Senaste nytt

The trip to Bali and back again - by Sofia Backpacker ;-)

jumbooze

Medlem
Tack för en rolig och trevlig rapport!


Tja, om två kineser reser tillsammans kan de utföra sina behov samtidigt och prata med varandra.

Nej då är det bättre med offentliga toaletter med höga dörrar där det lämnar en glipa på en meter nedtill (tänk saloon-dörrar).
Varför går inte dörren hela vägen ned?!? nåja hissen går väl inte hela vägen upp heller... När alla sitter och hukar & pratar så är det en skum syn iaf.
 

Sofia

Medlem
Ok, vi fortsätter!


Efter en trevlig lång men tämligen händelselös flygning mellanlandade vi i Singapore för byte av crew och några av/påstigande.
Ni får ursäkta bristen på bilder men jag var helt enkelt lite för trött, och lite för förfriskad för att orka hålla på med kamera. Jag sov dock gott i den helt platta stolen, med sköna kuddar och mysig pyjamas.

Nackdelen med att stoppa i Singapore är att man måste gå igenom säkerhetskontrollen igen och ve och fasa!
Mitt passar-set, klarat sig igenom säkerhetskontrollen på både Arlanda och i Doha blev nu konfiskerat! Katastrof. Det var min pappas, kanske min farfars, och superviktigt för mina studier.
Efter att ha svettats lite och vädjat till personalen på Qatar Airways, de var mycket tillmötesgående och medkännande, fick den ena av mina handbagageväskor åka ”down there” med mina ”bestick”. Puh!

IMG_3819.jpg

Inga bilder från den här flygningen heller eftersom jag glömde kameran i väskan jag la upp på hatthyllan och min stolsgranne var en äldre engelsk herre som var lite barsk och genast somnade. Det kändes inte rätt att börja härja med väskor och prylar över huvudet på honom när han låg och snarkade med vidöppen mun ;)
Det var dock en mycket trevlig flygning, med en skojfrisk purser och mycket god mat, canneloni med tomatsås och en fräsch skål med frukt.
Upptäckte dock att jag faktiskt var lite trött på champagne (tro't den som vill) och bytte till ett gott italienskt rödvin. Passade givetvis bra till maten, och var gott att smutta på under inflygningen.
Det var mycket flygtrafik runt Changi och vi blev lite sena vid avgången, och således sena till Bali.

Efter landningen på Nguru Rai International Airport, som just nu är under ombyggnad och modernisering, började kaoset. Det är alltid kaotiskt att landa i Indoesien men idag var det lite värre än vanligt. I och med ombyggnaden leder de om ankommande passagerare men nu var vi tvugna att vänta tills boardande passagerare hade passerat. Min flight hade ankommit ungefär samtidigt med ett Air Asia-plan, som i vanlig ordning var fullt, och det blev vääligt fullt i det lilla utrymmet ovanför rulltrappan innan vakten äntligen öppnade dörren. En del engelsmän i mängden lyckades nästan skapa upploppsstäming!

Hur som, Visa on Arribal gick smidigt, immigration lika så och min cahufför väntade på mig som planerat. Galen trafik på Bali som vanligt men det gick hyfsat snabbt att ta mig till Rama Beach Resort & Villas. Väl där möts jag av idel leenden och en uppgradering från standardrum till Garden villa, inte så dumt!

IMG_3803.jpg

IMG_3804.jpg

IMG_3805.jpg

IMG_3813.jpg

Min goda natts sömn blev avbruten av en väldigt energisk jävla mygga så nu har jag snygga blaffiga bett på benen. Tänkte dock bespara er bilder på mina ben ;)

Super lyxig frukost och sen ett dopp i den fantastiska poolen innan det var dags att packa väskorna och bege mig mot flygplatsen igen för vidare färd med Wings Air till Maumere på Flores. Wish me luck!

IMG_3812.jpg
 

Jenkizzz

Medlem
Jag lyckades bli uppgraderad till Buiness från Doha till Melbourne med Qatar för ett par år sen. Tror att det kan ha att göra med min vän som jobbar som pilot för Qatar men det var en mycket trevlig upplevelse! Använder fortfarande ögonmasken och tygpåsen pyjamasen kom i (stoppar i en tröja och använder som en extra kudde vid flygningar där bak). :)

Kul att läsa mer om din upplevelse Sofia, spännande att läsa fortsättningen!
 
Väldigt OT, men jag läste först pessar-set, och funderade varför de skulle vara intresserade av det i säkerhetskontrollen. Bilden på passaren gjorde att jag förstod lite mer!
 

Sofia

Medlem
Tack alla snalla for att ni orkar lasa!

Kanske att jag kan be nan som kan och ar insatt att andra 'backpacker' till 'flashpacker', vilket efter kommentarer kanns mer korrekt? ;)

Dags for en liten snabb fortsattning da. Bilder far komma om ett tag da satellit-internet pa baten forvisso funkar utmarkt men ar ehum, nagot langsamt pa uppladdningar av bilder, men kara vanner, bilder AR tagna och kommer snarast mojligt.

Flighten fran Bali gick over forvantan. Kaoset pa den nybyggda flygplatsen fortsatte, forst med en pafallande lang promenad fran sakerhetskontrollen (som inte ville kolla nagra av mina mystiska prylar alls) och sen med en kaotisk incheckning som istallet for att sluta med en nastan sakert stor overviktsavgift klarade sig pa noll!
Ett litet sott propellerplan av for mig okant fabrikat tog mig snabbt och sakert, med fin utsikt, till Maumere pa ostra Flores. ( Bild kommer!)
Ett kart aterseende med min sambo/sarbo och jag var tillbaka pa en dykbat som fatt det passande namnet Waow. Waow | Water Adventure Ocean Wide for er som vill fa ut lite mer av er dykresa ;)
Reklam, javisst! Sa till mig om ni vill veta mer eller boka sa fixar jag det!

Lordagen spenderades med en valbehovlig sovmorron och sen tur upp till lokala varma kallor, och det var verkligen varma kallor! 42 grader i den ena och 31 i den andra. Det var som att kliva ner i ett varmt bad i den ena, fast blev liksom aldrig kallare, och svalt och skont i den andra.
En timmes bilresa genom fortorkade landskap och sen 35 minuters rask (och svettig) promenad tog oss dit. Verkligen en liten trip off the beaten track men verkligen vart besvaret. Som faktiskt inte var nat besvar alls nar man lag dar i en naturlig jacuzzi och tittade upp i djungelns gronska (flera bilder kommer!)
Lordag verkade vara den stora partydagen for pa flera stallen, i folks vanliga tradgardar, var det massor av stolar och stooooora hogtalare uppstallda. Om det var vanlig lordagsrutin har eller inte visste inte besattningen. De tog dock pa sig sin basta stass for att joina, jag och mr Sofia valde att chilla pa baten for oss sjalva.

Sondag:
Sova lange, det galler att passa pa. Alla som varit pa nan sorts safariresa, over- eller under ytan, vet att man sallan far sova sarskilt lange. Sa inte har heller, uppe med tuppen och sen dykning for hela slanten ett par dar.

Aterkommer med bilder sa snart det bara ar mojligt, troligen imorrn kvall efter att alla andra gaster, som ar typ 65+ somnat...
 
Toppen