Senaste nytt

Tid för transit på Arlanda - Terminalbyte

LHF_fan

Medlem
Nu kan jag inte försäkringen via kortet utantill, men om du missar planet på separata bokningar så brukar inte kortförsäkringen täcka kostnaden föra tt köpa en ny biljett. Med Amex Premium så täcker de 2000 kronor för att köpa ny biljett, men jag tror att man även behöver kunna påvisa att man bokat en vettig connection som man har en chans att hinna.

Vad menar du med "separata bokningar"? Jag bokade allt vid ett och samma tillfälle, via flygresor.se.
 

palmen

Moderator
Vad menar du med "separata bokningar"? Jag bokade allt vid ett och samma tillfälle, via flygresor.se.
Då är det en bokning.
Separata bokningar är tex att du bokar först Stockholm-New York med SAS och sedan gör du en till bokning och bokar New York-Chicago. Dvs du har två separta bokningar (olika bokningsnummer).
Om du bokar allt samtidigt så hamnar det dock som en bokning och då är det flygbolaget som är skyldigt att se till att du kommer till din destination. Om du bokar separata bokningar (2 eller fler) så är det ditt ansvar att se till att vara i tid för nästa incheckning och om du då skulle missa ett plan för att det var försenat på flighten innan får du själv stå för det. Generellt brukar vi säga på forumet att bokar man separata bokningar ska man ha 24h mellan sina flighter för att vara "säker" på att hinna med, för varje timme du minskar den tiden så ökar risken att du missar planet.
 

olo

Medlem
Jag bokade allt vid ett och samma tillfälle, via flygresor.se.
En rekommendation är också att boka direkt med bolaget som du skall resa med, antingen huvuddelen av resan med eller början med.
Om du är orolig för strul så kommer inte flygresor.se att hjälpa dig, så att ha en kundrelation till dem hjälper inte, utan ligger snarare dig i fatet.
Betalade hela resan med SAS MC så där är man försäkrad via kortet om inte annat
Mot vad? Det finns en övertro på kortförsäkringar. Läs villkoren, så att du vet vad du är försäkrad för. Oftast brukar det vara för försening och försenat bagage samt avbokning vid sjukdom.
Om du är nybörjare, rekommenderar jag även att du tittar på vad din hemförsäkring ger.
 
Toppen