Senaste nytt

Tid för transit på Arlanda - Terminalbyte

Andreas.Net

Medlem
Jag räknar med att det tar minst 20-25min innan vi är igenom security på T5 då har vi inte mycket tid att spela på, räcker ju med att flighten från GOT är något försenad för att det skall skita sig.

Ibland kan ju korta byten funka: när vi skulle hem från Östersund i vintras så landade planet på ARN T4 ca 3 min innan flighten till GOT skulle avgå, vi hann precis och till min stora förvåning kom även vårt bagage med :)
 
Jag har bokat GOT-ARN-MLA den 28/7 och bytes tiden på Arlanda är endast 35 min, det känns tight när vi samtidigt har en 7 åring med oss som inte kan ta sig fram lika fort som vi.
Händer det inte ibland att man kan få åka shuttlebuss mellan terminalerna ?
Jag vill minnas att jag läst här på bc att någon vid ett tillfälle blev hämtad i bil och körd mellan två terminaler på Arlanda vid tight byte/försening eller vad det nu var. Men det måste vara extremt ovanligt.
 

ollek

Medlem
Kom med en sen flight från Visby hör om veckan. Sista Göteborgs flighten väntade på mig, men fick byta Gate till fots. Men några andra passagerar som skulle vidare till typ Tallin eller Helsingfors blev upplockade av en minibuss utanför planet.
 

LHF_fan

Medlem
Ankommer med SAS från T4 en fredag kl 8.20 och ska vidare mot FRA med Lufthansa 9.00 så 40 min tillgodo. Incheckat bagage hela vägen. Räcker tiden?
 

Dr. Miles

Expert
Ankommer med SAS från T4 en fredag kl 8.20 och ska vidare mot FRA med Lufthansa 9.00 så 40 min tillgodo. Incheckat bagage hela vägen. Räcker tiden?
Det räcker om inkommande flight är i tid.
Du kan ta säkerhetskontrollen som ligger på SkyCitys sida vilket har ofta kortare köer än på SAS sidan.
 

LHF_fan

Medlem
Det räcker om inkommande flight är i tid.
Du kan ta säkerhetskontrollen som ligger på SkyCitys sida vilket har ofta kortare köer än på SAS sidan.

Vad händer om den inte är i tid? Har en connection i Frankfurt också med 1.25 timme tillgodo vilket brukar räcka precis där. Allt Star Alliance men bokat via tredjehandsleverantör(RCG).
 

palmen

Moderator
Tack för snabbt svar! Klart bästa forumet (y)

Är nybörjare på det här... Betalade hela resan med SAS MC så där är man försäkrad via kortet om inte annat :)
Nu kan jag inte försäkringen via kortet utantill, men om du missar planet på separata bokningar så brukar inte kortförsäkringen täcka kostnaden föra tt köpa en ny biljett. Med Amex Premium så täcker de 2000 kronor för att köpa ny biljett, men jag tror att man även behöver kunna påvisa att man bokat en vettig connection som man har en chans att hinna.
 
Toppen