Man råkar ju ut för ofrivilliga tidtabellsförändringar lite då och då, i synnerhet har jag råkat ut för det under senaste året:
- Har några gånger råkat ut för förändringar och det har inte varit något problem att boka av med såväl Finnair som SAS. Inte ens när det varit så små förändringar som en timme, men ibland styr jobbet och även små förändringar gör att allt stupar.
- Sitter nu med en annan bokning där tiden tidigarelagts 8 timmar pga att ordinarie flight ställts in.
Är detta att anse som en väsentlig förändring, flygbolaget menar att det inte är det medan jag menar att det är det och pekar på EU-reglerna men utan framgång pga flygbolaget hävdar att slutdestinationen nås enligt ursprunglig tid.
Har läst EU-reglerna men det är svårt att hitta gränser vad som skall ses som väsentlig förändring, jag pekar dock på att det är regeln för Inställd flygning som borde tillämpas.
Har forumets kloka resenärer några åsikter om hur reglerna skall tolkas eller andra tips och tricks?
- Har några gånger råkat ut för förändringar och det har inte varit något problem att boka av med såväl Finnair som SAS. Inte ens när det varit så små förändringar som en timme, men ibland styr jobbet och även små förändringar gör att allt stupar.
- Sitter nu med en annan bokning där tiden tidigarelagts 8 timmar pga att ordinarie flight ställts in.
Är detta att anse som en väsentlig förändring, flygbolaget menar att det inte är det medan jag menar att det är det och pekar på EU-reglerna men utan framgång pga flygbolaget hävdar att slutdestinationen nås enligt ursprunglig tid.
Har läst EU-reglerna men det är svårt att hitta gränser vad som skall ses som väsentlig förändring, jag pekar dock på att det är regeln för Inställd flygning som borde tillämpas.
Har forumets kloka resenärer några åsikter om hur reglerna skall tolkas eller andra tips och tricks?