Senaste nytt

Tigerair eller Sri Lankan Airlines från Singapore till Maldiverna

Jonas C

Medlem
Hejsan,

Sitter och kollar efter flygresor mellan Singapore och Maldiverna i Juli, då jag är i behov av en enkelbiljett som positionering för min AAdvantage award.

Priserna med Singapore Airlines var hutlöst dyra och de enda rimliga alternativen som fanns tillgängliga var Tiger Airways för 1200kr eller Sri Lankan Airlines för 1850kr.

Fördelen med Tiger Air bortsett från priset är att man flyger direkt till Malé och kommer fram tidigt på dagen, i lagom tid för att kunna ta sig ut till atollerna. Nackdelen är att det är ett lågprisbolag, och ifall saker o ting skiter sig så finns risken att man blir fast i Singapore i flera dagar.

Den enda fördel jag ser med Sri Lankan är att de är ett legacy flygbolag där man bör ha ett visst skydd ifall saker går fel. Har ingen status på Oneworld, så att flyga som kastlös utan tillgång till lounge är inte det roligaste (dock klarar man sig bra utan lounge på Singapore, så detta är inget jätteproblem).

Är det värt 650kr extra för en tre timmar längre resa med Sri Lankan eller vill man chansa och boka Tiger Air?
 

matado

Medlem
Hej,
Har åkt mycket Singapore Airlines och Tiger mellan Singapore och Male. Skulle absolut välja Tiger nästa gång framför Sri Lankan. Att åka direkt, samt att komma fram bra tid i Male för vidare transport är mycket värt. Har även flugit mycket Tiger Air till andra destinationer från Singapore, och aldrigt haft problem med förseningar etc.
Trevlig resa!
 

nota bene

Medlem
Har ingen erfarenhet av just Tiger, men väl av Air Asia. Visst är det säkrare att flyga allians bolag om saker går fel, men ibland är det skönt att flyga direkt!

Om det är så att Tiger har minst en avgång om dagen, och det kan finnas sista minuten-lösningar med andra bolag skulle jag våga boka det.

Med status skulle valet omedelbart falla på OW. (Hinner du inte få status om du skulle åka med både en loungetur till LHR i vår eller liknande?)
 

pep

Medlem
Jeg har fløjet Tiger Air ca.3 gange og været fuldt tilfreds. Det er en LCC og i SIN skal man således omkring LCC-terminalen (der dog også har en lounge!). Dvs. at bagage skal indcheckes igen og man skal security checkes igen hvis man er i transit. Der er ingen fast-track eller lignende, men crew ombord er friske og man kan købe fra et overraskende stort udvalg af mad, drikke og "ting" til rimelige priser.
 

Jonas C

Medlem
Om det är så att Tiger har minst en avgång om dagen, och det kan finnas sista minuten-lösningar med andra bolag skulle jag våga boka det.
De har 4-5 avgångar per vecka. Vill dock minnas att de är ett dotterbolag till Singapore Airlines, men tveksamt om de skulle gå med på att omboka folk till SQ.
 

Voyageur

Medlem
Flugit Tiger 2ggr och visst är det ett lågprisbolag men långt ifrån Ryanmattan vi har i Europa. Kort och koncist vilket som helst bolag minus gratis mat och dricka. Skulle själv välja direktflyg framför byten på ett bolag man inte har status hos ändå.
 

Matsson

Medlem
Har flugit Sri Lankan denna sträcka i biz, Kan inte rekommenderas alls. Föredrar SQ i ekonomi. Har bokat Tiger air i sommar och tror att det blir bra.
 
Toppen