Senaste nytt

The Life of the Traveling Salesman

Alf

Medlem
Tack för du delar med dej av det som har varit din arbetsvecka. Jag är verkligen inte avundsjuk, jag har gjort mitt med dessa tuffa resor och planeringar och det är numera inget jag saknar, bortvaro från familjen och alla dessa jetlegg, strul med förseningar mm. Nu håller jag på att avverkar mina sista poäng på de olika allianserna jag samlat poäng på. Det är betydligt trevligare och jag kan göra detta tillsammans med hustrun som kompensation för alla resdagar jag varit borta när jag behövts hemma. Givetvis sker resorna i Business och First. Jag är helt med på din faktureringsmetod du använder till dina uppdragsgivare, fakturera kostnaden för flexibla ekonomibiljetter men res i business på det egna företagets bekostnad. Det brukar jämna ut sig med restidskostnad och och annat. Jag körde samma i mitt företag.

Jo, lite avundsjuk blir jag när jag för första gången ser en skaldjurstallrik serveras på detta vis på ett flygplan. Jag lyckade knipa två platser i First med Singapore Airlines från CPH så jag ser fram mot detta i höst.
 

mha321

Medlem
För att svara på din fråga om Air Canada och uppgradering. Stämmer AC har inte automatisk uppgradering av elites utan alla måste betala. Det är ju den automatiska uppgraderingen som hör att det alltid är helt fullt i first på inrikes på de USA baserade bolagen.
 

Senator

Moderator
Tack för du delar med dej av det som har varit din arbetsvecka. Jag är verkligen inte avundsjuk, jag har gjort mitt med dessa tuffa resor och planeringar och det är numera inget jag saknar, bortvaro från familjen och alla dessa jetlegg, strul med förseningar mm. Nu håller jag på att avverkar mina sista poäng på de olika allianserna jag samlat poäng på. Det är betydligt trevligare och jag kan göra detta tillsammans med hustrun som kompensation för alla resdagar jag varit borta när jag behövts hemma. Givetvis sker resorna i Business och First. Jag är helt med på din faktureringsmetod du använder till dina uppdragsgivare, fakturera kostnaden för flexibla ekonomibiljetter men res i business på det egna företagets bekostnad. Det brukar jämna ut sig med restidskostnad och och annat. Jag körde samma i mitt företag.

Jo, lite avundsjuk blir jag när jag för första gången ser en skaldjurstallrik serveras på detta vis på ett flygplan. Jag lyckade knipa två platser i First med Singapore Airlines från CPH så jag ser fram mot detta i höst.

Det framgår kanske inte helt, men jag skulle vittra bort som människa utan detta :) Min utbildning är på engelska, jag har bott utanför Skandinavien i 10 år, och av de 21 år jag har arbetat har engelska varit primärt språk i 17. Jag är alldeles för oskandinavisk i mitt syn på arbete (vad är mina skyldigheter, inte vad är mina rättigheter) är mitt fokus. Så möjligheten att få träffa de jag jobbar med Face-to-Face är så himla viktigt för mig: interagera på engelska och med andra kulturer.

Under den tid nuvarande uppdrag har pågått har jag haft en del resor till USAs västkust också. Det blir svårt att göra mellan en tisdag morgon och fredag kväll. Stockholm till New York eller Toronto skiljer priserna ca 4.000 - 5.000kr om natten mellan lör/sön är med eller inte. Men när vi tittar på San Fran eller LA skenar det iväg till 15.000kr. Så jag har tillbragt ett antal helger på USAs Västkust, borta från sambon då det helt enkelt är så dyrt. 4.000kr i NYC på en helg går snabbt, men 15.000kr på en helg kan inte ens jag göra mig av med ;)

Om mödravårdcentralen i Vasastan har rätt så ändrar allt sig om 3 veckor från idag ;) Då kommer Mini-Senator, och tanken på att vara själv en helg i San Fran varje månad är inte alls lockande då.
 
Helt underbart att få ta del av din arbetsvecka, även att jag förstår att det är extremt krävande och tufft många gånger är detta helt klart något jag bli otroligt inspirerad av och en livsstil som jag är övertygad om hade passat mig alldeles utmärkt och håller tummarna för att lyckas norpa en tjänst som skulle innebära betydligt mer resande än min nuvarande även om man hade fått harva i de lägre klasserna ;)
 

jth

Medlem
Om mödravårdcentralen i Vasastan har rätt så ändrar allt sig om 3 veckor från idag ;) Då kommer Mini-Senator, och tanken på att vara själv en helg i San Fran varje månad är inte alls lockande då.

Jag satt just och funderade på om jag fråga dig om det, eftersom du skrev det i det första inlägget också. Grattis förresten till bägge er och den lilla! Jag blev själv pappa för 2 år sedan (nästan på dagen!) och vet hur det förändrar livet för alla inblandade. Sedan dess har det ju inte blivit så mycket tid för spontana helgresor till en annan kontinent, eller ens särskilt mycket arbetsresor. Hur tänker du kring detta, särskilt som resor är en stor del av ditt arbete? Det blir ju ofrånkomligen en slitning mellan att göra sitt jobb och att vara en närvarande pappa och partner. Nu finns det ju många sätt att kombinera det på och alla löser det på olika sätt, men med en bra relation till sin partner kan man ju säkert hitta en (ny!) balans.
 
Om mödravårdcentralen i Vasastan har rätt så ändrar allt sig om 3 veckor från idag ;) Då kommer Mini-Senator, och tanken på att vara själv en helg i San Fran varje månad är inte alls lockande då.

Bra inställning! Ha inte ångest för det blivande faderskapet. Allt i din värld blir annorlunda, men räkna med att övriga världen är oberörd. Jag var i din sits för ca 10 år sedan. Körde på ungefär som vanligt efter barn #1, men när barn #2 ett par år senare anlände så blev det skarpt läge. Svärmor bjöd in till "kvartssamtal", med några kloka ord som bet... Reser nästan lika mycket idag, men har blivit galet mkt bättre på att planera, lyssna och framförallt kommunicera. Good Luck @Senator det kommer bli kanon!!
 
Toppen