneringsstäder i Europa, inklusive Köpenhamn, men hittade inget som uppfyllde alla kraven (mycket Aegean-poängintjäning, inte landa för sent så jag missar en arbetsdag, relativt lågt pris).

Tack!
 
Kom på en sak till, hos Ethiopian ingår 2 incheckade väskor, hos SAS endast 1. Om checkinpersonalen i Afrika är snälla och interline:ar 2 väskor, kan jag då få betala för en extra väska i Stockholm eller vore det väldigt osannolikt?
 

Mickey

Medlem
Kom på en sak till, hos Ethiopian ingår 2 incheckade väskor, hos SAS endast 1. Om checkinpersonalen i Afrika är snälla och interline:ar 2 väskor, kan jag då få betala för en extra väska i Stockholm eller vore det väldigt osannolikt?
Jag ställde en liknande fråga till Diamond supporten idag då min arbetskollega ska flyga med SK och SQ och fick detta svar:

Hej
Tack för ditt mail

Då du inte gett mig någon specifik bokningsreferens kan jag bara ge dig
ett mer generellt svar.

Grundregeln är att det flygbolag som har den längsta delen av resan
också styr baggagereglerna.
ex Om du reser med SAS intercont i SAS Go/ekonomy med anslutan SQ har du
ha 23kg som incheckat baggage för hela resan.
Om du däremot reser med SQ den längre sträckan gäller Singapore Airlines
baggageregler för hela resan

Om du redan bokat din biljett bör baggagereglerna stå angiven på din
biljett.


Ja, jag vet, jag har inte följt Agehalls 10 budord genom att fråga supporten :p
 
Fast jag har ju 2 separata biljetter, men det kanske inte spelar någon roll ifall bagaget interline:as? Visst, personalen i Afrika gör ju fel ifall de tillåter 2 interline:ade väskor, men det är ok för min del :), bara inte SAS debiterar mig för den andra väskan.
 
Fast jag har ju 2 separata biljetter, men det kanske inte spelar någon roll ifall bagaget interline:as? Visst, personalen i Afrika gör ju fel ifall de tillåter 2 interline:ade väskor, men det är ok för min del :), bara inte SAS debiterar mig för den andra väskan.
Hvis du får to stykker bagage interlinet så har du to stykker bagage gratis hele vejen. Hvis ikke det interlines, så er der kun et stykke gratis på SAS.
 

Hans1

Ny medlem
Avtal, ja. Alla Star Alliance medlemsflygbolag har interline agreement med varandra. Men det är inget med det att göra. Vänligen läs den tråden som jag har länkat till.
Du har INTE någon rättighet att få väskan levererad till t ex Köpenhamn om du har två separata biljetter 1) Addis Abeba-Stockholm och 2) Stockholm-Köpenhamn.

Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Hej

Förändrar det något om man flyger sas med pengar från Malmö til Arlanda byter där till bonusresa med Star Alliance och Etiopian Airlines till Addis Abeba ? återresan är på samma biljettet från adddis via arlanda till Malmö så 2 bilj totalt

Är det någon risk att det står efternamn som förnamn och förnamn som efternamn på samma person , på en av 3 personer att Etiopian säger nej på sas flyget står allt rätt

Tacksam för svar
 
Last edited by a moderator:
Toppen