Senaste nytt

Tidtabellsförändring

ZZZebra

Medlem
Man råkar ju ut för ofrivilliga tidtabellsförändringar lite då och då, i synnerhet har jag råkat ut för det under senaste året:

- Har några gånger råkat ut för förändringar och det har inte varit något problem att boka av med såväl Finnair som SAS. Inte ens när det varit så små förändringar som en timme, men ibland styr jobbet och även små förändringar gör att allt stupar.

- Sitter nu med en annan bokning där tiden tidigarelagts 8 timmar pga att ordinarie flight ställts in.

Är detta att anse som en väsentlig förändring, flygbolaget menar att det inte är det medan jag menar att det är det och pekar på EU-reglerna men utan framgång pga flygbolaget hävdar att slutdestinationen nås enligt ursprunglig tid.

Har läst EU-reglerna men det är svårt att hitta gränser vad som skall ses som väsentlig förändring, jag pekar dock på att det är regeln för Inställd flygning som borde tillämpas.

Har forumets kloka resenärer några åsikter om hur reglerna skall tolkas eller andra tips och tricks?
 

Senator

Moderator
Jag tycker det beror på hur lång tid innan avresa situationen uppstår, och vilka alternativ resenärer erbjuds. Jag tycker inte att EU-regler för inställda flyg bör appliceras över bred front.

Jag har inte haft några besvär med detta, delvis för att jag sällan har en bokning som ligger +3 månader framåt i tiden.

Det "närmaste" exempel jag har var förra vintern när SAS ställde in direktkärran BGO-ARN en söndagskväll, redan innan min avresa fredagen innan, dock utan att informera. Jag upptäckte detta vi inchecking på webben. I detta fall var alla BGO-OSL/CPH-ARN fulla, och jag erbjöds nästa dag. Tackade nej till detta, och krävde BGO-FRA-ARN med LH som jag fick.. Men jag valde aldrig ett EU261 ärende, mitt problem blev löst..
 

Dr. Miles

Expert
Enligt SAS General Conditions of Carriage, har du rätt att kräva återbetalning ifall du inte är nöjd med ny avgångstid/ankomsttid.

SAS skrev:
Article 9: Schedules, delays, cancellation of flights
and closing down of routes, denied boarding and
downgrading


9.1 Schedules
9.1.1 The flight times shown in timetables may change between the
date of publication and the date you actually travel.

9.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will
notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will
be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the
scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you pro-
vide us with contact information, we will endeavour to notify you of any
such changes. If, after you make your reservation, we make a change to
the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are
unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to
you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.

Furthermore we will be liable for any proven losses caused by our
schedule change according to applicable law and the provisions of
Article 15.4 will apply.




10.2 Involuntary Refunds
10.2.1 If you are entitled to a refund in accordance with article 9, the
amount of the refund shall be:

10.2.1.1 if no portion of the Ticket has been used, an amount equal to
the fare paid;

10.2.1.2 if a portion of the Ticket has been used, the refund will be
calculated in accordance with applicable laws and will not be less than
the difference between the fare paid and the applicable fare for travel
between the points for which the Ticket has been used. [

https://www.sas.se/upload/CoC/CoC_Eng_February_2013.pdf
 

ZZZebra

Medlem
I mitt fall så är det mer än 14 dagar före avgång och därmed anser bolaget att de informerat i tid.

Jag är dock ombokad på en annan flight med ett annat flightnummer, flyger mycket tidigare och får därmed en mycket lång väntan på en trist flygplats vid flygplansbyte. Flygbolaget vill inte återbetala biljetten så att jag kan boka om till ett bättre alternativ.

Det är ett utomeuropeiskt flygbolag men jag hävdar att EU-reglerna skall gälla eftersom det är en PNR och avresa är från EU.
 
Toppen