Tidtabellsförändring

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av ZZZebra, 14 Januari 2015.

  1. ZZZebra

    ZZZebra Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man råkar ju ut för ofrivilliga tidtabellsförändringar lite då och då, i synnerhet har jag råkat ut för det under senaste året:

    - Har några gånger råkat ut för förändringar och det har inte varit något problem att boka av med såväl Finnair som SAS. Inte ens när det varit så små förändringar som en timme, men ibland styr jobbet och även små förändringar gör att allt stupar.

    - Sitter nu med en annan bokning där tiden tidigarelagts 8 timmar pga att ordinarie flight ställts in.

    Är detta att anse som en väsentlig förändring, flygbolaget menar att det inte är det medan jag menar att det är det och pekar på EU-reglerna men utan framgång pga flygbolaget hävdar att slutdestinationen nås enligt ursprunglig tid.

    Har läst EU-reglerna men det är svårt att hitta gränser vad som skall ses som väsentlig förändring, jag pekar dock på att det är regeln för Inställd flygning som borde tillämpas.

    Har forumets kloka resenärer några åsikter om hur reglerna skall tolkas eller andra tips och tricks?
     
  2. Jag tycker det beror på hur lång tid innan avresa situationen uppstår, och vilka alternativ resenärer erbjuds. Jag tycker inte att EU-regler för inställda flyg bör appliceras över bred front.

    Jag har inte haft några besvär med detta, delvis för att jag sällan har en bokning som ligger +3 månader framåt i tiden.

    Det "närmaste" exempel jag har var förra vintern när SAS ställde in direktkärran BGO-ARN en söndagskväll, redan innan min avresa fredagen innan, dock utan att informera. Jag upptäckte detta vi inchecking på webben. I detta fall var alla BGO-OSL/CPH-ARN fulla, och jag erbjöds nästa dag. Tackade nej till detta, och krävde BGO-FRA-ARN med Lufthansa som jag fick.. Men jag valde aldrig ett EU261 ärende, mitt problem blev löst..
     
  3. Enligt SAS General Conditions of Carriage, har du rätt att kräva återbetalning ifall du inte är nöjd med ny avgångstid/ankomsttid.

    https://www.sas.se/upload/CoC/CoC_Eng_February_2013.pdf
     
  4. ZZZebra

    ZZZebra Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I mitt fall så är det mer än 14 dagar före avgång och därmed anser bolaget att de informerat i tid.

    Jag är dock ombokad på en annan flight med ett annat flightnummer, flyger mycket tidigare och får därmed en mycket lång väntan på en trist flygplats vid flygplansbyte. Flygbolaget vill inte återbetala biljetten så att jag kan boka om till ett bättre alternativ.

    Det är ett utomeuropeiskt flygbolag men jag hävdar att EU-reglerna skall gälla eftersom det är en PNR och avresa är från EU.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×