Senaste nytt

"The game is on"... SAS PR skojar lite med Norwegian

Magino

Medlem
Hur menar du nu? Vad har DY med en SAS kampanj att göra?

Det jag försökte förtydliga var hur pinsamma jag tycker att båda flygbolagen har blivit. Båda är ju pinsamma lågkvalitetsflygbolag!! Varför då kasta sand i lågkvalitetssandlådan?! Verkar väl mest skadligt för de båda?!

Missuppfattade lite av det du skrev. I vilket fall tyckte jag det SAS la upp på FB var roligt.
 
Jag tycker det är en helt lysande kommentar på facebook. Det är marknadsföring!

Sen gäller inte frågan komfort utan risken att fastna i ett avlägset land utan hjälp och möjlighet till ombokning.
 
A

Aurora

Guest
Lite äldre flygplan är väl ändå en underdrift?? ;)

Det vore riktigt underhållande om DY hade haft en sån reklam! Liksom SAS skulle kunna ha följande reklam: Bryr du dig inte alls om vilken komfort du får ombord flyg Omni Air, Jettime eller något annat som SAS väljer att kalla "SAS" för dagen!

Her er det et par ting jeg reagerer på.
1) Jettime har ikke utelukkende dårlig kvalitet på kabinen, og er i mine øyne å foretrekke som leasingselskap framfor andre. De har skandinaviske ansatte. Pga min tidligere flyskrekk er det ikke slik at jeg flyr med "hvem som helst hvor som helst".
2) Årsaken til at SAS overhodet bruker jettime og omni air er fordi man har solgt billetter om å transportere noen A => B, og i stedet for å ta en Norwegian hvor passasjerene må overnatte på flyplassen, så leier SAS inn den kapasiteten som er ledig på markedet for å få passasjerene fram.
3) For min del er det åpenbart at kvaliteten ikke er den samme på jettime/OmniAir som hos SAS' egen flåte - men heller noe som er medium-OK og bli tatt vare på av (kunde)service-bolaget SAS, enn å vente over 30timer +++ på å få "kvalitet" i form av en B787 fra BKK-ARN ("kvaliteten" på B787 kan jo diskuteres, setene i premium er visstnok mer vonde enn de i economy).

Å kalle SAS for lavkvalitet (som du gjør i neste post) får du stå for selv, men jeg ser ikke helt argumentene dine for å kalle dem det (hvilket jeg har kommentert ovenfor).

4) "Lite äldre flygplan en underdrift" (om SAS). Hva mener du? SAS har 5stk B737classics, som fases ut innen Q1 2014. Norwegian har 10stk B737classic som ikke er planlagt utfaset.
Den eldste B737NG'en Norwegian har er LN-NON (13,5år, produksjonsnummer 549)
Den eldste B737NG'en SAS har er LN-RPN (13,5 år produksjonsnummer 529)

Med andre ord har Norwegian flere eldre B737 classics i flåten sin, SAS og Norwegian har lik max-alder på sine B737-800 og gjennomsnittsalderen på SAS' flåte vs Norwegians flåte er max 2-3 års differans (har ikke tilgang på tallene nå, men fra hukommelse er det ikke stor diff).

Så nei, det er ikke en underdrift å si litt äldre, det er nesten å strekke det langt. De har tilnærmet like gammel flyflåte begge to.
 
Last edited by a moderator:

Alx

Medlem
Å kalle SAS for lavkvalitet (som du gjør i neste post) får du stå for selv, men jeg ser ikke helt argumentene dine for å kalle dem det (hvilket jeg har kommentert ovenfor).

4) "Lite äldre flygplan en underdrift" (om SAS). Hva mener du? SAS har 5stk B737classics, som fases ut innen Q1 2014. Norwegian har 10stk B737classic som ikke er planlagt utfaset.

Man kan alltid rycka saker ur sitt sammanhang och välja vilken statistik man vill visa: T.ex. Norwegian har 0 år gamla 787:eek:r medan SAS har ca 10 åriga 330/340!

Men mer rättvisande vore såklart att jämföra hela SAS spretiga och i många fall ålderstigna flotta mot t.ex. hela Norwegians flotta eller vilket flygbolag man nu vill jämföra med.

Tittar man dessutom utanför den lilla boxen som kallas Skandinavien så finns det ju många fler flygbolag än SAS och Norwegian. Båda kanske har åderstigna flottor? Att SAS har en gammal flotta är inte ens något de själva förnekar!

SAS liksom Norwegian är båda lågserviceflygbolag. SAS går ju från klarhet till klarhet i den frågan!

Argument: man inkluderar så lite som möjligt i sina ekonomibiljetter, skär konstant ner i premiumklassernas service och tar betalt för så gott som allt som går att ta betalt för. Vidare så hymlar SAS heller inte längre med att man ser lågservice/lågprisflygbolaget Norwegian som sin största konkurrent. Båda fokuserar idag på leisure resenärer (lågprissegmentet). Ett steg mot detta var att ta bort C inom Europa och ersätta det med ett servicekoncept i SAS Plus som jag personligen tycker mest liknar lågprisflygbolagens dito. Alla dessa saker kombinerat visar tydligt vart SAS vill befinna sig inom några år!

I övrigt så vidhåller jag att köper man en SAS-biljett så vet man inte heller där mer än att man förhoppningsvis kommer från punkt A-B någon gång framöver. Precis som med Norwegian. Visst SAS har kompisarna inom Star Alliance man kan boka om till OM de flyger dit man ska. Mitt personliga förseningsrekord är med just SAS som vägrade att boka om oss till annat flygbolag = 6 dygns försening om SAS hade fått som de velat. Så nog kan man bli ordentligt sen även med SAS.

