Senaste nytt

The Moscow Mileage Run

Nu har jag pratat med SWISS och det var inga problem med att få biljetten återbetald. Vi får se hur mycket det blir till slut, det var en dålig linje så jag hörde inte riktigt vad hon sa till slut.
 
Krya på dig! :)
Kanske ombokning var ett bättre val med tanke på att bra deals återkommer sällan. Kolla också med en försäkring(kort eller hem, kortets kan kanske täcka hemförsäkringens självrisk) då semesterdagarna är ju ändå förbrukade.
 

peli11

Medlem
Godkväll! Just hemkommen från MR-run, exakt samma som Kalle Andersson skulle ha tagit för några dagar sedan. Alltså ARN-ZRH-GVA-DME-GVA-ZRH-ARN med LX i C-klass. Biljetten kostade mig 5600 kr och snart bör jag för detta ha runt 11000 miles på mitt A3-konto! :)

Jag förstod att det skulle vara lite krångel, både med mycket kontroll i GVA för flighten till DME samt krånglig byråkrati på plats i Moskva på DME. Därför gjorde jag lite extra förberedelser så att det inte skulle bli att vända hem redan i GVA.

Skrev hemma ut boarding passen för ARN-ZRH, ZRH-GVA och GVA-DME. De första två sträckorna var som vanligt oproblematiska. Tyvärr kunde jag inte under hela gårdagen skriva ut boarding passen för returresan. Jag kunde heller inte checka in mig för returresan på plats i GVA trots att jag försökte på Swiss servicedesk. Det innebar att jag åkte till DME utan några boarding pass för returen (=lite gambling).

MEN, mitt ess i rockärmen var att jag bokat en enkelresa business flex med Air Baltic DME-RIX som jag visade upp när jag boardade i GVA. De var MYCKET skeptiska och meddelade prompt först att jag måste ha visum för att komma med till DME. End of discussion! Jag visade då papper från ryska ambassaden om att transit inom 24 timmar kan företas till tredje land om man inte lämnar flygplatsens transferzon. Supervisor kom och vi dividerade om min Rigaflight några minuter. Han förstod inte varför jag inte åkte direkt GVA-RIX, men gav till slut med sig. Jag fick stämpeln och kunde boarda.

Väl framme på DME kl 03.50 lokal tid var det en myckeeeet trött flygplatspersonal som mötte mig, vilket var gynnsamt. De skrev ett temporärt boarding pass åt mig och jag gick ensam igenom säkerhetskontroll mm (inte en människa utöver mig som gjorde transfer då!) och fick så mycket som fyra stämplar av olika "kontrollstationer". Sen var jag igenom. Swissloungen öppnade kl 05.30. Dessförinnan hade jag loggat in på swiss och checkat in mig för hela hemresan DME-GVA, GVA-ZRH och ZRH-ARN. Trevlig personal i loungen skrev ut samtliga boardingpass åt mig och jag kunde vila lugnt i någon timme innan returresan.

Air Baltic-resan självklart avbokad, men det gjorde jag först på plats i GVA.

Nu är jag lite mör, men ska man göra en riktigt bra MR så gör jag den gärna i LX C-klass, Europas enligt min mening bästa! På sträckan GVA-DME borde LX för övrigt sätta in A340, det är lite långt med 3,50 h i en A320 med Europa C-konfigurationen.

Trevlig helg!
 
Toppen