Tid för registering av poäng

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Johanna, 1 Februari 2016.

  1. Johanna

    Johanna Medlem

    Finns säkert trådar men jag hittade ingen.

    Jag förstår inte varför poängen för en flygning inte trillar in direkt på mitt Eurobonus efter resans slut? Allt måste väl ändå vara digitaliserat? Ibland kommer poängen dagen efter men som nu har jag väntat i en vecka.
    Vet någon varför det tar sådan tid att få in poängen på kontot?
     
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Det är många olika system som hänger ihop, och en hel del överföringar sker inte i realtid, tyvärr. Sedan att det inte borde behöva ta så lång tid som en vecka även med den typen av överföringar är en annan sak, men i praktiken blir det ofta så. Har du otur så landar dina poäng i system A precis efter att överföringen till B gjordes, och då får man vänta på "nästa tur". Och om det sedan görs i ett par led, så blir det snabbt lång tid.

    Det skulle säkert gå att göra mycket snabbare, men det är inget som bolagen prioriterar, och säkert inte heller de flesta kunderna.
     
    Viking75 gillar detta.
  3. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som jag fått det förklarat för mig av en kontakt inom SAS så registreras det olika beroende på varifrån du flyger, med vem och mer eller mindre vilka som jobbar just då. Det fungerar som så att det rapporteras in från att man skannat sitt boarding pass i gaten, vilket gör att om det är på t.ex. Arlanda så går oftast det iväg direkt medan i Washington kan det ta lite mer tid eftersom de jobbar åt flera olika flygbolag, alternativt tillhör ett eget bolag som prioriterar sina egna bonusprogram först.

    Åker man med ett annat Star Alliance-bolag så kan det ta längre tid av samma anledning som ovan, det synkas med vissa intervaller och det egna programmet går först osv.

    Utan att få 100% av detaljerna hur det går från boarding till att synas på sin EuroBonus-profil så är det nog så att det skall passera olika instanser efter det skickats iväg att man var ombord på flight X.

    Utrymme för förbättring, javisst! Rent tekniskt är det inga problem att automatisera till 100%, men de kopplingarna finns inte helt enkelt.
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  4. Johanna

    Johanna Medlem

    Tack för förklaringarna. Känns ändå som att det 2016 borde vara en snabbare hantering.
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  5. Notveryfrequent

    Notveryfrequent Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har väntat på en flight med CA som jag (förhoppningsvis) krediterat till Eurobonus sedan den 7e januari. Är det bara att fortsätta vänta eller är det efterhandsregistreing som gäller? Även fast FQTV var inlagt på bokningen kunde jag inte hitta nummer eller status på boardingkortet.
     
  6. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det inte har kommit inom två veckor så är det dags att efterregistrera
     
  7. Krotan

    Krotan Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är själv regelbunden resenär på ARN-OSL och tillbaka och det brukar ta allt från en till fyra-fem dagar som max för dom att registreras.
    Nu har jag väntat över sju dagar på flygningar från måndag förra veckan, så det känns som att något drar ut på tiden just nu.
    Kanske hänger det samman med det strul som SAS hade tidigare där flygningar och poäng aktivt togs bort igen från våra konton? Det verkar vara löst nu men efter att jag fick mina saknade flygningar från den buggen återregistrerade har inga nya dykt upp heller.
     
  8. joemume

    joemume Medlem

    Ort:
    UME
    Land:
    Sverige Sverige
    Just nu är registreringstiden för rena SK-flighter 7-8 dagar känns det som. Säkert relaterat till det problem som @Krotan nämner ovan.
     
  9. Homer

    Homer Medlem

    8 dagar idag, flera SK flighter inga poäng
     
  10. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag åkte OER-ARN-GOT tur och retur i december och eftersom jag checkade in på ditvägen med NextJet fick jag inte in ARN-GOT på nedvägen, däremot trillade GOT-ARN på hemvägen in rätt snabbt, då var det incheckning hos SAS på GOT.

    Spara alltid någon handling som har E-ticketnumret ifall man måste efterhandsregistrera.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×