Man kan absolut ha olika åsikter, förväntningar och krav beroende på livssituation och ekonomi. Någon tycker att 2-stjärniga hotell är lyxigt medan någon annan tycker att 4-stjärniga hotell är rena katastrofen. Men försöker man se objektivt på SAS så tillhör ord som "service" och "kvalitet" historien när man jämför med konkurrenterna. Testa gärna valfritt annat legacy flygbolag så ser du själv att det SAS erbjuder haltar alltmer i jämförelse med de andra legacy flygbolagen.
 
Last edited:

Alx

Medlem
2) Årsaken til at SAS overhodet bruker jettime og omni air er fordi man har solgt billetter om å transportere noen A => B, og i stedet for å ta en Norwegian hvor passasjerene må overnatte på flyplassen, så leier SAS inn den kapasiteten som er ledig på markedet for å få passasjerene fram.

Det där är inte sant. Även om det hade låtit bra så! Huvudanledningen att SAS hyr in dessa flygbolags tjänster är att SAS medvetet har öppnat fler flyglinjer än vad man har kapacitet för. Det är alltså ett högst medvetet val man har gjort!
 
A

Aurora

Guest
Det där är inte sant. Även om det hade låtit bra så! Huvudanledningen att SAS hyr in dessa flygbolags tjänster är att SAS medvetet har öppnat fler flyglinjer än vad man har kapacitet för. Det är alltså ett högst medvetet val man har gjort!

Nei, det du sier er ikke sant. SAS åpnet flyglinjene med den nye A340'en som enda ikke har kommet i tankene. Pga forhold SAS ikke har kontroll over (og som jeg ikke har behov for å dele på åpent fora) har denne maskinen blitt forsinket og da har man gjort det beste ut av en situasjon som ikke ble slik man planla.
 
A

Aurora

Guest
Man kan alltid rycka saker ur sitt sammanhang och välja vilken statistik man vill visa: T.ex. Norwegian har 0 år gamla 787:eek:r medan SAS har ca 10 åriga 330/340!

Men mer rättvisande vore såklart att jämföra hela SAS spretiga och i många fall ålderstigna flotta mot t.ex. hela Norwegians flotta eller vilket flygbolag man nu vill jämföra med.

Tittar man dessutom utanför den lilla boxen som kallas Skandinavien så finns det ju många fler flygbolag än SAS och Norwegian. Båda kanske har åderstigna flottor? Att SAS har en gammal flotta är inte ens något de själva förnekar! .

Skal man sammenlikne, så sammenlikner man det samme. Epler med epler, hunder med hunder - 737classic med 737classic og 737-800 med 737-800. Som du ser fra mitt eksempel har jeg sammenliknet de samme flymodellene. Hva slags relevans det skulle ha å sammenlikne MD80 med B787 skjønner jeg ikke.

Hvis du først vil dra inn SAS' Airbuser, kan vi jo sammenlikne med HiFly's Airbus 340'er som nå flyr for Norwegian.
SAMTLIGE Airbus 340-300'ere hos HiFly er eldre enn SAS' A340-300'ere. Den eldste 340'en til SAS er 12 år, den nyeste 340'en til HiFly/Norwegian flyr er 16 år.

Og hvis vi sammenlikner totalt flåtegjennomsnitt hos den ene med den andre ser vi at gjennomsnittet er svært likt. Jeg kan gjerne prøve å rote fram de nyeste tallene, venter gjerne til 26 oktober når den siste MD80'en til SAS er faset ut - så kan vi jo se hvordan gjennomsnittsalderen faller. Det virker som du har falt ganske solid for Kjoserns propaganda, som overhodet ikke er sann ;)

Jeg har ikke fornektet at SAS har hverken gammel, ny, medium eller whatever you want alder på flåten. Det er kun forholdet mellom DY vs SAS jeg kommenterer.
 

Alx

Medlem
Nei, det du sier er ikke sant. SAS åpnet flyglinjene med den nye A340'en som enda ikke har kommet i tankene. Pga forhold SAS ikke har kontroll over (og som jeg ikke har behov for å dele på åpent fora) har denne maskinen blitt forsinket og da har man gjort det beste ut av en situasjon som ikke ble slik man planla.

Ehhh... Nej, det du säger är inte hela sanningen. SAS har sedan ganska länge använt sig av JetTime m.fl. eftersom man helt enkelt inte har tillräckligt med egen kapacitet främst på sommaren. Det har SAS själva gått ut med. På Malta var det t.ex. inplanerat en vanlig SAS-kärra på den utökade trafiken i år. Istället satte man sedan in en 25 år gammal trång och extremt sunkig JetTime-kärra mer eller mindre stadigt minst en gång i veckan under sensommaren. Anledning? Jo man hade helt enkelt inte tillräckligt med flygplan att flyga alla de nya linjer man lanserade i våras. Det var alltså med i planeringen från början.

Men ärligt talat så håller jag det för osannolikt att varesig du eller någon annan skulle kunna få mig att inbilla mig att SAS är något annat än ett lågserviceflygbolag som just nu agerar helt förvirrat på sin väg mot LCC nivån! Så därför är den här diskussionen helt lönlös. Vi har helt enkelt olika krav och uppfattning om vad som är kvalitet och kan kallas för service!
 
Last edited:
Toppen